downfall

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

downfall

Post by Erik »

Viertallen, niet tegen wel.
(sp) 9
(ha) AB63
(di) AB8732
(cl) T3

(1 (sp)) - pas (2 (sp)) - ??
Doubleer je of bied je 3 (di)?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: downfall

Post by Floris »

dbl

met deze shape bied ik normaal liever 3 (di) dan Dbl (mijn maat gaat namelijk altijd klavers bieden na dbl), maar ik vind de hand voor 3 (di) eigenlijk te mager. Na 3 (di) kan maat maar twee dingen: passen of MF bieden (wat ie redelijk snel zal doen). vandaar dat ik daarvoor liever nog een heer heb.

Eigenlijk lijkt de (enige?) manche waar je nog in geïnteresseerd bent 4 (ha) te zijn. 3SA zou natuurlijk ook nog kunnen met de juiste kaarten bij maat, maar de kans dat dat het ideale contract is, is wel iets afgenomen nu maat niks kon bieden over 1 (sp) . Met dbl mis je je hartenfit in ieder geval niet.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: downfall

Post by Floris »

Floris wrote: met deze shape bied ik normaal liever 3 (di) dan Dbl
de angst om een 4-4 fit harten te missen na 3 (di) is overigens niet zo heel groot als je afspreekt dat maat met wat lengte in schoppen nu best 3 (ha) mag bieden op een 4-krt. Maat kon immers geen 2 (ha) volgen over 1 (sp) , dus als hij over 3 (di) nog 3 (ha) kan bieden heeft hij hoogstens een middelmatige 5-kaart. dat je dan in een 4-3 fit komt, is niet zo erg. De 4-kaart troef zit dan bij de lengte in schoppen, zodat je niet zo snel troefkort bent.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: downfall

Post by Gary McAlley »

ik pas ook. Weet het, 'bij twijfel bieden'. Maar ws. slaat bij jou de twijfel eerder toe dan bij mij :)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: downfall

Post by K-J »

Ik bied 3 (di) . Ik bied hier niet omdat het misschien nog 4 (ha) is, ik wil gewoon een deelscoregevecht aangaan.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: downfall

Post by frank »

Deze lijkt wel wat op een forum probleem van Roelf, daar had je wat minder maar maat had gedoubleerd tussendoor. Daar kon je nog twijfelen of dbl gevolgd door ruiten sterk was of contractverbetering. Hier lijkt me dat zeker sterk dus 3 klaver moet je laten staan. Daar heb ik geen zin in. Ik denk dat 3 (di) er wel af kan, gewoon om te spelen inderdaad. En net als bij dat vorige probleem kan ik op 3 (sp) gewoon 4 (ha) bieden dus die hartenfit loopt niet weg als maat onverhoopt sterk mocht blijken te zijn.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: downfall

Post by Roelf »

ik bied ook 3 (di) . Voor mijn gevoel is de kans dat we 4 (ha) kunnen maken (en dat mogen spelen) niet zo groot, maar wel wil ik maat de kans geven om met de juiste hand, 4 (sp) met 5 (di) uit nemen. En anders, zoals gezegd, bevechten we gewoon de deelscore.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: downfall

Post by Erik »

3 (di) was ook mijn keus. Ik wilde niet moeten passen op een 3 (cl) bod van maat. Bovendien gaat het niet alleen om de mogelijke manche te vinden, maar ook om de deelscore te bevechten en ze eventueel te liften. De tegenstander aan de andere tafel had echter geen enkele moeite met doublet waarna ze fluitend in een onverliesbare 4 (ha) terecht kwamen.

______ (sp) HB8543
______ (ha) H9
______ (di) 65
______ (cl) AB7
(sp) 9 __________ (sp) A76
(ha) AB63 _______ (ha) 87542
(di) AB8732 _____ (di) H9
(cl) T3 _________ (cl) H86
______ (sp) VT2
______ (ha) VT
______ (di) VT4
______ (cl) V9542

Tafel 1
(1 (sp)) - pas - (2 (sp)) - 3 (di)
(3 (sp)) - a.p.

Tafel 2
(1 (sp)) - pas - (2 (sp)) - dbl
(3 (sp)) - 4 (ha) - a.p.


Ik blijf erbij dat 3 (di) beter is, want 8/10 keer gaat maat 3 (cl) bieden, maar onder dit soort omstandigheden kun je geen wedstrijden winnen met de juiste biedingen. Natuurlijk hebben wij ook fouten gemaakt, maar de tegenpartij had een aantal van dit soort mazzeltjes waardoor de kampioensaspiraties, mochten die nog bestaan hebben, definitief de kast in kunnen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: downfall

Post by K-J »

Hmm, ik denk niet dat ik met de oosthand zou passen op 3 (di) ...
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: downfall

Post by K-J »

Eelco wrote:
K-J wrote:Hmm, ik denk niet dat ik met de oosthand zou passen op 3 (di) ...
Er komt nog (3 (sp) ) na 3 (di) van partner. Zonder (3 (sp) ) kan je inderdaad nog wel 3 (ha) doen, maar nu niet meer.
O ja, dat had ik even gemist. Maar dat maakt het eigenlijk alleen maar makkelijker, want nu heb je toch een ideaal doublet met de oosthand?
Post Reply