mooi systeem

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

mooi systeem

Post by K-J »

4tallen, 2e divisie
niemand kwetsbaar

(sp) V987642
(ha) HV7
(di) 3
(cl) A7

Tegenpartij biedt niet mee. Partner opent 1 (di) , jij 1 (sp) en partner biedt nu 1SA. Daarmee geeft hij precies een 1-4-4-4 verdeling aan met 11-15 punten.
Wat bied je?
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: mooi systeem

Post by Martin »

2 (sp), dat hoop ik te maken. Met deze misfit zie ik niets in 3SA, geen lengteslagen en maximaal 25 punten samen en de kans dat we 4 (sp) maken lijkt me ook erg klein.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
PatrickG
Posts: 96
Joined: 28 Sep 2010, 09:55

Re: mooi systeem

Post by PatrickG »

3 (sp) invite. Ondanks de magere 7-1 fit en de lelijke 11 punter wil ik met een maximale hand bij partner 4 (sp) niet missen. Met drie azen bij partner en een redelijk schoppenzitsel is 4 (sp) al gemaakt.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: mooi systeem

Post by Floris »

hum.... misleidende titel.... die insinueert immers een verhaling over precisie....

anyways, partner heeft vandaag vast niet de rode azen en (sp) H sec...

ik denk dat direct 4 (sp) te gek is, omdat tegenover minimale handen 4 (sp) vrijwel altijd down is. Partner moet ongeveer de rode azen en een tophonneur schoppen sec hebben (of (cl) H), en dan nog moeten de schoppens vaak 3-2 zitten om een kans te maken... al met al echt wel minder dan 35%, dunkt me.
ik doe 'gewoon' een inviterende 3 (sp) . als partner hem volgooit is de kans nog steeds groot dat 4 (sp) down is, maar wie weet wordt dan het dodelijke tegenspel niet gevonden. (bijv (cl) HVxx bij partner waar (di) 3 op weg kan...)
het blijft immers 4tallen, en als aan de andere tafel een 'puntentellert' zit die hetzelfde doet, wil ik niet dat we ongelukkig -8 schrijven door een 'slimme' conservatieve actie.

Bovendien is de kans klein dat ik na 3 (sp) pijnlijke vragen krijg in de post mortem. ook belangrijk
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: mooi systeem

Post by K-J »

Voor Jan en Willem:
Nee, 1SA is precies 1-4-4-4. Met een 0-4-5-4 herbiedt de leider 2 (cl) . Een 1-3-4-5 konden we vroeger inderdaad wel hebben in deze biedsituatie, maar daar openen we tegenwoordig weer 1 (cl) mee.
dirk
Posts: 76
Joined: 03 Apr 2009, 09:27

Re: mooi systeem

Post by dirk »

2 (sp) - 8-11 met lange schoppen. Met 4-7 had ik, net zoals Jan, direct 2 (sp) kunnen doen. En aangezien maat precies een 1-4-4-4 heeft aangegeven, moet ik wel ongeveer de hand hebben die ik nu heb, als ik toch schoppen wil. Maat kan daardoor zelf nog eventueel inviteren met een mooie hand (punten en azen) en anders laag afstoppen. 2 (sp) kan dan al lastig zat zijn.

Een invite van maat zou ik overigens inkoppen met 4 (sp)
wouterf

Re: mooi systeem

Post by wouterf »

Aangezien ik deze hand had en dus voorinformatie ga ik niet uitgebreid antwoord geven. Toch ben ik het duidelijk niet met Jan en Dirk eens. 2 (sp) kan hier makkelijk op een 6 krt geboden zijn, maat zal nooit van een 7krt uitgaan (terwijl 3-4 (sp) dit wel aangeeft). Je hebt trouwens niet eens 8-11 maar 11 met een singleton ruiten dus 13 "fitpunten". In maat zn openingskleur is onzin want dit moet hij systematisch altijd openen met deze verdeling.

mijn redenatie:
3 (sp) : je hebt weliswaar de punten maar de sch zijn zeer matig, je lijkt zo 3 sch en een aas in een andere kleur te verliezen. Nadeel is dat je zomaar 4 kunt missen met een goed minimum bij maat.
4 (sp) : zeer bot maar de punten zijn er en het is viertallen. Grote kans dat opps hier in zitten want zij spelen dit zeer "ahum" fraaie systeem niet.
2 (sp) Met 14-15 hcp zal maat wel 2Sa bieden, maar 12-13 met een sch plaatje sec gaat tie nooit meer iets doen, terwijl dit juist wel handen zijn waar je met deze hand in 4sch wilt zitten.
wouterf

Re: mooi systeem

Post by wouterf »

Jan wrote:@wouterf: Als je meteen 2 (sp) als 4-7 speelt en 1 (sp) ...2 (sp) als 8-11, dan speel je (speelden we?) 1 (sp) ...3 (sp) toch als MF met een 6+krt? Als je nu 2 (sp) bieden te zwak vindt, moet je nu maar 4 (sp) zeggen (of had je meteen 1 (di) -3 (sp) moeten bieden als je dat als een natuurlijke invite speelt).
Jan, uiteraard heb je gelijk maar wij speelden nooit dat 1Sa nu een 1444 belooft. Zonder verdere afspraken kom je in de problemen met 8 hcp en en 6krt want zonder fit zal maat snel Sa bieden, 14 tegenover 8, met schoppens die soms helemaal niet ontwikkeld kunnen worden door entreeproblemen.
(met de springafspraken ga je eigenlijk uit van een 90% fit).

Ik denk dat je na 1Sa het best iets conventioneels kan spelen als een soort MF bod. Gelukkig begrepen KJ en ik elkaar (ik bood 3 (sp) en KJ paste vlug). Dit is tot zover mijn kennis van deze afspraken, uiteraard kan dit helemaal fout zijn.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: mooi systeem

Post by Erik »

3 (sp). Alleen als maat (sp)H heeft kan ik die kleur voor 2 verliezers spelen en dan moet niet BTxx bij een van de opps zitten. Als hij die niet heeft, dan moet hij specifiek (ha)A en (di)A, hebben plus (cl)H of dichte (di) om 4 (sp) binnen te brengen. Dan vertrouw ik erop dat hij sowieso 4 (sp) biedt. En anders zal hij met een max 3NT bieden en dat zal toch ook wel kansen hebben?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: mooi systeem

Post by K-J »

Partner heeft:
(sp) 5
(ha) A985
(di) H842
(cl) HV108

In de 2e divisie bereikten 12 van de 14 tafels een schoppencontract, waarvan 8 deze toch vrij kansloos uitziende manche bereikten.
Hoewel kansloos? De ruitenstart was absoluut niet opgelegd en dan ben je dus je ruitenverliezer kwijt. En als je de schoppens dan ook nog goed taxeert ( (sp) AH zit sec achter je zevenkaart), dan kan je vrij simpel 11 slagen maken...

Mooi systeem, patiënt overleden
(andere tafel bood een stuk simpeler 1 (cl) - 1 (sp) - 1SA (12-14 sans) - 4 (sp), hartenstart en geeuwend gemaakt)
Post Reply