Bodje waard?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Bodje waard?

Post by K-J »

Viertallencompetitie
allen kwetsbaar:

(sp) A10x
(ha) B9xx
(di) 2
(cl) H109xx

Links van je opent 1 (cl) (3+ kaart) en partner volgt 1 (di) (tot 16 punten). Wat bied je?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Bodje waard?

Post by Floris »

Ik bied 1 (ha).

Meestal stelt het 1 (di) volgbod van maat wel wat voor (itt een 1 (ha) / (sp) volgbod).

Uiteraard kan het allemaal heel vervelend worden (maat moet bijvoorbeeld 2 (di) herbieden met een 5-krt), maar dan ben ik er maar meteen vanaf. het alternatief is passen, maar dan heb je weer dikke kans dat je later open moet houden. Een doublet met een singleton ruiten is dan ook erg lelijk.

En wie weet hebben we wel gewoon een hartenfit :)
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Bodje waard?

Post by frank »

Als eerste vraag, hoe slinks is KJ, vermelden dat 1 (di) max 16 is doet vermoeden dat het er zoveel of nog iets meer zijn. Of wil hij juist dat we dat denken?

In ieder geval, ik zie twee situaties waarbij het echt uitmaakt wat ik doe: maat heeft een maximaal volgbod en er zit nog een manche in, of maat heeft voor de start gevolgd en we moeten een ramp vermijden. Ik denk dat als maat een beul heeft met een 4-kaart hoog er naast, hij nog eerder eerst zal dubbelen. Dus 4 hoog is onwaarschijnlijk. In 3 SA heb ik geen steun om partners ruiten te ontwikkelen dus ook hier zie ik niet gauw een manche.

Aan de andere kant, als maat een licht volgje heeft zal 1 SA gedoubleerd worden of door de strafpasser of door de 18-19 SA. Dat kan flink duur worden. En 1 (ha) zal meestal door maat gecorrigeerd worden naar 2 (di) . Hey, wat leuk, denkt rechts, ik had een strafpas op 1 (di) en nou bieden ze vrijwillig 2 (di) . Zolang we in 1 (di) zitten, dat niet slechter hoeft te spelen dan 1 SA, kunnen we nog weg op 1 nivo, dat moeten ze nog maar kunnen doubleren.

En zelfs als het er wat tussenin zit, niet allen in paren is het allen kwetsbaar beter de buren down te laten gaan dan zelf down te gaan.

Ik acht het tweede scenario waarschijnlijker dus ik maak er een echt forum probleem van door de derde optie te geven: Pas.
Last edited by frank on 06 Mar 2015, 16:49, edited 1 time in total.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Bodje waard?

Post by Roelf »

ik pas

ik speel hier 1 (ha) 4+ en RF.
maar in deze hand is die kleur wel erg slecht en als we in SA komen is de singleton (di) een minpunt.
Per saldo vind ik de hand net te zwak voor een bod.
zelf met de maximale 16p bij maat hoeft het nog helemaal geen 3SA te zijn.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Bodje waard?

Post by Erik »

1NT. Eens met Floris dat 1 (di) wel wat moet voorstellen, maar 1 (ha) belooft gewoon een 5kaart en 10+. Nu kun je met een mooie vierkaart wel eens een kansje nemen, maar toch zeker niet met deze bagger. 1NT is gewoon 8-11, een fatsoenlijke klaver stop en geen biedbare eigen kleur. Precies wat ik heb toch?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Tijntje
Posts: 526
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Bodje waard?

Post by Tijntje »

Erik wrote:<snip> 1 (ha) belooft gewoon een 5kaart en 10+. <snip>
Als je een 4-4 fit in harten hebt, zal iemand ze moeten bieden. Zelfs met het 10+ deel van je quote ben ik het oneens. Misschien is het beter om 1 (ha) te spelen als vijfkaart OF 10+.

Ik ga deze vierkaart dan ook niet in de aanbieding doen. Ik bied gewoon 1NT met de bekende argumenten.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Gary McAlley
Posts: 852
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Bodje waard?

Post by Gary McAlley »

sluit me bij Roelf aan. Net te weinig/lelijk om wat te bieden. Als 1 (di) X naar mij wordt uitgepast roep ik nog wel wat.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Bodje waard?

Post by K-J »

Dit was mijn duurste beslissing in de 2e helft. Ik vond dat ik net te weinig had voor 1SA. Dat is weliswaar 8-11, maar bij een minimum wil ik toch graag wat aansluiting bij het volgbod van partner.
Helaas, 1 (di) werd uitgepast en partner had het volgende maximum:

(sp) H9x
(ha) A10x
(di) AH108x
(cl) Vx

en met al die subhonneurs bleek 3SA niet down te krijgen. Ik denk dat dat ook de doorslag moet geven naar 1SA met mijn hand.

Aan de andere tafel een ander biedverloop:
1SA (12-14) - 2 (cl) ( (di) of (ha) / (sp) ) - pas - 2 (di) (corrigeerbaar, niet forcing)
pas - 2SA (16/17 verdeelde hand met 5+ (di) ) - pas - 3SA (in dit biedverloop logisch)

Helaas heeft de tegenpartij goede afspraken over het bieden na een zwakke sans en passen de ranges van hun bieden perfect bij dit spel. Kosten voor ons: 10 impen
Post Reply