Stomme multi

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Stomme multi

Post by K-J »

2e divisie, 4-tallen
Kwetsbaar tegen niet

(sp) AH42
(ha) H654
(di) 9764
(cl) A

Linkertegenstander begint direct het gebakkelei met een Multi 2 (di) . Partner volgt 3 (di) en rechts biedt 3 (ha) (pass or correct). Wat bied je?
roeld

Re: Stomme multi

Post by roeld »

Hangt van de rest van je systeem af. Wat bij jullie ook maar r vaststelt dan wel meteen een cue geeft of azenvraagt voor een r slem. Ik vind dat ik te veel heb om het niet te proberen en denk dat 5r net zo goed zal spelen als 3SA.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Stomme multi

Post by Floris »

Dbl: 4krt (sp) en MF.

Hierna hebben we een goed systeem afgesproken: maat biedt zonder 4krt schoppen en zonder hartenstop langzaam 3 (sp) . Dat geeft mij voldoende ongeoorloofde info om dan 3SA voor te stellen.


Uiteraard alerteer ik 3 (sp) , en leg het stellig uit als afwachtbod. Want ik ben natuurlijk geen beginner... 8-)
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Stomme multi

Post by Martin »

Lastig, dit soort spellen is precies de reden dat de multi verboden is in de VS. Je hebt nu geen cue en moet dus goede afspraken hebben om hier mee om te gaan. Als dubbel negatief is bied ik dat, bij twijfel daarover bied ik 6 (di). Dat zal wel kansen hebben.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Stomme multi

Post by Floris »

Henk Willemsens heeft laatst een training gegeven waarin hij in dit soort situaties voorstelt om doublet ook als two-way te spelen. Dus ook "hartens of schoppens". Het idee is dat de multiër maat gaat vertellen wat er aan de hand is.

Uiteraard kan dit misgaan als de multiër besluit te gaan klooien, maar dat kan hij zich zelden veroorloven, en gebeurt volgens Henk in de praktijk nooit.
wouterf

Re: Stomme multi

Post by wouterf »

Is dbl en vervolgens 4 (di) forcing? Dan lijkt dit een goede optie. Het voordeel is dan in elk geval dat je weet welke 6krt de multi bieder heeft. Anders is 6 (di) knallen een aardig alternatief.

Ik zou aan tafel niet zo bezig zijn met een 4-4 fit zoeken. Met bijv een 2452 verdeling dubbelt maat meestal, met een 1453 verdeling zal maat waarschijnlijk een rondje wachten om volgens (sp) te doubleren.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Stomme multi

Post by Erik »

Eens met Floris zijn tweede post. Maat kan aan zijn hand meestal wel zien wat ik heb. En anders herhaalt hij zijn ruitens nog een keer. Hoe dan ook vind ik deze hand sterk genoeg om eerst doublet en daarna ruiten te bieden.

By the way, dit is ook een preëmpt. de titel klopt dus niet ;P
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Stomme multi

Post by K-J »

Ik vind 'm moeilijk en zonder gedegen afspraken kom je hier volgens mij niet uit.
Ik vind het wel goed om te lezen dat niemand voor 3SA gaat. Dat bood Patrick (mede vanwege het ontbreken van goede afspraken over deze situatie). Maar ik vind dat toch wel wat te passief. Met deze kaart kan je slem zeker niet kan uitsluiten.

Komt de vraag of je in slem wilt zitten tegenover:

(sp) -
(ha) V92
(di) AVB1083
(cl) HB104

Twee keycards weg, dus met azenvragen zou het mogelijk moeten zijn om na een slempoging in 5 (di) te eindigen. Maar als partner zijn renonce schoppen wil aangeven op het keycards vragen kan het wel eens zijn dat je niet meer onder 6 kunt eindigen....
En dan.... Geen probleem, want (di) H zit sec voor de lange ruitens.
Post Reply