Preëmpten graag afschaffen! deel 3

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Preëmpten graag afschaffen! deel 3

Post by K-J »

2e divisie, 4tallen

(sp) A10652
(ha) H97
(di) A63
(cl) 64

Niemand kwetsbaar open je in de eerste hand 1 (sp) , links volgt 4 (cl) (tegenstanders spelen geen Ghestem, links had ook 3 (cl), zwak, kunnen bieden) en je partner dubbelt. Wat bied je ?

En wat zou je bieden als links inderdaad slechts 3 (cl) (zwak) zou volgen (en partner weer dubbelt)?
roeld

Re: Preëmpten graag afschaffen! deel 3

Post by roeld »

In werkelijkheid bied ik 3 (sp) / 4 (sp) en ga ik achteraf vragen wat ik had moeten bieden. Ik zie alleen pas als een andere optie. Na 3 (cl) lijkt me dat te riskant (ik bied liever 3 (sp) wetende dat we daar geen fit in hebben, zodat maat 3SA kan bieden als hij een (cl) stop heeft). Na 4 (cl) is pas een aardige optie, maar de tegenstander zal wel niet veel down gaan als hij dit vrijwillig biedt. Misschien is 4 (ha) (4-3 fit) een optie, omdat maat met fit ook wel 4 (sp) kan bieden? Aan de andere kant hoeft dbl op 4 (cl) een schoppenfit niet te ontkennen? En levert doorbieden wel wat op, want maat zal eerder moeten bieden als hij toch niet heel veel heeft?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Preëmpten graag afschaffen! deel 3

Post by Floris »

Over 3 (cl) biedt ik 3 (di) , (kleine leugen) en wacht af waar maat mee aan komt zetten (de situatie is mf)

Over 4 (cl) ga ik passen: Ik heb een minimum, ben onzeker of er een fit is, heb relatief heel veel verdediging, heb een vlakke hand, en heb twee kleine klavers.... De post mortem ga ik niet verliezen.
wouterf

Re: Preëmpten graag afschaffen! deel 3

Post by wouterf »

Pas, tja kan weinig toevoegen aan dit probleem. Als je echt niet wilt passen is 4 (ha) een optie, zelf in een 4-3 fit heeft dit vaak kansen. Maat heeft vaak nu een 2452 achtige verdeling.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Preëmpten graag afschaffen! deel 3

Post by Erik »

Passen lijkt mij de beste optie om partner over de zeik te krijgen. Met zijn doublet moeten we ervan uitgaan dat we minimaal punten hebben voor de manche en maat heeft niet heel veel opties om ons aan de praat te houden. Bovendien moet 4 (cl) 3 down om onze manche terug te winnen en dat zie ik niet gebeuren met een maat die zelf ook kort is in klaveren.

Ik bied daarom 4 (di). Als maat een 4kaart hartenheeft, dan hebben we zeker een ruitenfit en als maat zichzelf te sterk vond voor 4 (ha) kan hij dat alsnog bieden.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Preëmpten graag afschaffen! deel 3

Post by Roelf »

Eens met Willem, en natuurlijk ook met de Law.
Het doublet op 4 (cl) hoeft m.i. niet een volle opening (MF kracht) te beloven, maat kan toch ook wel iets minder punten hebben, maar teveel om mee te passen?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Preëmpten graag afschaffen! deel 3

Post by K-J »

Tja, volgens mij ook weer een onmogelijk probleem. Ik zou ook zeker passen op 4 (cl) gedubbeld. Zoals het lag alleen niet goed, want partner heeft:

(sp) 43
(ha) AVB43
(di) HV1087
(cl) H

Het spel zit niet al te krom (alleen de schoppen zitten 5-1) en daarom 11 slagen in harten en ruiten.
En in 4 (cl) heeft de leider 8 slagen. Tenminste, zolang je niet tegen Patrick en KJ speelt:

............... (sp) HVB87
............... (ha) 1085
............... (di) 542
............... (cl) V5
(sp) 43............................ (sp) A10652
(ha) AVB43........................ (ha) H97
(di) HV1087....................... (di) A63
(cl) H............................. (cl) 64
............... (sp) 9
............... (ha) 62
............... (di) B9
............... (cl) AB1098732

KJ start tegen 4 (cl) gedubbeld al wat ongelukkig met (sp) 4, maar toen Patrick na (sp) A met (ha) H en een kleine harten na vervolgde, dacht KJ dat er drie hartenslagen op te rapen waren. Helaas werd zijn (ha) V afgetroefd door de leider en had deze geen entree in de dummy om de (cl)-snit te nemen. Plok deed de heer, (cl) V was een mooie entree in de dummy en de ruitenverliezers verdwenen fluks op de hoge schoppens. 4 (cl) ! contract. Dat konden Wim en Remco, die de tegenpartij in 4 (sp) -2 zagen stranden, met hun fraaie resultaat toch niet helemaal wegpoetsen.

Hoe kwamen de tegenstanders van Wim en Remco overigens in 4 (sp) terecht:
Wim of Remco volgt slechts 3 (cl), waarna zuid dubbelt (iemand voor 3 (ha) ?). Noord voelt zich niet echt lekker en biedt dan maar 3 (sp) , waarna zuid er 4 (sp) van maakt.
Post Reply