Forcing pas?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Forcing pas?

Post by Erik »

West - Noord - Oost - Zuid
----- - (1SC) - 2KL - (3SC)
3NT -- (4SC) - ??
is pas nu forcing?
Maakt de kwetsbaarheid daarbij nog uit?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Forcing pas?

Post by K-J »

Als het 3NT bod van partner altijd serieus is (dus bedoeld om te maken en niet om te zieken), dan is mijn pas nu forcing. Als 3NT ook wel eens een truukje kan zijn (als ze dubbelen loop ik weg naar 4 (cl) ), dan is pas niet forcing.
Ikzelf zou kwetsbaar 3NT altijd als serieus spelen en dus is pas in dat geval forcing. Niet kwetsbaar kan het een truuk zijn, dus is pas niet forcing.
roeld

Re: Forcing pas?

Post by roeld »

Ja, lijkt mij forcing pas, omdat p MF geboden heeft. Het zou kunnen dat dit gebasseerd is op lange klavers, maar dan heeft maat waarschijnlijk ook de offense om 5kl te spelen. Als de tegenstanders dan toch tot 5s komen, dan kunnen we er in ieder geval rekening mee houden dat maat mogelijk niet heel veel defense heeft en op basis van die info een beslissing nemen.

Wat is het voordeel van niet forcing pas spelen hier? Met de hand die KJ noemt, lijkt me dat p sowieso 5kl gaat bieden om uit te nemen.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Forcing pas?

Post by frank »

Een manche bieden maakt het bieden nog niet mancheforcing, maar toch wel als die manche 3SA is. In een biedsysteem rekening houden met psyches van maat vind ik veel te ver gaan. Alsof de forcing pas al niet genoeg biedmisverstanden oplevert. Dus ik ben het met Roel eens dat als je toch 3 SA psychet op lange klavers, dat je dan later ook maar unilateraal 4 (sp) moet uitnemen, dus ook als maat dat heeft gedubbeld.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Forcing pas?

Post by Floris »

Eens met Frank.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Forcing pas?

Post by K-J »

3SA is geen psych, maar een gokje. Je hebt klaveraansluiting + schoppenstopje en wie weet scoor je 9 slagen. Na dubbel loop je weg, maar maat moet niet meteen gaan denken dat 'ie de hele wereld bij je kan verwachten of dat je een geeuwende uitnemer hebt.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Forcing pas?

Post by Erik »

Dank voor de reacties

Ik had:
(sp) B62
(ha) B7
(di) B3
(cl) HVB976
Toegegeven, een matig 2 (cl) bod (3 (cl) kon systematisch niet) (maar al wel een zeskaart, Dennis ;))

Ik vond dat door 3NT pas nu forcing was en doubleerde dus. Maat had inderdaad (sp)A en (cl)A en 3NT was dus een gokje (niet rekenend op een kwartet boeren bij mij). Hij was van mening dat pas niet forcing was want 3NT was onder druk geboden en niet kwetsbaar. 5KL zou als uitnemer de hoofdprijs zijn geweest. Inmiddels is hij het er ook wel mee eens dat pas forcing is en hij hier nu 5KL had moeten bieden. Inmiddels kan ik nu ook systematisch wel 3 (cl) bieden :D
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply