wel of niet

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

wel of niet

Post by guus »

Viertallen, kwets tegen niet:

1 (ha) - ?

(sp) ABxx
(ha) VB
(di) Hx
(cl) ATxxx

als je dubbelt en het gaat 1 (ha) - DBL - pas - 2 (sp)
Bied je dan nog wat?

Viertallen (kwetsbaarheid vergeten)

1 (di) - ?

(sp) Hx
(ha) HTxx
(di) BTx
(cl) AHVx
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: wel of niet

Post by K-J »

3 (sp) op het eerste spel lijkt me inderdaad wel wat.

Op het tweede spel ben ik bang dat ik een 1SA volgbod niet kan weerstaan, ondanks de slechts halve ruitenstopper. (Cor: de tegenpartij opende 1 (di) , niet je partner)
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: wel of niet

Post by Martin »

Het eerste spel is idd een invite.
Op het tweede spel pas ik. Ik heb geen geschikt bod, misschien kan ik later nog wat bieden.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: wel of niet

Post by Floris »

Spel 1:
A. Eens met doublet (met tegenzin), want 1SA of 2 (cl) zijn ergere leugens.
B. Ik bied nu 4 (sp) (uitgaande dat 2 (sp) nu 100% een 5-krt belooft, met 8-10 puntjes). Je hebt vrij snel 10 slagen, ondanks de dubieuze (ha) VB.

Spel 2:
1SA. Opgelegd.
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: wel of niet

Post by guus »

Oeps, ik zie dat ik het biedverloop van de tweede hand niet helemaal juist heb opgeschreven. Het was een zwakke twee ruiten opening. Veranderd de positie nog iets aan jullie bieden?

Dus:
2 (di) - ?

Of

pas - pas - 2 (di) - ?

Ps. heb voor het gemak 2 (di) als zwak met ruiten gedaan hier. In het echt ging het 2 (cl) - zwak met ruiten of sterk, etc, etc
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: wel of niet

Post by K-J »

guus wrote:Ps. heb voor het gemak 2 (di) als zwak met ruiten gedaan hier. In het echt ging het 2 (cl) - zwak met ruiten of sterk, etc, etc
Dat is nog wel een wereld van verschil. Na 2 (cl), zwak of sterk, weet ik dat ik nog een keer aan de beurt kom en zou ik dus (veilig) een rondje kunnen passen. Na 2 (di) kan het zomaar einde biedverloop zijn en moet ik met deze 16 punten wel wat doen.

Na een 2 (di) opening ga ik maar voor het informatiedoublet, ondanks die dubbelton schoppen.
Na een 2 (cl) opening doe ik dat denk ik toch ook maar, dan ben ik er tenminste van af.
Maar helemaal gerust ben ik er niet op.
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: wel of niet

Post by guus »

@Kees-jan: Bij de tegenstanders kwam het niet goed.

Na jouw doublet gaat het biedverloop als volgt verder:

2 (cl) - DBL - 2 (di) - 2 (sp)
pas - ?

Doe je nu nog iets of hoop je er maar het beste van?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: wel of niet

Post by Floris »

guus wrote:Oeps, ik zie dat ik het biedverloop van de tweede hand niet helemaal juist heb opgeschreven. Het was een zwakke twee ruiten opening. Veranderd de positie nog iets aan jullie bieden?

Dus:
2 (di) - ?

Of

pas - pas - 2 (di) - ?

Ps. heb voor het gemak 2 (di) als zwak met ruiten gedaan hier. In het echt ging het 2 (cl) - zwak met ruiten of sterk, etc, etc
Ok... Samengevat: viertallen, onbekende kwetsbaarheid, en het biedverloop begint met een 2 (cl) dat zwak met ruitens kan zijn.

voor mij komt 2SA (16-18) serieus in aanmerking. De tegenstanders hoeven niet per se (di) AHV te hebben na een zwakke 2 (di) . En al helemaal niet als ze niet kwetsbaar zijn.

Het probleem met doublet is natuurlijk dat je niet weet wat je moet doen na 2 (sp) . en met 2SA ga je dom down als het 2 (ha) had moeten zijn...

Ik kies 2SA, dan gaat het in iedergeval goed wat betreft de manches: 3SA berijken we (ook als maat slechts (di) Vx heeft), en een fit in de hoge kleuren gaan we ook niet missen. En als we die niet hebben en de ruitens zijn lek, dan zat er waarschijnlijk toch geen manche in...
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: wel of niet

Post by Roelf »

Spelen jullie over zo'n 2 (cl) opening niet dat 2 (di) een mooi informatiedoublet is en dbl een lelijke?
Of is deze verdeling zelfs daarvoor te lelijk?
Dit maakt ook wel uit voor het vervolg, t.o. de lelijke variant moet 2 (sp) zeker een 5k zijn.
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: wel of niet

Post by guus »

Op het eerste spel, besloot ik mijn mond te houden ( :? ) en pakte dit keer goed uit (zal meestal niet zo zijn...). De tegenstander deed wel een dubbel en inviteerde na het 2 (sp) van zijn maat voor -1 (1 (ha) ging ook -1), dus dat telde mooi op.

Het tweede spel was ook goed voor ons.
Aan onze tafel ging het
2 (cl) - DBL - 2 (di) - 2 (sp)
allen pas
2 (sp) -3 (je maat heeft er maar 4)

Maakt maar weer eens duidelijk dat je goede afspraken moet maken over dit soort biedverlopen. Sans vs. doublet en of je maat nu 4 of 5 schoppen beloofd. Vraagje: Wat biedt partner wanneer hij 4 schoppen heeft?

De andere tafel eindigde na een totaal ander biedverloop in 3SA wat 1 down ging op ruiten start AVxxx tegenover Hxx, toch weer een paar impjes onze kant op :-)

De wedstrijd hebben we moreel gewonnen met 1 imp ;)
Omdat het handgeschudde spellen waren en ik geen geheugen heb zoals sommige anderen zullen jullie het zonder verdere handverdelingen moeten doen
Post Reply