Wat wil maat?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Wat wil maat?

Post by K-J »

2e divisie, 4tallen

(sp) 83
(ha) H108762
(di) A92
(cl) A3

Allen kwetsbaar opent de tegenstander achter je 1 (sp) , het gaat pas - pas en je volgt 2 (ha) .
Nu biedt de openaar 2 (sp) en maat zegt doublet. Wat betekent doublet en wat bied je?
roeld

Re: Wat wil maat?

Post by roeld »

Klassieke strafpas m.i. Ik pak onze bankgegevens alvast voor de tegenstander.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Wat wil maat?

Post by Floris »

Ik speel dit als straf

In mijn systeemboek staat:

Indien wij (nog) geen bewezen fit hebben, en we geen specifiek conventioneel doublet hebben afgesproken is een doublet onder 3SA alleen voor straf als aan ALLE onderstaande voorwaarden wordt voldaan:

1. De tegenpartij heeft geen bewezen fit
2. De doubleerder 'zit erachter'
3. De situatie is niet forcing voor ze.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Wat wil maat?

Post by Martin »

Klassiek is dit een strafdoublet, al is niet zo gek om het af te spreken als negatief. Het is vooral een kwestie van afspraak.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
wouterf

Re: Wat wil maat?

Post by wouterf »

tja dit zou best wel een goede straf situatie zijn, maar ik speel altijd volgens de regel: bij twijfel is een dbl NOOIT voor straf. Deze situatie moet je dus afspreken met je p. Zonder afspraken zou ik dit dus als take-out opvatten.
Wat nu? Is 2sa nu maat bied je best minor? dan zou je 3 (cl) in 3 (ha) kunnen converteren en passen op 3 (di) . Anders denk ik gewoon 3 (ha) , maat heeft meestal wel een 2krt (ha) mee.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Wat wil maat?

Post by Erik »

Zonder afspraken heeft maat nu een strafpas gehad en is doublet voor straf. Tenzij je net een masterclass doubletten van Henk Willemsens gehad hebt waarin hij zegt dat het beter is om doublet als two-way te spelen. Omdat je zelf kort bent in schoppen is het ook in dat geval voor straf.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Wat wil maat?

Post by K-J »

Ik ben redelijk verbijsterd over het prehistorische biedgereedschap dat de meeste Dombo's hier hanteren. Natuurlijk kan je wel eens een strafdubbel hebben, maar veel vaker heb je een hand als:
(sp) xx
(ha) Ax
(di) HBxx
(cl) HBxxx

Veel belangrijker dat je met zo'n hand kunt dubbelen dan met een klassiek strafdubbel. Tegenover deze hand kom je dan misschien in een mooie 4 (ha) .
Helaas was Patrick ook van dezelfde bejaarde leeftijd en paste hij flux. Dat had niet winnend horen te zijn, zeker niet omdat KJ ook eigenlijk helemaal geen negatief/puntendubbel had:

............... (sp) 62
............... (ha) V943
............... (di) V10754
............... (cl) 109
(sp) AB........................ (sp) 83
(ha) B5........................ (ha) H108762
(di) B863..................... (di) A92
(cl) VB842.................... (cl) A3
............... (sp) HV109754
............... (ha) A
............... (di) H
............... (cl) H765

Tja, ridicuul geboden van KJ natuurlijk, in een 4tallenwedstrijd heb je met deze hand echt niks te zoeken in het biedverloop.
Als leider zal je overigens toch ook even met de ogen geknipperd hebben dat je met deze kaart vlot wordt opgeknoopt in 2 (sp) .
Maar goed, nu het spelen. KJ start (ha) B voor de aas van de leider. Die speelt een kleine klaveren na. KJ pakt met de (cl) B en speelt nogmaals harten na. De leider troeft en speelt weer klaveren na (voor de aas van Patrick). Dit lijkt helemaal niet zo'n gek afspel, maar 2 (sp) is nu wel opeens down. Want KJ krijgt in harten een uppercut, waardoor hij twee schoppenslagen maakt en Patrick kan de klaveren boven de dummy troeven. Dus KJ en Patrick maken twee klaverslagen, (di) A en drie troefslagen voor eentje down....
En daarna maar even goede afspraken maken :mrgreen:
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Wat wil maat?

Post by Erik »

Met de voorbeeld hand (mooi voor jouw biedtheorie geconstrueerd) ga je toch niet passen? Tenzij je dat consequent gaat doen. Er zijn vast Amsterdammers die perse een 6kaart willen hebben (die kiezen dan maar voor consequent passen of 2NT), maar een beetje Rotterdammer volgt gewoon 2 (cl) zodat je later nog eens een keer kunt openhouden. Zelfs als je eerst past, ga je na het gegeven biedverloop toch niet doubleren als je 3 (cl), 4 (ha) & 3 (sp) na een vrijwillige 2 (ha) tot je beschikking hebt? Het prehistorische biedgereedschap is nog steeds in gebruik omdat het gewoon goed werkt. Ik denk dat jouw voorbeeld handje minder vaak voorkomt dan de strafdubbel.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Wat wil maat?

Post by K-J »

2 (cl) volgen ?!? :shock: Jullie staan zeker op degraderen in de hoofdklasse :lol:
Daarnaast lijkt me (als je je ternauwernood hebt weten te beheersen en gepast hebt op 1 (sp) ) 3 (cl) bieden met een hand die totaal niet uitgesproken klaveren is ook geen winnende biedtheorie.
User avatar
nijn11
Posts: 721
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Wat wil maat?

Post by nijn11 »

Help me herinneren dat ik altijd tegen KJ na 1 (sp) - p - p - 2 (ha) ; 2 (sp) bied. Hij kan het namelijk niet voor straf doubleren en dus kom je er altijd mee weg.

Anyway - met de oorspronkelijke hand pas je, met de voorbeeldhand bied je 2NT. Is dat nou zo moeilijk? 2NT belooft niet te veel in schoppen, anders heb je wel een STRAFdoublet. Maat kan nog hengelen met 3 (sp) .
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply