partner is een boef!

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

partner is een boef!

Post by Floris »

Bij dit biedprobleem zoek ik naar een ethisch en spelregeltechnisch antwoord:

clubavond/Paren/niemand kwets

(sp) Axxx
(ha) Txxxxx
(di) Bx
(cl) x

het opmerkelijke biedverloop:
Oppie1 - jij - oppie2 - Partner
(1 (cl) *) - pas - (1 (ha) ) - (2 (ha) )**
...(pas) - ???
*= 2+
** = echt(!!!)

Gezien je eigen 6-kaart harten, de 4+hartens die links belooft en de 6+hartens die partner belooft, zitten er blijkbaar 16+ hartens in het spel... hier is dus iets niet in de haak...
1. partner vergist zich
2. de tegenstander vergist zich
3. partner is een boef en psycht

Laten we stellen dat je 100% zeker weet dat de tegenstanders hun systeem kennen... wat mag/moet je nu doen? mag je passen? had je 2 (ha) moeten allerteren? wat is ethisch? en (belangrijker! :twisted: ) wat zeggen de spelregels in deze situatie?

En als je het vermoeden hebt dat partner met opzet de boel zit te vernaggelen ipv zich vergist, verandert dat nog iets?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: partner is een boef!

Post by Floris »

willemm wrote: Het is zo lullig om net als Kees-Jan in de 1-0 fit te eindigen omdat je denkt dat 'maat zich wel weer vergist zal hebben'.
ik moet het hier toch even voor mijn teamgenootje KJ opnemen:

Ik ken de bewuste anekdote (een of andere verdediging tegen de multi, nietwaar?), en KJ belandde niet in de 1-0 fit. Hij belandde in de 0-0 fit ;)

correct me if i'm wrong KJ
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: partner is een boef!

Post by frank »

Er vanuit gaan dat partner zich vergist lijkt me slecht voor je partnership. Op dit moment mag ik nog alles bieden want ik heb geen ongeoorloofde informatie. Maar als ik nu bied en partner had wel hartens hebben we een probleem want partner moet er vanuit gaan dat ik geen hartens heb en dus eindigen we in de 4-1 fit terwijl we ook een 6-6 hebben. Ik pas lekker en als we 4 (sp) gemist hebben, heb ik misschien nu een slechte score maar dat vind ik minder erg dan dat we elkaars bieden niet meer kunnen vertrouwen (de volgende keer is het, oh hij zal wel denken dat ik me vergist heb etc).
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: partner is een boef!

Post by Floris »

cor wrote:Ik zou 2 (ha) alerteren omdat ik er van uit ga dat partner zich heeft vergist en 2 (sp) bieden.
Kijk, daar wil ik naartoe...

Als je denkt dat partner zich vergist heeft (of zit te klooien), MAG je allerteren? MOET je allerteren? Of moet het juist niet!?

En ALS je allerteert, mag je dan nog alles bieden?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: partner is een boef!

Post by Floris »

overigens, Ik had de topic niet zo genoemd als partner zich vergist had...
Die 'partner' was ik namelijk zelf. en ik stond aan het hoofd van

(sp) xxx
(ha) x
(di) Txxxx
(cl) Txxx

mijn overwegingen:
1. partner kon niets ophoesten over 1 (cl), het is dus vrijwel 100% de manche voor ze en slem is zeker denkbaar.
2. de kwetsbaarheid is (redelijk) gunstig voor debielheid
3. na een jolige 2 (ha) is de kans vrij groot dat de 1 (cl) bieder in grote problemen geraakt (geef m eens 3 of 4 hartjes zonder overwaarde...)
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: partner is een boef!

Post by guus »

Partner mag zich zowel vergissen als liegen

Echter jij als partner moet de uitleg geven zoals je dat in je systeem hebt afgesproken. Of dit nu een vaak voorkomende situatie is of niet.

