Aardig handje

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Aardig handje

Post by K-J »

Eerste spel in een viertallenpot, iedereen kwetsbaar.

Je raapt een aardige collectie op:
(sp) HB1094
(ha) -
(di) AHV4
(cl) HVB6

In de tweede hand mag je beginnen (tegenpartij past alleen maar):
1 (sp) - 2 (ha)
3 (cl) - 3 (ha)
???

Wat bied je nu?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Aardig handje

Post by Erik »

Niet lief als maat jouw mooie hand zo om zeep probeert te helpen. Bij een misfit: blijf laag! schiet er door mijn hoofd. Maar ja, dat is zo tegennatuurlijk. :P

Een hartenslem is het vrijwel zeker niet (als dat wel zo is (AHVB en minstens nog een aas) maakt het niet uit wat je doet, want dan gaat maat sowieso door) Er zijn wel andere slems die kans hebben. Geef maat (sp)V sec, (ha)A, en (cl)A en 6 (sp) lijkt koud, tenzij ze 6-1 tegen zitten. 6NT is verder weg. Maar ook 6 (cl) in de 4-3 fit is mogelijk.

Ik ben een optimist en kan deze schoppenhand wel als een 6kaart verkopen, zoals gezegd (sp)V sec is genoeg. Ik bied dus 3 (sp). Maat kan geen 3NT bieden, want hij heeft niet (di) Bxxx. Hij kan dus:
4 (cl) bieden met een driekaart (blij dat Kickback in het arsenaal zit)
4 (sp) met een doubleton (kan ie de vrouw aangeven)
4 (ha) met een 1732 of langer (ook hier: leve Kickback!).

Komt wel goed dus.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Aardig handje

Post by K-J »

1 (sp) - 3 (ha) is hier in Nederland een splinter voor schoppen (meestal met 12-15 pt.)
Maar ik denk niet dat dat jouw bieden doet veranderen.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Aardig handje

Post by Roelf »

In kan me in Eriks aanpak wel vinden, ik vind hem ook te sterk om af te zwaaien.
@Eelco: Nu 4 (di) lijkt me niet echt.
Wel interessant of, als ik eerst 3 (di) had geboden, 4 (cl) nu echt zou zijn. Het voelt wel zo, maar kan iemand dit beredeneren? Dat lijkt me dan de betere route.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Aardig handje

Post by Floris »

K-J wrote:Eerste spel in een viertallenpot, iedereen kwetsbaar.

Je raapt een aardige collectie op:
(sp) HB1094
(ha) -
(di) AHV4
(cl) HVB6

In de tweede hand mag je beginnen (tegenpartij past alleen maar):
1 (sp) - 2 (ha)
3 (cl) - 3 (ha)
???

Wat bied je nu?
Jongens... Leer toch eens relayen 8-)
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Aardig handje

Post by frank »

1 (sp) - 2 (ha)
3 (di) - 3 (ha)
6 (cl) - ...
Het 3 (ha) bod was te voorzien, dus je moet met ruiten beginnen zodat je in ieder geval nog een kans hebt klaver als troefkleur voor te stellen. Laagste van twee vierkaarten zal wel, maar als de tweede inmiddels de vierde kleur is werkt dat natuurlijk niet.
Ik denk dat dit biedverloop de beste kans geeft in de juiste speelsoort terecht te komen. De hand is mooi genoeg om de manche voorbij te gaan en dan zal de juiste speelsoort vaak genoeg een extra slag opleveren tegenover vage biedverlopen waarbij onenigheid is over wat troef is.

Alternatief is nu 4 SA. Aangezien 4 laag nu harten vaststelt moet dat kwanti zijn en ik heb wel een aas over voor mijn bieden. Nu maakt het minder uit welke lage kleur je bent begonnen omdat maat als-ie de invite aanneemt op weg naar 6SA nog alle kleuren kan voorstellen. Ik ben alleen bang dat maat het dom als azen vragen zal zien dus ik zou het zonder het duidelijk afgesproken te hebben waarschijnlijk niet durven.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Aardig handje

Post by K-J »

Partner had:

(sp) A5
(ha) AH10743
(di) 865
(cl) 42

met (sp) Vxxx achter je zit er dus geen enkel slem in.

Misschien dat 3 (di) in plaats van 3 (cl) beter werkt, maar na 3 (ha) bij partner is 4 in de andere lage kleur bij mij een controle voor harten, dus hier maakt het niet zoveel uit of je 3 (cl) of 3 (di) biedt.

Maar waarschijnlijk is het beter om 4 in de andere lage kleur te spelen als sleminteresse met harten (controle is niet noodzakelijk), dat geeft meer mogelijkheden. Zo kan je dan met de probleemhand 4SA kwanti bieden en bereik je een manche die normaal gesproken nog gewoon komt binnenrollen.
Aan tafel bood ik ook 4SA, bedoeld als kwanti. Nu zijn 4Sa sprongen bij Patrick en mij meestal kwanti, maar deze situatie was niet heel goed doorgesproken. Patrick durfde in ieder geval niet te passen en we denderden zodoende door naar een kansloze 6SA (2 down). Gelukkig zat de tegenpartij aan de andere tafel in 6 (sp) , waardoor het spel slechts 3 impen kostte.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Aardig handje

Post by Erik »

Maar waarom wil je springen naar 4NT? Er zijn toch veel meer kansrijkere opties dan 6NT? Toegegeven dat ik vindt dat het een goede afspraak is om het als kwanti te spelen. Met (ha)V erbij had hij dan de handschoen opgepakt en was het nog steeds kansloos geweest.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Aardig handje

Post by K-J »

Na mijn 4SA bod is er nog een lange weg naar 6SA als maat meer dan een minimum heeft. Hij kan altijd nog een ander slem voorstellen. Bv. 6 (cl) of 6 (di) als hij daar een vierkaart in heeft.
En inderdaad, als maat (ha) AHVTxxx, (sp) A en geen fit heeft zullen we in 6SA terecht komen. Tja, 32 punten samen en een mooie bakkleur (helaas tegenover een renonce). Ik denk dat het sowieso moeilijk zal zijn om met die kaarten uit slem te blijven. En zo dramatisch slecht is dat slem nou ook weer niet. 10 keiharde slagen en allerlei mogelijkheden voor extra slagen.
Post Reply