clash us apih, spel 13

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
wim
Posts: 270
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

clash us apih, spel 13

Post by wim »

Tijdens de clash vandaag. Remco en ik waren het niet eens
Dus maar even checken op forum;
Je zit oost 2e hand allen kw
met

(sp) H863
(ha) JT5
(di) H87
(cl) AVT

na 1 (cl) bwsluit je te passen (ja stel je past). Hierna gaat het pas en dbl bij je maat en pas rechts, wat doe je?
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: clash us apih, spel 13

Post by K-J »

2SA. Die vierkaart schoppen meld ik niet met deze 4-3-3-3 en uitstekende klaverstop.
Aangezien een doublet in de 4e hand geen opening beloofd, heb ik niet voldoende om de manche direct vol te gooien. Met 2SA beloof ik ongeveer 12-14 pt.
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: clash us apih, spel 13

Post by Remco »

ITTAWKJ dus ook 2SA. Waarschijnlijk hebben we sneller 9 slagen is SA dan 10 in (sp) .

Rudi en ik hadden een gemakkelijke afspraak voor deze situatie. De hand in de uitpas telt ongeveer de waarde van een heer (3 HCP) bij zijn hand op en de andere hand trekt er dus een heer vanaf. Dit komt ook mooi overeen met de 11-14 SA in de uitpas en 15-17 als je direct volgt. Met deze regel heb ik dus 10 HCP en dus te weinig om het bieden manche forcing te maken.
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: clash us apih, spel 13

Post by K-J »

Waarom is het nu nodig om met 3NT je hand over te bieden? Je kan toch ook gewoon zeggen dat je een schoppen tussen je ruiten had zitten? Het is al een twijfel dubbel en met een 3-3-4-3 vind ik het echt geen take-out meer waard.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: clash us apih, spel 13

Post by Floris »

willemm wrote: Als je een opening verpast kom je daarna in de problemen. Ik zou gewoon doublet hebben gezegd na 1 (cl) . Niet het mooiste take-out dubbel ooit, maar ik heb gewoon 34 in de majors en kan alles aan van maat.

Nu moet ik in godsnaam maar 3NT bieden, en als dat fout is (maat hield het open met een 4441 en weinig) excuses.
met alle respect, maar ik geloof niet dat ik het ooit zo oneens ben geweest met een post.

"als je een opening verpast kom je in de problemen" Hierop gaat mijn 'boude-uitspraken-alarm' loeien. Als je een take-out dubbel geeft op ongeschikte handen kom je vaker in de problemen, denk ik. Een take-out doublet met een 4333 en AVT in de geopende kleur is bijna een psych te noemen... En hoezo problemen? je kunt nu toch nog alle kanten op? Afhankelijk van je afspraken over de dubbel in de uitpas kan je voor 2SA of 3SA kiezen (daar zou ik een keus tussen maken), of je kan via 2 (cl) nog je sterke hand met (minstens) een vierkaart aanbieden als je dat zou willen.

ik ben overigens benieuwd wat Willem in deze situatie biedt met
(sp) H8
(ha) BT5
(di) H87
(cl) AVT63
In iedergeval geen (straf)pas, want dan komt ie in de problemen (?)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: clash us apih, spel 13

Post by Floris »

Pas is absoluut niet raar. Je kan met je pas altijd nog tot een slechte 14 punter hebben, zonder goed bod. Maat weet dat heus wel, want die heeft ook ooit boekje 1 gelezen. voorbeelden:

(sp) H863
(ha) B5
(di) HT87
(cl) AVT

of

(sp) H83
(ha) BT5
(di) H876
(cl) AVT

of moeten we daar ook mee doubleren? Ik ben het eens dat je wel eens dubbelt met een 4333 en 13 punten (bijv. met (cl) xxx) Maar hier zitten 6 vd 13 punten in klaveren, en heb je waarschijnlijk een 3-dubbele(!) stop. Dat maakt een bieding die kortheid in klaveren aangeeft bijna tot een psych. Probeer nog maar eens in 3SA te komen als maat nu een leuke hand met (ha) aangeeft. 3SA kan zomaar de enige haalbare manche zijn. Zelfs als je een 4-4 schoppenfit blijkt te hebben is de kans heel groot dat het 3SA moet zijn.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: clash us apih, spel 13

Post by frank »

Ik snap de helft van de discussie niet. Volgens mij hebben Remco en KJ prima uitgelegd waarom 3 SA niet goed is. 2 SA lijkt me opgelegd. Maat is mans genoeg er een bij te doen als hij toch een opening heeft.

Passen op 1 (cl) ligt misschien wat genuanceerder. Maar ik denk dat Florius prima argumenten geeft, ik zou ook gepast hebben. Met een 3334 heb ik ook steun voor de ongeboden kleuren, maar daar zul je toch niet mee dubbelen? Kun je net zo goed met de oma's in het bridgeblad meegaan en zeggen: dubbel = ik heb ook een opening. En het argument dat maat deze kaart niet meer verwacht is onzin als je het erover eens bent dat dit geen dubbel is.
User avatar
nijn11
Posts: 721
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: clash us apih, spel 13

Post by nijn11 »

Tijd om met Paul van Rijckevorsel te bellen...

Het probleem is natuurlijk dat niemand een zinnig systeem na infodubbels heeft afgesproken (maar vaak wel de meest obscure semi-rondeforcing dingen heeft doorgenomen).

Je kunt bijvoorbeeld T-Walsh in deze situatie spelen, als je dat ook al over 1 (cl) speelt. Zo niet, dat speel je gewoon Transfers in Competition (met dank aan Paul en aan Brian Senior) en bied je hier 1 (ha). Na 1 (sp) bij maat kun je dan rustig 2SA bieden en hoef je dus helemaal niet in een spasme te schieten als je wel de punten en niet de shape hebt voor een info-dubbel.
Of je gaat gewoon verder met het verfijnen van je Modified Ghestem om een ander biedprobleem op te lossen (dat zich nooit voordoet)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: clash us apih, spel 13

Post by Floris »

nijn11 wrote: ... Het probleem is natuurlijk dat niemand een zinnig systeem na infodubbels heeft afgesproken ...
goed punt.

ik speel zelf na (1 (cl) ) - Dbl - (p) - ?? of (1 (cl) ) - pas - (p) - Dbl - (p) - ??
- nwe kleur = non-forcing tot ongeveer 8 a 9 pnt
- 1SA = to play, niet inviterend, wel goede stop, i.p. geen 4+krt M
- nwe kleur met sprong = 5+krt, 9-11 pnt
- cue = 1) 9+ met minstens één 4-krt hoog; 2) 12+ met 5+krt waarbij ik slem niet uitsluit en dus niet direct de manche wil knallen. De doubleerder gaat uit van de eerste variant, waarna we gewoon onze 4-kaartjes van onder gaan bieden.
- 2SA = invit voor 3SA
- manche = to play


Er zijn vast verbeteringen mogelijk. Maar dit is iig wel lekker simpel, of ik nou met Frits, Ierse beginners, of oma's uit het bridgeblad speel... :lol:
User avatar
wim
Posts: 270
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

Re: clash us apih, spel 13

Post by wim »

oke, goede discussies.
Zelf zou ik denk ik hiermee toch in eerste instantie gedoubleerd hebben. Je bent dan je ei kwijt en het zal meestal wel goed aflopen. Maar pas met deze 4333 is ook te billijken.
Na mijn dblt in de uitpas paste remco echter (iets wat ik alleen gehoord heb bij Eelco). Dat lijkt mij niet goed. Op 1 niveau moet je toch echt flink lengte (en kracht) tegen hebben in de troefkleur. Helaas werd dat bevestigd door dit spel met als resultaat 1 (cl) ! Contract (zie hieronder.
Ik vind de hand na openhoud dblt hier te mooi voor 2 (sp) en ben het eens met KJ(?). Dozen worden wat naar beneden opgerekt wegens ondergrens van 8 a 9pt bij openhoud dblt.

Spel 13
N/A
N
(sp) B10
(ha) AH
(di) B432
(cl) H8654
West
(sp) AV72
(ha) V643
(di) A96
(cl) 72

Zuid
(sp) 954
(ha) 9872
(di) V105
(cl) B93
Post Reply