Kom je er in?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Kom je er in?

Post by K-J »

4tallen, 2e divisie
Kwetsbaar tegen niet heb je de volgende magere opening:
(sp) A765
(ha) HV64
(di) H5
(cl) 1095

Achter je wordt in de 1e hand 1SA geopend (10-12), na tweemaal pas mag je beslissen of je erin komt.
En zo ja, zeg je dan doublet of 2 (cl) (majors)?
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Kom je er in?

Post by Martin »

In viertallen pas ik. Partner heeft al niks kunnen doen over 1NT, dus het is veel te riskant om te bieden. Als wij iets kunnen maken is de kans groot dat 1NT down hobbelt. De tegenstanders zijn in control of de bieding en kunnen ons zo maar oprapen.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
PatrickG
Posts: 96
Joined: 28 Sep 2010, 09:55

Re: Kom je er in?

Post by PatrickG »

Ik zou er met 2 (cl) in komen. Een beetje een parenactie maar je wilt uiteindelijk toch proberen die 110/140 punten te pakken, de kans dat je opgeknoopt wordt is in de praktijk erg klein.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Kom je er in?

Post by Floris »

ik pas.

2 (cl) belooft bij mij minstens een 5-4. Met Frits speel ik multi-landy, en heb ik afgesproken dat hij er met een opening in moet komen. nu hij dat niet gedaan heeft gaan we geen manche missen. Dubbel (punt'n!)zou systematisch mogen, maar lijkt me een heilloze weg, omdat ze toch wel vluchten.

ik haal mijn schouders op en ga 50jes rapen. Als we een fraaie 5-4 fit hoog hebben gemist, start maat die kleur toch wel en hobbelt 1SA vast een paar down. een deelscore swing voor de buren lijkt zo het minst waarschijnlijk, maarja... het is een forumspel... ;)
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Kom je er in?

Post by Erik »

Pas. Maat gaat toch starten met de kleur die hij zou gaan bieden als ik openhoudt. Als 1NT daarmee niet down hobbelt dan halen wij ook geen deelscore daarin.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Kom je er in?

Post by K-J »

Sommigen zijn hier heel stellig wat volgens hen het enige juiste is. Ik vind deze juist heel moeilijk. Bieden zal vaker opleveren dan kosten, maar het kan zomaar heel veel kosten (gedoubleerd veel down), terwijl de kans dat het heel veel oplevert (manche voor ons) erg klein is. Wat levert meer op: vaak een kleine plus met soms een fikse min, of meestal een kleine min, maar geen grote drama's?

Op dit spel hebben de passers gelijk. 1SA wordt (waarschijnlijk met overslagen) gemaakt door de tegenpartij. 2 (cl) bieden pakt nog erger uit en zorgt voor een bijl in je nek:

............... (sp) A765
............... (ha) HV64
............... (di) H5
............... (cl) 1095
(sp) HV98.......................... (sp) 102
(ha) A1087......................... (ha) B952
(di) 108............................ (di) AV94
(cl) B74............................ (cl) H86
............... (sp) B43
............... (ha) 3
............... (di) B7632
............... (cl) AV32

Het zit natuurlijk ook nog eens erg ongelukkig, waardoor 2 (sp) gedubbeld 3 down ging: -800!
Post Reply