Dat is hoog!

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Dat is hoog!

Post by K-J »

2e divisie viertallen
Kwetsbaar tegen niet raap je in de eerste hand de volgende fraaie collectie op:

(sp) A95
(ha) AV109432
(di) AV5
(cl) -

Je besluit de hand niet als semiforcing te verkopen, maar je begint met 1 (ha) . Na 3 (cl) - pas - 5 (cl) mag je weer. En nou?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Dat is hoog!

Post by Floris »

Eelco wrote:Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen nu te passen. Partner begrijpt natuurlijk dat ik onder druk sta, en hopelijk vat hij dubbel op als vraag om nog eens te kijken of hij liever tegenspeelt of dat we gaan proberen 5 (ha) te maken.
Wel een beetje vaag, maar zo kan partner in ieder geval nog een beetje meedenken...
Wel en niet eens met Eelco:

Wel eens met dubbel, niet eens met de betekenis. dat moet hier gewoon iets betekenen als: "maat, laat je niks wijsmaken: de punten zitten hier." Het moet niet alleen maar take-out zijn, maar moet ook behoorlijke defensie beloven. Maat mag er alleen met een zeer offensieve kaart uitlopen. Echt meedenken kan maat natuurlijk niet als je met deze hand doubleert: je hebt zelf drie Azen en een zevenkaart! dus als je dubbel hier speelt als zuiver take-out (lijkt me onspeelbaar, maar ok) zal maat vast een kleurtje gaan bieden. Aan jouw hand te zien wil je dat niet.

Het kan natuurlijk makkelijk een harten slem zijn met (ha) Hx en (di) HBxxx bij maat. maarja, dat kunnen we niet meer uitzoeken, en voor hetzelfde geld heeft ie (sp) VBxx en (cl) Hxx...

ik ga voor de zekere plus en doubleer.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Dat is hoog!

Post by Gary McAlley »

ik doe ook en (straf)dubbel. Maar het zou zomaar kunnen dat dit net die hand is waarbij het vijfniveau voor ons is of zelfs het zesniveau. Daarnaast twijfel ik nog enigszins of we wel een zekere plus pakken: wij een renonce, zij een renonce (?). Ik zie niet echt een goed alternatief voor dbl. Voor 5 (ha) heb ik te veel losers m.i.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Dat is hoog!

Post by Erik »

Ik doubleer ook. Punten! Maat mag bedenken wat we gaan doen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply