clash us apih bieden en vooral arbitrage

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
wim
Posts: 270
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

clash us apih bieden en vooral arbitrage

Post by wim »

Nog een laatste, waar ik denk ik zelf niet goed geboden heb. Daarna komt het contract en een curieuze arbitrage.

Maat opent in de eerste hand kw tegen niet 1 (ha) . Je hebt:

(sp) V4
(ha) H9
(di) B1094
(cl) HV1064

en je biedt 2 (cl) , echt 10+ of vanaf inviterend met een 3krt (ha) (ja Willem bij dombo speelt bijna iedereen dat). je maar beidt nu 3 (ha) MF (15+) met een goede 6+krt (ha) .
Allereerst, wat doe je nu? (ik verwacht een unaniem panel). Daarna kom ik met het spel en de arbitrage
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: clash us apih bieden en vooral arbitrage

Post by frank »

Ik heb deze afspraak inderdaad vaker voorbij zien komen maar word er nog niet heel enthousiast van. Hoe weet je nou welke variant hij heeft als je zelf gaat lopen vertellen in plaats van vragen? Is het niet handiger met elke MF hand een relay te doen?

Nou ja, nu bied ik natuurlijk 4 (ha) . Unaniem forum kan verstoord worden door mensen die (non-)serious 3 SA spelen, maar dat is niet zo gebruikelijk bij Dombo geloof ik. Wel handig hier.
User avatar
wim
Posts: 270
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

Re: clash us apih bieden en vooral arbitrage

Post by wim »

Even tussendoor, 1sa vind ik met deze 11pt met mooie middenkaarten echt te gortig. Kans dat je dan een manche mist lijkt mij ook niet onaanzienlijk
User avatar
wim
Posts: 270
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

Re: clash us apih bieden en vooral arbitrage

Post by wim »

oke, dan nu de volledige handen. Eens met 4 (ha) . Ik bood met het idee dat ik wel 4 (cl) kon bieden (maat kan nog heel sterk zijn) om na pas 4 (di) pas 4 (ha) milde sleminteresse aan te geven. Zoals wel vaker is het beter (gaaap) om direct je hand te omschrijven. Enfin na 4 (ha) ging remco begrijpelijk door en kwamen we in 6 terecht.
Alle handen hieronder.
Start was (sp) geloof ik, genomen in de hand met (sp) Aas. Remco trekt 2 x troef en speelt naar (cl) H. Die wordt gedoken! en na het aftroeven van een (cl) valt de aas. Hij claimt als hij nog een keer troef trekt en oost aan slag komt met de opmerking dat (sp) vrouw entree is voor de vrije (cl) waarop verliezers weggaan. Iedereen is accoord en voordat we aan het spelen van het volgende spel willen beginnen vraagt een kibitzer heb je nog een troef oost? Zo ja dan is het een slechte claim want je speelt naar de laatste entree (sp) vrouw nadat je aan slag kwam en met nog een troef kan de leider nooit van de (cl) genieten. Daar zijn we het natuurlijk allemaal over eens. Feit is wel dat zonder de kibitzer er nooit een discussie was geweest. Bovendien, mag de kibitzer wel wat zeggen? Enfin de arbiter draait het contract terug naar min 1 omdat er tot lang na het spel met iedereen gediscusieerd mag worden over een claim. Wij gaan verder ook accoord natuurlijk. In eerste instantie dacht ik dat de kibitzer nooit van invloed kon zijn op een spel maar bij langer nadenken vind ik de correctie toch te billijken.

Noord
(sp) 98752
(ha) V542
(di) H3
(cl) A8

Remco oost)
(sp) AHB
(ha) AB108763
(di) A5
(cl) 7
ik west
(sp) V4
(ha) H9
(di) B1094
(cl) HV1064

zuid
(sp) 1063
(ha) -
(di) V8762
(cl) B9532
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: clash us apih bieden en vooral arbitrage

Post by K-J »

Ging het spel werkelijk zo? :shock:
Dus noord duikt met een (vrijwel zekere) vaste troefslag in handen z'n (cl) A? Ik kan het me niet echt voorstellen.
Daarnaast hoeft Remco toch maar één ruiten te dumpen? Dat lukt toch gewoon op de (cl) V. Laat noord maar introeven, Remco is z'n ruitenverliezer kwijt en heeft daarmee z'n contract gemaakt. Of heeft Remco niet gesneden op (ha) V? Maar je ziet toch dat zuid niet bekend in de eerste slag dat je troef trekt? Al met al kan ik je verhaal dus niet echt volgen, Wim (maar dat heb ik wel vaker ;) )
User avatar
wim
Posts: 270
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

Re: clash us apih bieden en vooral arbitrage

Post by wim »

oh iik heb oost en west verwisseld sorry :oops:
natuurlijk is kl Aas duiken debiel mnaar eeltjo moest snel naar huis en een andere kibitzer naast hem was hem aant afleiden. Hoewel ik eerst zoals willem reageerde, kibitzer mag geen invloed op het spel hebben lijken echte arbiters de beslissing toch goed te vinden
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: clash us apih bieden en vooral arbitrage

Post by K-J »

Ah, oké, duidelijk zo.
Ik weet alleen niet of ik het eens ben met de beslissing van de arbiter. Iemand die het verzint om (cl) A te duiken, zal later in het spel vast nog wel een speelwijze weten te vinden om 6 (ha) toch te laten halen (bv. (ha) V een rondje duiken of geen schoppen naspelen of (cl) V niet aftroeven, mogelijkheden te over). :lol:
Post Reply