Stomme multi ook ;)

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Stomme multi ook ;)

Post by K-J »

Daarnaast hoor je, als je een bruine sticker conventie speelt (en deze toegestaan is!), daar een passende verdediging bij te leveren voor de tegenpartij. Voor de Multi hoeft dat officieel niet, omdat dit een bruine sticker conventie is die al gespeeld werd voordat de kreet bruine sticker conventies bedacht werd.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Stomme multi ook ;)

Post by Floris »

nijn11 wrote:... en de multi wordt eindelijk verboden, zoals het hoort.
Hubert... :o wat ben jij oud geworden zeg! conservatieveling!

gewoon alles toestaan is het best. zeker op wedstrijdniveau. De dinosaurussen onder ons moeten gewoon niet huilen over 'dat vind ik niet leuk'. Je moet gewoon basisafspraken hebben tegen bruine stickers, net zoals tegen 'normale' preëmpts (die zijn soms ook 'niet zo leuk'). en dat hoeft echt niet zo geavanceerd:

als de tegenstander een kleurenbod doet zonder 'ankerkleur', spelen we:
- dbl = "wil graag bieden, geen goed bod", of heel sterk
- kleur = natuurlijk (ook als dat hun kleur zou kunnen zijn)
- SA = natuurlijk
verdere bieden: we hebben geen cue totdat de tegenstanders weer een kleur hebben geboden (PoC of echt).

Noodgedwongen door de oneerlijke spelregels omtrent bruine stickerconventies (tegen 16+ 1 (cl) mag om onduidelijke redenen ineens WEL alles!) hanteren Frits en ik al jaren bovenstaande basisafspraken.


kortom: schrap die conservatieve bejaardenterm 'bruine sticker' en sta gewoon alles toe. leve de creativiteit! leve de lol! :mrgreen:
User avatar
Tijntje
Posts: 526
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Stomme multi ook ;)

Post by Tijntje »

Het geneuzel van niet alles toestaan is om het ledenbestand op peil te houden. Al die bejaarden spelen al 100 jaar in dezelfde omgeving, waar iedereen (min of meer) hetzelfde systeem speelt en als ze dan ineens 'rare' dingen tegenkomen, kunnen we wel eens een hartaanval krijgen... Het is (denk ik) over komen waaien uit de VS, waar je op clubniveau zo ongeveer alleen maar 2/1 en SAYC mag spelen. Muiderberg mag niet, 2 (ha) als zwak met 4-4 majors mag niet, Multi is een scheldwoord. En de WBF neemt heul veul over van de ACBL. Te veel.

Ik ben er zelf ook een voorstander van om systeembeperkingen te laten vallen. Dan zou ik eindelijk mijn geliefde two-way pass mogen spelen: in de eerste/tweede hand is pas dan 0-7 of 17+. In de derde/vierde hand is 1 (cl) 0-7 of 17+.

Verder is ook nog alles toegestaan als 1 (cl) een doubleton kan zijn en daar maak ik gretig gebruik van. Met Nijntje speel ik in die situatie een soort DONT, met Gérold speel ik een Crash-variant.

Als over onze sterke 1 (cl) wordt tussengeboden, hangt ons verdere bieden af van de betekenis en het biedniveau. Voor de geïnteresseerden kan ik daar wel een aparte post over maken, maar er zijn veel transfers. Die zijn handig om A. de 1 (cl) openaar leider te laten worden en B. de tussenbieder uit te laten komen.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Stomme multi ook ;)

Post by Floris »

Tijntje wrote: ... Verder is ook nog alles toegestaan als 1 (cl) een doubleton kan zijn en daar maak ik gretig gebruik van. ...
Mark my words: binnen 2 jaar is dat ook verboden. :cry:
User avatar
nijn11
Posts: 721
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Stomme multi ook ;)

Post by nijn11 »

Floris wrote:
nijn11 wrote:... en de multi wordt eindelijk verboden, zoals het hoort.
Hubert... :o wat ben jij oud geworden zeg! conservatieveling!

gewoon alles toestaan is het best. zeker op wedstrijdniveau. De dinosaurussen onder ons moeten gewoon niet huilen over 'dat vind ik niet leuk'. Je moet gewoon basisafspraken hebben tegen bruine stickers, net zoals tegen 'normale' preëmpts (die zijn soms ook 'niet zo leuk'). en dat hoeft echt niet zo geavanceerd:

als de tegenstander een kleurenbod doet zonder 'ankerkleur', spelen we:
- dbl = "wil graag bieden, geen goed bod", of heel sterk
- kleur = natuurlijk (ook als dat hun kleur zou kunnen zijn)
- SA = natuurlijk
verdere bieden: we hebben geen cue totdat de tegenstanders weer een kleur hebben geboden (PoC of echt).

Noodgedwongen door de oneerlijke spelregels omtrent bruine stickerconventies (tegen 16+ 1 (cl) mag om onduidelijke redenen ineens WEL alles!) hanteren Frits en ik al jaren bovenstaande basisafspraken.


kortom: schrap die conservatieve bejaardenterm 'bruine sticker' en sta gewoon alles toe. leve de creativiteit! leve de lol! :mrgreen:
Het punt is dat van alles verboden is, behalve één conventie die toevallig in Van Start Tot Finish stond. En die niemand verder goed beheerst - ook al denkt men van wel.
Mijn mening is dus dat mensen eerst een speltechnisch en ethisch toelatingsexamen zouden moeten doen voordat ze toestemming krijgen dit soort conventies te spelen. Heb je geen briefje? Dan lijfstraf, zoals handje afhakken.

(of overdrijf ik nu?)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply