twee problemen

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Gary McAlley
Posts: 852
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

twee problemen

Post by Gary McAlley »

Viertallen, voor sommigen zijn ze bekend:

1. Niemand kw.

3ru-pas-pas-dbl
Pas-4s-pas-?

(sp) H2
(ha) AHBT754
(di) AV8
(cl) 2

Eens met dbl of bied je 4 (ha) ? Indien dbl, wat bied je nu?

2. Allen kw.

1 (cl) -pas-1 (ha) -pas
1 (sp) -pas-1SA-pas
?

(sp) V753
(ha) H9
(di) V2
(cl) AH983

Mooi genoeg om nog iets te proberen?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: twee problemen

Post by Floris »

Eens met Cor.

Probleem 1 is een gevalletje "wie 'A' zegt, moet 'nus' zeggen". 5 (ha) dus.

Probleem 2: Het zal wel weer 3SA zijn met 14 tegen 9... Maar als je nog wat doet zit je ook zomaar met 14 tegen 5 in 2SA... Brrrr.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: twee problemen

Post by K-J »

1. Ook ik zou 4 (ha) bieden en nu 5 (ha) (mijn plan was blijkbaar dubbelen en dan hartens bieden).

2. 2 (cl) vind ik wel een leuk probeerseltje hier. De hand zit een beetje tussen pas en 2SA in (wat dichter bij pas dan bij 2SA). 2 (cl) lijkt altijd wel te maken als maatje past en als maat een mooie hand heeft met klaveraansluiting dan biedt 'ie misschien wel door en kunnen we een lekkere scherpe 3SA proberen.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: twee problemen

Post by Roelf »

A. ik bied 4 (ha) ipv doublet.
over een 1-opening direct is 4 (ha) preemptief en daar ben je te sterk voor. Maar over 3 (di) geldt de regel: geen prempt over prempt, dus 4 (ha) is gewoon (ongeveer) om te maken en daar is past de hand prima bij. Je maakt het verdere bieden m.i. veel te moeilijk als je allerlei sterke handen met heel uiteenlopende verdelingen hier in doublet moet stoppen.
B. In de herkansing "dan maar" 5 (ha)

Het tweede probleem: in paren pas, maar in vt ga ik met KJ mee en bied 2 (cl) .
User avatar
Gary McAlley
Posts: 852
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: twee problemen

Post by Gary McAlley »

Roelf wrote:over een 1-opening direct is 4 preemptief en daar ben je te sterk voor. Maar over 3 geldt de regel: geen prempt over prempt, dus 4 is gewoon (ongeveer) om te maken en daar is past de hand prima bij.
ik denk dat het iedereen wel duidelijk is dat 4 (ha) niet preemptief bedoeld is. De vraag is meer wat de range van een 4 (ha) bod is en of er ook handen bestaan waarmee je daar te sterk voor bent. Als 4 (ha) betekent dat je veel hartens hebt met 15 tot 28 punten lijkt me dat een beetje onwerkbaar.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 852
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: twee problemen

Post by Gary McAlley »

Ben het wel met jullie eens dat 4 (ha) beter is, al was het alleen al om de nu ontstane situatie te vermijden. Mijn overweging was evenwel dat zelfs met een gepaste partner slem lang niet uitgesloten is en dat je dat na 4 (ha) makkelijk mist. 4 (sp) maakte het aardig lastig voor me. Na een wat langere tank besloot ik dat ik zelf de knoop moest doorhakken en bood 6Ha (dit was ook een beetje een state-of-the-match-bid, zie ook het volgende spel). Dit kwam op tafel:

(sp) AB9764
(ha)
(di) 7
(cl) AT7643

De aansluiting is op zijn zachtst gezegd niet perfect. De schoppen zaten 4-1. De verdediging kan het down spelen door, op het moment dat ze met Ha V aan slag zijn, klaveren in te spelen om de communicatie naar de schoppen te verbreken (overigens was dit bij een 3-2-zitsel ook een issue geweest als schoppenvrouw fout zit). Dat deden ze gelukkig niet waarna de verliezende ruitens op de vrije schoppens weg konden.

Het tweede spel was nogal een buikpijnspel voor ons. Het was het eerste spel van de avond en Peter en ik stonden nog een beetje in de slaapstand/schaapstand. De tegenstanders mochten dit spel bieden. Aan de 1SA-bieding ging een geruime denkpauze vooraf. Mevrouw zuid bood daarna nog schielijk 2SA waarna het in 3SA eindigde. 3SA had down gekund (dat was niet opgelegd overigens) maar werd in de praktijk gemaakt. De 1SA-bieder bleek, niet verrassend, 10 punten te hebben. Bij het opengaan van de dummy wel de nodige discussie over dit bieden (ze vond de klavers nogal mooi) maar we hebben de arbiter met rust gelaten. Achteraf behoorlijk stom, dit kostte 10 imps. Op dit forum dus kennelijk nog een flintertje begrip voor 2SA. Zelf zou ik passen (al lijkt me 2kl achteraf wel een leuk idee).
User avatar
Tijntje
Posts: 526
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: twee problemen

Post by Tijntje »

Na een denkpauze is passen natuurlijk 100% opgelegd (lees: verplicht). Aan de hoogste boom met die mensen! :evil:
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
Post Reply