22 puntertje

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
wim
Posts: 269
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

22 puntertje

Post by wim »

4t pot
rechts van je met allen kw 1SA (15-17), je hebt

(sp) Vx
(ha) HVx
(di) AHVxx
(cl) AVx

22pt dus maar liefst
Ik besloot te dbl, misschien wel niet zo'n goed idee?
na pas links kwam 2 (ha) bij maat, zwak en vanf 4krt.
Wat doe je na pas rechts?
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: 22 puntertje

Post by K-J »

Ik zou 2SA herbieden. Ik heb maar heel weinig nodig bij partner en het is 3SA.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: 22 puntertje

Post by Floris »

K-J wrote:Ik zou 2SA herbieden. Ik heb maar heel weinig nodig bij partner en het is 3SA.
niet mee eens. er zijn grofweg 3 mogelijkheden
1) partner heeft niks
2) partner heeft nog 1-2 punten, maar 3SA is kansloos (bijv: entreeproblemen, of schoppens lek)
3) partner heeft 1-2 punten, en hierdoor is het 3SA (bijv. (di) B en (sp) Txxx)

de kans op mogelijkheid 1 of 2 lijkt me echt veel groter dan mogelijkheid 3.

ik pas. en ga natuurlijk klagen over pech 8-) :
waarom hebben MIJN tegenstanders nou weer VOORDEEL van het feit dat ze geen vluchtsysteem hebben afgesproken!? :cry:
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: 22 puntertje

Post by Floris »

cor wrote: ...Ik check nog even voor de zeker heid wat hun 1SA openingsrange is. ...
Dat is inderdaad verstandig. wie weet levert zo'n overbodige 2e blik op de systeemkaart nog ongeoorloofde informatie op waar partner wat aan heeft.
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: 22 puntertje

Post by K-J »

Floris wrote:
K-J wrote:Ik zou 2SA herbieden. Ik heb maar heel weinig nodig bij partner en het is 3SA.
niet mee eens. er zijn grofweg 3 mogelijkheden
1) partner heeft niks
2) partner heeft nog 1-2 punten, maar 3SA is kansloos (bijv: entreeproblemen, of schoppens lek)
3) partner heeft 1-2 punten, en hierdoor is het 3SA (bijv. (di) B en (sp) Txxx)

de kans op mogelijkheid 1 of 2 lijkt me echt veel groter dan mogelijkheid 3.
Partner kan best nog wel wat meer hebben dan 1-2 punten. Ook met een punt of 4 zal hij niet zomaar passen op 1SA gedubbeld.
En ook al hebben ze geen vluchtsysteem, links zal geen 5 schoppens hebben, want dan had 'ie ze wel geboden.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: 22 puntertje

Post by Roelf »

lijkt me inderdaad een opgelegd geval van de Braaksma countdown :lol:
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: 22 puntertje

Post by Floris »

Eelco wrote: Partner kan toch maximaal maar 3 punten hebben?
On second thought: als je dubbelt weet je eigenlijk al vantevoren dat hij dat niet zal laten staan.
Nou ja... 'normale' mensen hebben een vluchtcomplex afgesproken over 1SA - (dbl) . Dus je weet zeker dat de tegenstander het niet zal laten staan. Wanneer links gaat rennen, weet maat dat ze de minderheid der punten hebben --> ergo, jij moet dus een beul gehad hebben.
Zo komt de zaak makkelijker op zijn pootjes terecht. Dus zoals ik al zei: zij hebben nu voordeel van het feit dat ze geen afspraken hebben...
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: 22 puntertje

Post by frank »

Volgens mij zijn die vluchtcomplexen pas ontstaan toen er allerlei zwakke sans varianten in zwang kwamen. Ik heb tenminste altijd system on gespeeld, met als enige vlucht dat RBL vraagt om 2 (cl) , eventueel gecorrigeerd naar 2 (di) . Ook heb ik vroeger geleerd dat je strafdoubletten laat staan, dus ik zal wel een andere bridgeleraar gehad hebben, dat is voor mij de 'normale' actie. Met dubbel = dat heb ik ook, kan dat natuurlijk niet meer. Met 2 of nog meer punten weglopen kan eigenlijk alleen als je het dubbel naar boven limiteert. Maar ik dubbel dan ook niet te licht, dus liefst achter de openaar en een duidelijke start. Volgens mij wordt er allemaal veel te moeilijk gedaan tegenwoordig voor relatief weinig winst. Die laatste zin zal aan Floris niet besteed zijn :D (die geeft tegenwoordig Kees Tammens al bridgeles).
User avatar
wim
Posts: 269
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

Re: 22 puntertje

Post by wim »

ik schreef al, is dblt eigenlijk wel goed. We (ik zeker) zitten nogal eens vast in automatisme en dan ligt dat dblt kaartje er voor je het weet (dat geldt trouwens ook voor het 2 (ha) bod van maat denk ik (zie vorige post 1 punter want dat was zijn hand) . Het kan natuurlijk zo zijn dat de tegenstander links vlucht maar ook dan was pas waarschijnlijk beter geweest. Ben je blij als de tegenstanders in 2 (sp) ipv 1sa zitten?, nee dus. Het idee van passen (ook pas na enige tijd overigens) kwam van Jan. Ere wie ere toekomt.

Ook vraag ik me af of na een invite zoals de 2sa van KJ maat echt kan zien of hij door moet (met inderdaad max 3 pt). Ik vind, ook na alle antwoorden dat mijn pas op 2 (ha) wel oke is. Dat het nu net 3SA is is behoorlijk lucky voor de tegenstanders en dit was niet hun enige mazzel die avond, zie laatste 4t verslagje van Floris.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: 22 puntertje

Post by Floris »

Vluchtcomplexen zijn inderdaad veel belangrijker bij zwakke sansen dan bij sterke. Echter, het is natuurlijk nog steeds beter om ook na een gedoubleerde15-17 1SA niet als een 'sitting duck' te hoeven wachten op -500/-800.

Ik ben het oneens dat je 'dan maar' beter kan passen. Zoals ik (en Willem) al zei: meestal kunnen ze wel rennen, en dan is de zaak voor maat duidelijk. Als je past, gaat maat echt niet meer rekenen op een matige 22 punter. Bovendien loop je kans om onderwerp van een eeuwig barverhaal te worden (Barteld). Dat wil je ook niet ;)
Post Reply