Dat gezegd hebbende het maakt het bieden daarna niet simpeler.
1. Je allerteert niet en wat je ook biedt het zal iets betekenen volgens je afspraken
2. je allerteert wel met als gevolg dat je
a. het goed hebt geraden en partner zich heeft vergist (en niemand komt erachter dat het niet helemaal volgens systeem was, waarna je aan het eind van de dag of avond de afspraken nog maar een keertje doorneemt en/of aanpast)
b. partner vertelt dat je in jouw hand kunt zien dat hij gepsyched heeft (wat oi is voor partner). Verdere bieden zou moeten doorgaan op basis dat partner de afspraak wel heeft onthouden (zie 1)
c. partner in de problemen hebt gebracht omdat het wel echte hartens waren, en hij geen gebruik mag maken van jouw foute uitleg en de afspraken moet volgen alsof jij wel de goede uitleg had gegeven (of in dit geval niet geallerteerd had), waarna het bieden uit de hand kan lopen en het in ieder geval voer voor de arbiter wordt.
3. allerteren en de juiste uitleg geven met daarbij een disclaimer dat partner nog wel eens wil psychen. Zie 2b.


Dit is wat ik me herinner van CLA en CLB, maar heb het regelboekje niet bij de hand. De uiteindelijke beoordeling van dit soort situaties komt toch vaak op het bordje van een WL, die wat meer lessen krijgen om te beoordelen of er mogelijk nadeel is en of er gebruik is gemaakt van OI.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: partner is een boef!

Post by frank »

Ik snap het probleem niet. Of je wel of niet alerteert heeft niks te maken met wat je in de hand hebt. Als je denkt dat 2 (ha) echt zo ongebruikelijk is dat de tegenstander het verkeert begrijpt, alerteer je. Anders niet. En wat je vervolgens mag bieden heeft weer niks te maken met of je al dan niet gealerteerd heb. Je kunt jezelf geen OI geven volgens mij.
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Re: partner is een boef!

Post by Eldert »

Volgens mij mag je niet alerteren (tenzij je denkt dat de tegenstanders het misschien niet begrijpen).

Als ze vragen wat het betekent dan zeg je:"partner belooft een zeskaart of meer". En omdat je zegt "belooft", heb jij niets fout gedaan en mag je doen wat je wil. Zelfs gebruik maken van de kennis van je eigen hartenlengte. Wat duidelijk NIET mag, is zeggen dat je denkt dat je partner zich vergist of dat hij psycht. En wel omdat 1: je moet zeggen wat je afspraken zijn. 2: je ongeoorloofde informatie geeft aan je partner, namelijk dat je zelf veel hartens hebt, want waarom zou je anders denken dat hij zich heeft vergist of dat hij psycht?

Je mag nu passen, de hartens steunen of de schoppen bieden (als je schoppen biedt, psych je zelf, maar dat mag volgens de regels).

Als je wel alerteert, omdat je twijfelt aan de echtheid, zou ik als arbiter (als er een arbitrage van komt) dat uitleggen als een poging om de tegenstanders het bos in te sturen, omdat je afspraak duidelijk is dat het echt is, en biedingen die echte lengte beloven (vanaf een 3-kaart) hoef je niet te alerteren, tenzij ze meer informatie in zich hebben.
Als je alerteert om te vertellen dat het een zeskaart+ harten belooft, dan is er niets aan de hand.
Vindaloo

Re: partner is een boef!

Post by Vindaloo »

Floris wrote:
cor wrote:Ik zou 2 (ha) alerteren omdat ik er van uit ga dat partner zich heeft vergist en 2 (sp) bieden.
Kijk, daar wil ik naartoe...

Als je denkt dat partner zich vergist heeft (of zit te klooien), MAG je allerteren? MOET je allerteren? Of moet het juist niet!?

En ALS je allerteert, mag je dan nog alles bieden?
Je moet alerteren als een bod een bijzondere afspraak of een conventie betreft. punt.

Alerteren om aan te geven dat je denkt dat partner zich vergist of zit te psychen (omdat je dat aan je kaart meent te kunnen zien) gebeurt alleen maar door spelers van niveau 3e klasse of lager, hoop ik...
User avatar
nijn11
Posts: 721
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: partner is een boef!

Post by nijn11 »

En alerteren is toch echt met maar één l
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply