clash us apih dombo 2

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
wim
Posts: 270
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

clash us apih dombo 2

Post by wim »

weer eentje, wat doe je met 0-m oost niemand kwets

(sp) A87
(ha) AB4
(di) H
(cl) AV10972

je opent 1 (cl) dan links 2 (sp) , maat 3 (ha) forcing rechts 4 (sp) .
Huiver zo ook bij het zien van het hele spel
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: clash us apih dombo 2

Post by K-J »

Ik ga voor het slemonderzoek en bied 4SA, keycards met harten als troef.
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: clash us apih dombo 2

Post by K-J »

Jan wrote:Is 4SA keycards voor (ha) ? Mijn gevoel zegt dat beide minors (met voorkeur voor klaveren) een stuk nuttiger is. Ik bied dus maar eens 5 (sp) . Klein slem is het vast wel voor ons. En als partner harten stuk-zesde, ruitenaas en klaverheer heeft, moet hij maar op groot slem af stevenen.
Ik denk dat een hand waarmee je een slempoging voor harten wilt doen in deze situatie veel vaker zal voorkomen dan dat je een extreem lage kleurenspel hebt (dat je ook nog eens wilt aangeven).
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: clash us apih dombo 2

Post by Floris »

Jan wrote:Is 4SA keycards voor (ha) ? Mijn gevoel zegt dat beide minors (met voorkeur voor klaveren) een stuk nuttiger is.
met een hand met minors begin je toch altijd met 1 (di) ? (en ja, dat doe ik ook met 6 (cl) - 5 (di) )
Geef mij maar eens een goed argument om dat niet te doen... (dus graag een argument dat standhoudt in competitieve situaties)

4SA is dan 100% RKCB. lekker makkelijk. Dat bied ik dus.

Overigens:
Jan wrote: ...Met deze hand doe ik geen slempoging, maar forceer ik naar slem...
juist! ook daarom 4SA. We hebben ooit allemaal geleerd dat je geen keycards vraagt om te kijken of het slem is, maar om te kijken of het GEEN slem is. Ik forceer daarmee dus naar slem, tenzij...
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: clash us apih dombo 2

Post by frank »

Mij lijkt 4 SA ook azen vragen. Je hebt altijd wel meer manieren om een kleur te bieden. Na een 1 (ha) opening heb ik ook 5 (ha) . Dat maakt 4 SA nog niet overbodig. Ik zou 4 SA de default betekenis geven van azen vragen in de laatst geboden kleur. Tenzij er een manier is om op lager nivo de troef forcing vast te stellen of maat je dwingt een kleur te kiezen. Dan komen minors, kwanti of to play in beeld. Als dit ineens minors is, voorspel ik een lange rij biedmisverstanden, die nooit op gaan wegen tegen de ene keer dat je de ruiten nog in beeld wil brengen. Als je dat echt wil zou je DBL nog kunnen overwegen.

Ik ben het wel met Jan eens dat 5 (sp) een grootslem poging voor harten is. Maar daar vind ik deze kaart niet mooi genoeg voor. Ik zou 5 SA als het pick-a-slam bod zien. Ook dat zou ik hier niet doen: waarom zou ik op zoek gaan naar een 6-2 fit als we al een 5-3 fit hebben. Is toch weer een extra loser die weg kan. Dus ik zou dat doen met 2 harten en 6 klaveren.

Het moge duidelijk zijn dat mijn stem naar 4 SA azen vragen voor harten gaat.
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: clash us apih dombo 2

Post by K-J »

Jan wrote:Ik zou zeggen dat je al genoeg biedingen voor hartensteun hebt (5 (ha) , 5 (sp) , 6 (ha) ) en gegeven de geringe hoeveelheid overgebleven biedruimte lijkt me ook 4SA nog als hartensteun spelen niet zo efficient...
Een nadeel van al die andere biedingen die hartensteun aangeven is dat ze maat de controle over de bieding geven en dat hij/zij de knoop moet doorhakken of het 6 of 7 is. Met 4SA neem ikzelf de controle in handen en ik denk dat het belangrijk is om ook zo'n bieding in handen te hebben.
Bijvoorbeeld met deze hand wil ik juist zelf de controle houden. Ik wil weten of maatje (ha) HV, (di) A en (cl) H heeft, dan ga ik voor het grootslem. Ontbreekt één van deze plaatjes, dan ga ik voor kleinslem.
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: clash us apih dombo 2

Post by K-J »

willemm wrote:hoe vraag je naar klaverheer na 4NT - 5 (sp) ? 5NT?
Bij Patrick en mij vraagt 5SA in deze situatie inderdaad naar de heren. Een 6 (cl) antwoord geeft dan of (cl) H of (di) H + (sp) H aan.
Plato

Re: clash us apih dombo 2

Post by Plato »

Floris wrote: juist! ook daarom 4SA. We hebben ooit allemaal geleerd dat je geen keycards vraagt om te kijken of het slem is, maar om te kijken of het GEEN slem is. Ik forceer daarmee dus naar slem, tenzij...
Een wijs man zei ooit eens tegen mij "vraag nooit azen als het antwoord je mogelijk tegenstaat" :lol:
User avatar
wim
Posts: 270
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

Re: clash us apih dombo 2

Post by wim »

Helaas bood mijn maat hier 5 harten en dan is het over en uit. Zie hieronder de handen. We speelde oa tegen Bas van Apih die zuid zat. Let op zijn 2 (sp) bod op een 4 kaart! en opgehoogd door zijn maat naar 4 (sp), lekker druk zetten....
Ook het 1kl dblt spel was tegen hun. We waren gewoon slachtvee :cry:

Spel 17
N/N
noord
(sp) B932
(ha) 1032
(di) V9754
(cl) 4

west
(sp) H5
(ha) HV8765
(di) AB8
(cl) B6

oost
(sp) A87
(ha) AB4
(di) H
(cl) AV10972

Zuid (Bas apih)
(sp) V1064
(ha) 9
(di) 10632
(cl) H853
Post Reply