wie doet het fout?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: wie doet het fout?

Post by frank »

Gewoon pech. Dat je met 24 punten een redelijk slem mist zou ik niet teveel mee zitten. In 4-tallen is er wat voor te zeggen om uit 3 SA weg te lopen naar 5 (cl) maar die kleur is nou ook weer niet van schokbeton. In paren blijf je zeker zitten, want met de reverse heb je voorlopig wel genoeg gedaan en 3 SA is erg vaak beter dan 5 (cl) . Hartenstart is bovendien niet aantrekkelijk na dit biedverloop dus dan heb er gauw 9.

Dat dit niet goed genoeg zou zijn voor een reverse, is natuurlijk de grootst mogelijke onzin.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: wie doet het fout?

Post by Roelf »

Ik bied eigenlijk nooit reverse na 1over1 met 15p en bijtellen voor een renonce in maats kleur lijkt me ook niet goed. Niet dat ik 2 (ha) nou raar vind maar lijkt me toch ook echt niet raar om het niet te doen.

met de andere hand zou ik in paren zeker ook 3SA bieden, maar in viertallen kun je misschien bedenken dat 7 van je 9 punten in maats kleuren de kansen van 3SA flink verkleinen en die van een minor manche of slem vergroten. Dus 3 (cl) K, mits forcing afgesproken, lijkt me wel beter. Al zal maat dan wel een 3kaart (cl) verwachten.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: wie doet het fout?

Post by K-J »

2 (di) is echt teveel van het goede, 3 (cl) (niet forcing!) lijkt me meer op z'n plaats (voor 2 (cl) ben je net iets te sterk, hoewel die renonce in maats kleur wel erg lelijk is). Maar goed, na 3 (cl) biedt partner helaas nog eerder 3SA dan na 2 (di) , hoewel ik het ook na 2 (di) geen belachelijk bod vind.
Tja, de volgende keer heeft partner (sp) xxxx (ha) AHVx (di) xxx (cl) Tx en is 3SA verreweg de beste manche. Voelt toch als een typisch geval van helaas pindakaas, you can't win them all.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: wie doet het fout?

Post by frank »

Is een reverse tegenwoordig bij iedereen manche-forcing? Legt dat niet erg veel druk op de andere biedingen? Anders snap ik niet dat anders toch niet bang aangelegde bieders hier zo'n probleem mee hebben. Goed, ik tel geen bergen bonuspunten maar een 6-4 speelt toch wel lekker meestal. En zelfs dan, voor een reverse moet je overwaarde hebben omdat maat op 3 nivo terug moet naar de eerste kleur. Dan zit je dus in 3 (cl) (non-forcing). Een direct 3 (cl) is geen probleem, maar nu ineens wel? Bovendien kun je na 2 (di) nog op 2 (ha) passen, wat waarschijnlijk zlefs in de 6-0 fit nog wel beter is want dan heb je aan beide kanten entrees. Dus als maat zwak is verlies je niks, en als maat sterk is heb je een heel biednivo extra, 9 kaarten met daarin 8 punten verteld ipv 6 kaarten met 3 punten en je geeft maat de kans de hand verder op te vragen met de 4e kleur. En je komt niet in een kansloos klaver contract met alle controles binnen alleen een lekke troefkleur, terwijl een simpele cross-ruff in een ruitencontract onbiedbaar is geworden. Kortom, ik zie geen enkel voordeel van 3 (cl) over 2 (di) .
roeld

Re: wie doet het fout?

Post by roeld »

Ik bied ook 2 (cl) met de hand en niet reverse. De renonce in maats kleur en de zwakke klaverkleur maken dat ik niet ga upgraden. Maar goed dat was allemaal al gezegd.
3 (cl) zou bij mij MF zijn. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je 3 (cl) hier als NF kan spelen (wat doe je met je 2227 of 3127 en een punt of 18?), maar misschien dat andere mensen een semi-forcing kleur kunnen openen of iets dergelijks.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: wie doet het fout?

Post by K-J »

frank wrote:Is een reverse tegenwoordig bij iedereen manche-forcing?
2 (di) is nog niet mancheforcing bij mij. Ik kan nog in 2 (ha) of 3 (cl) eindigen. Maar het geeft wel een sterkere hand aan dan ik hier heb, dat betekent vanaf een mooie 16. Dit is een lelijke 15, vooral vanwege de renonce in maats eerste kleur. Met 2 (di) ben ik bang dat maat te snel verder gaat richting slem, terwijl ik daar niet de kracht en aansluiting voor heb.
Het gaat bij mij tussen 2 (cl), 11-14 pt., en 3 (cl), 15-17 pt. Ik heb een nogal lelijke 15-punter (nadat maat 1 (ha) heeft geboden ), maar voor mij is de hand toch niet lelijk genoeg voor 2 (cl) .
roeld wrote:3 (cl) zou bij mij MF zijn. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je 3 (cl) hier als NF kan spelen (wat doe je met je 2227 of 3127 en een punt of 18?), maar misschien dat andere mensen een semi-forcing kleur kunnen openen of iets dergelijks.
3 (cl) is bij mij dus niet forcing, maar belooft 15-17 pt. Met 18-19 pt. en een 6-kaart klaveren bied ik 2SA (matige klavers, verkoop 'm als 18/19 sanshand) of 3SA (18-19 pt., minimaal 6+ klavers). 3SA is bij mij dus geen dichte klavers met 1 of 2 vage stopjes ernaast.
Post Reply