Een volgbod? Deel 2

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Een volgbod? Deel 2

Post by K-J »

4tallen, 2e divisie
allen kwetsbaar

(sp) AVB7
(ha) 63
(di) B7
(cl) HVB64

Na tweemaal pas wordt er voor je 1 (cl) geopend (3+, tegenpartij speelt 15-17 sans). Kom je erin en zo ja, wat bied je dan?
wouterf

Re: Een volgbod? Deel 2

Post by wouterf »

ik volg zeker 1 (sp) , het systeem zorgt ervoor dat maat niet te enthousiast wordt met een 3krt steun. Als maat gaat cuen om steun aan te geven bied ik 3Sa, dat moet dan wel TP zijn.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Een volgbod? Deel 2

Post by Erik »

Ik pas. Geen zin om mijn hand te gaan vertellen. Tegen NT moet ik bovendien waarschijnlijk zelf starten, dus heeft het ook geen zin om voor een start te bieden. En als ze in harten terechtkomen vindt maat die start ook zelf wel.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Een volgbod? Deel 2

Post by Floris »

ik heb een hekel aan volgen op een 4-kaart. dat doe ik dus niet. Wouter speelt misschien een beter systeem, maar mijn maat gaat gewoon blind uit van een 5-kaart, en dat vind ik eerlijk gezegd ook wel zo prettig (ik moet er niet aan denken dat ik altijd moet uitkijken of mijn maat geen 4-kaartje gevolgd heeft...)

Anyways, toch ziet het er omineus uit... ws gaat het nu 1rood - pas - 1SA ofzo, en dan ben ik ook niet blij: het spel wordt dan vast gestolen door de buren...

weet je wat? ik doe eens baldadig en bied 1SA. daar kom ik nog wel mee weg in de postmortem. En we hebben een goed vluchtsysteem
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Een volgbod? Deel 2

Post by K-J »

............... (sp) 4
............... (ha) HB974
............... (di) H5432
............... (cl) 109
(sp) 10965.................... (sp) H832
(ha) A1052.................... (ha) V8
(di) V1096.................... (di) A8
(cl) 7.......................... (cl) A8532
............... (sp) AVB7
............... (ha) 63
............... (di) B7
............... (cl) HVB64

Ondanks dat je samen met je maat de meerderheid van de punten hebt, kan je er beter niet inkomen. Laat de tegenpartij maar rustig 2 (sp) spelen en probeer dat down te krijgen.
Als je 1 (sp) volgt zal de tegenpartij waarschijnlijk in 1SA terecht komen. Dat contract zit er normaal gesproken ook niet in, dus dat gaat ook goed op dit spel.
Patrick deed echter de baldadige 1SA van Floris en dat zorgde ervoor dat OW plotseling het spel gaan spelen. 2 (ha) is al kansloos, maar KJ zette ook nog even een roze bril op, waardoor het contract 3 (ha) werd. Dat had helemaal geen spel. Drie kwetsbare downslagen zorgde ervoor dat we het spel toch verloren ondanks dat Remco en Hans als OW het kansloze 2 (sp) hadden gemaakt.

Ikzelf zou waarschijnlijk 1 (sp) volgen met de zuidhand. Ik heb niet zo'n probleem met volgbiedingen op 1 niveau op een vierkaart, zolang de vierkaart goed gevuld is. Zeker met deze klaverlengte lijkt het erop dat partner wel wat in schoppen mee zal hebben (valt hier overigens wel wat tegen :))
Passen is het saaie logische alternatief en misschien ook wel het beste, maar 1SA heeft denk ik teveel minnen: 1. je hebt maar 14 punten, 2. je hebt in beide rode kleuren een dubbelton zonder stop, 3. de kans is groot dat partner een 5-kaart harten heeft en gaat transfereren en in harten is je kaart een stuk minder waard, vooral als partner kort in klaveren is.
Post Reply