Stomme multi ook ;)

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Stomme multi ook ;)

Post by guus »

Viertallen, kwets tegen niet

Je rechter tegenstander opent.
2 (di) * - ?

* Multi

Jij mag en hebt:
(sp) AHx
(ha) ABTx
(di) x
(cl) HT98x
User avatar
Fleur
Posts: 208
Joined: 20 Jul 2009, 14:39

Re: Stomme multi ook ;)

Post by Fleur »

Dat scheelt; die verdediging hebben we op papier voor ons liggen:

Doublet = 13-15 punten, (meestal) gebalanceerd of 19+ punten, elke verdeling.
2 (ha) / (sp) = minstens goede vijfkaart, 12-15 punten
2SA = 16-18 punten, (semi) gebalanceerde hand
3 (cl) / (di) = zeskaart, 15-18 punten, invite voor 3SA
3 (ha) / (sp) = zeskaart, 15-18 punten, invite voor de manche
3SA = dichte lage kleur en twee zijkleuren gestopt

Ik doubleer dus. Natuurlijk ben ik bang dat maat ruiten gaat bieden, maar als ik pas gaat maat zeker niets meer doen.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Stomme multi ook ;)

Post by Gary McAlley »

eens met de mannen met de korte voornaam
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Stomme multi ook ;)

Post by K-J »

Ook ik ga voor 2SA. Daarna hebben we tenminste allerlei mogelijkheden om uit te zoeken of we in een hoge kleur of in SA terecht moeten komen. Na een Multi wil ik altijd zo snel mogelijk op bekend terrein terecht komen, na doublet zijn er veel te veel schimmige biedverlopen mogelijk.
User avatar
Tjebbe
Posts: 91
Joined: 10 Nov 2009, 09:23

Re: Stomme multi ook ;)

Post by Tjebbe »

Eens met de 2NT bieders
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Stomme multi ook ;)

Post by Roelf »

ik zeg doublet, en pas vervolgens tenzij maat forcing biedt. Dit geeft een 13-15 SA aan. (gegeven dat je dat zo speelt uiteraard).
Natuurlijk heb ik een ruitje te weinig. Maar dit is toch de kleinste leugen? Bij 2SA lieg je ook nog een punt.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Stomme multi ook ;)

Post by frank »

Ik denk dat bij weinig mensen DBL behalve een gebalanceerde 13-15 ook stops in de beide hoge kleuren toont. En dat is nogal cruciale informatie. Partner kan na 2SA met een veel geruster hart doorvragen voor de hoge kleuren zonder dat er een misverstand is en altijd naar 3SA. Dat lijkt me dat ene puntje wel waard, zelfs als je dat niet kan ontdekken in de best mooie hand. Dus ik doe ook 2SA.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Stomme multi ook ;)

Post by Floris »

Ik ga voor dbl. Ik ben het met Roelf eens. Die stops gaan echt geen probleem worden. Aangezien we de verdediging voor ons neus hebben is de kans op misverstanden niet zo groot.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Stomme multi ook ;)

Post by nijn11 »

Dbl. Dan mag maat mijn linkertegenstander gaan doorzagen over de betekenis van 2 (ha) , en wel ten opzichte van pas of redubbel. Dat weten de tegenstanders natuurlijk niet, dus verzoek ik hen een om de verdediging tegen de multi, die zij bij zich dienen te hebben, aan mij te geven en die hebben ze uiteraard ook niet. Dus haal ik de scheids erbij en begin te foeteren over vals spel, bruine stickers en full disclosure. Daarna wordt het spel geannuleerd, maar wij gaan in protest tot aan de WEKO aan toe en de multi wordt eindelijk verboden, zoals het hoort.
Verder maak ik me over het vervolgbieden niet zo'n zorgen - we zitten in een sohlsituatie.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: Stomme multi ook ;)

Post by guus »

Het is sinds 2 jaar ofzo toegestaan (dus niet verplicht), in lijn met de internationale regels, om op een apart vel papier een verdediging tegen de Multi bij je te hebben en deze bij je systeemkaart te steken die je aan je tegenstanders geeft. Deze mag je inkijken op het moment dat de tegenstanders een Multi openen.

en in welke wereld hubert leeft weet ik ook niet ;)
Post Reply