een preëmptieve tussenbieding

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

een preëmptieve tussenbieding

Post by K-J »

Het is de laatste tijd erg stil op ons forum, dus laat ik dan maar eens een probleem deponeren dat door mijn hoofd schoot toen ik een probleem las op de bridge scheurkalender (donderdag 2 juli):

(sp) HV
(ha) V8632
(di) VB8
(cl) V102

Kwetsbaar tegen niet, 4tallen.
Wat bied je na 1 (cl) - 4 (di) - ?
huis
Posts: 348
Joined: 19 Apr 2009, 16:20

Re: een preëmptieve tussenbieding

Post by huis »

Jij vond het biedverloop van de kalender dus ook wat merkwaardig :o . De preempt verziekt je plannen.

Aan elk bod kleven nadelen:
4 (ha) is goed als partner die ook heeft, maar het is wel een gok.
4 SA per slot van rekening heb je een stopje in de (di) maar gaat maat dit begrijpen?
Doublet: leuk als je maat de (ha) steunt, maar natuurlijk gaat maat nu 4 (sp) bieden. Behalve natuurlijk als je Kees Tammens heet en een bridgekalender vol moet krijgen.
Tot slot kan je ook passen en hopen dat maat het open houdt.

Conclusie: de kans is groot dat we in de verkeerde manche terecht komen, in stilte feliciteer je en vervloek je je tegenstander voor zijn actie.

Ik ga voor pas. Als maat past, dan scoren we misschien nog een plusscore in 4 (di) ongedoubleerd een paar down.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: een preëmptieve tussenbieding

Post by Gary McAlley »

eens met de overwegingen van da House, maar ik kies toch voor 4SA en spreek af dat dat to play is.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: een preëmptieve tussenbieding

Post by frank »

4 SA als echt, een typisch geval van "dat moet het toch wel betekenen"-bias die veel bridgers hebben. Maar ook als ze een 5-4 laag hebben. Of een hand waarmee ze naar een klaverslem willen. Dan denken ze hetzelfde. Aangezien niet begrijpen forcing is durf ik dat niet aan, tenzij het expliciet is afgesproken (vooraf, GJ).

Dus lever ik die paar 50-jes maar in voor een kans op de enige (kwetsbare) manche die ik nog redelijk is, 4 (ha) .
User avatar
Tijntje
Posts: 526
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: een preëmptieve tussenbieding

Post by Tijntje »

Eens met de Meev.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: een preëmptieve tussenbieding

Post by Roelf »

wow wat een hand zeg. In paren zou ik van ellende maar passen en voor +50 gaan. Maar kwets in viertallen is het me te gek om de manche te laten lopen. Al zou ik me kunnen voorstellen dat bij simulatie pas toch goed is...

Ik bied maar 4 (ha) en als dat gedoubleerd wordt vlucht ik naar 5 (cl) . In dit laatste geval verwacht ik korte (ha) bij maat wat het te verwachten aantal (cl) (cl) bij hem groter maakt.

@4SA bieders: dit lijkt me een slempoging voor (cl) (azenvraag bijvoorbeeld) , hoe kun je die anders bieden? En als het om te spelen zou zijn wil ik daar ook niet in zitten, omdat ik dit behoorlijk down zie gaan als er bij de (di) (di) een zijentree zit.

@dbl , dan 4 SA over 4 (sp) bij maat: dit lijkt me op dezelfde redenering een slempoging voor (sp) . En zelfs als je dit als "keuze" hebt afgesproken, wil ik niet in 5 (ha) komen als het 4 (ha) moet zijn.

dbl en dan 5K over 4S lijkt me nog wel een serieuze optie, vooral om de kans van een pas op het dbl mee te nemen.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: een preëmptieve tussenbieding

Post by Gary McAlley »

frank wrote:(vooraf, GJ)
verrek!... daar heb je een punt... nou ja als dat de volgorde is vrees ik dat moet ik passen. Mogelijk zou ik mijn bias een klein beetje laten afhangen van wie er tegenover mij zit, maar normaliter lijkt pas het best. Dbl is meer flexibiliteit dan ik aankan
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: een preëmptieve tussenbieding

Post by Floris »

Ik ga voor dbl.

Om over 4S te vluchten naar 5k.

Waarschijnlijk heeft maat een gebalanceerde drol met 11 puntjes geopend, en was het sowieso geen manche voor ons. Maar ja...

(gelukkig speel ik geen precisie op 2 juli ;))
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: een preëmptieve tussenbieding

Post by K-J »

Floris wrote:(gelukkig speel ik geen precisie op 2 juli ;))
Is dat zo? Na een precisie 1 (cl) kan ik denk ik veilig passen. Ik neem aan dat maat met een 17+ hand 4 (di) niet mag uitpassen. Als hij doubleert dan pas ik daar op.

Ook na een natuurlijke 1 (cl) zou ik denk ik toch maar passen. Als partner 'm uitpast heeft hij of een rothand, of hij heeft ruitens tegen en dan heb je veel kans dat een manche in een kleur downgaat op (een) ruitenaftroever(s). 4SA bereiken (en maken) vind ik echt te veel voor een tovermanche gaan. 4SA bewaar ik liever voor slemgoing handen.
Als partner doubleert na z'n natuurlijke 1 (cl) ga ik denk ik toch maar voor 4 (ha), hoewel passen ook een mogelijkheid is. Passen zal goed zijn als partner een doubleton (of langer) in ruiten heeft, bieden zal goed zijn als partner een singleton heeft. Ik denk dat na een natuurlijke 1 (cl) opening en een openhoudt dubbel de kans groot is dat partner kort is in ruiten. Helaas heb ik niet de mogelijkheden om daar achter te komen. Dit is overigens niet het enige nadeel van mijn bieden, want op deze manier is de kracht van m'n hand ook totaal niet uit de verf is gekomen. Echter, elke andere aanpak heeft ook veel nadelen.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: een preëmptieve tussenbieding

Post by Gary McAlley »

en wat was de oplossing van de kalender? Of was dat een makkelijker probleem?
Post Reply