Partner vraagt, wij draaien?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Partner vraagt, wij draaien?

Post by K-J »

4tallen, 2e divisie
Allen kwetsbaar
(sp) 43
(ha) VB54
(di) A10862
(cl) HV

In de eerste hand besluit je deze hand met 1SA (12-14) te openen. Achter je komt doublet en partner past. Dit verplicht tot redoublet. Partner geeft hiermee aan dat hij óf een zwakke hand heeft met twee kleuren die niet aaneengesloten zijn (dus (cl) met (ha) of (sp) , óf (di) en (sp) ) óf partner heeft een sterke kaart en wil 1SA geredoubleerd spelen.
Rechts past. Bied je nu redoublet of toch wat anders?
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Partner vraagt, wij draaien?

Post by Martin »

De vraag is hoe het bieden verder gaat als ik redoubleer en maat biedt 2 (cl) (al dan niet gevolgd door een dubbel). Maat belooft dan 4+ (cl) en 4+ in een hoge kleur. In dat geval lijkt het me dat je weg wilt als je gedubbeld wordt, 2 (di) zou nu een eigen kleurtje beloven, 2 (ha) is converteerbaar. Omdat je niet direct 2 (di) hebt geboden, maar eerst redoublet belooft dit interesse in een hoge kleur (dus typisch een 42 hoog). Als maat de ruitens niet lust mag hij dus 2 (ha) bieden op een 3-krt om in de beste hoge kleur te eindigen. Een direct 2 (di)-bod laat maat niet meedenken en werkt dus minder goed.
Het risico is dat 2 (cl) uitgepast wordt, in dat geval gaan we misschien voor 300 terwijl een ander contract maakkansen had, maar dat lijkt me minder erg dan gedubbeld in de verkeerde kleur terecht komen.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
PatrickG
Posts: 96
Joined: 28 Sep 2010, 09:55

Re: Partner vraagt, wij draaien?

Post by PatrickG »

Ik zie geen reden om iets anders te bieden dan redoublet (conform het systeem). Het kan zijn dat maat een 4/4 (cl) (sp) heeft, maar dat zien we dan wel weer.... Met een 6krt (di) had ik wel 2 (di) geboden (ipv rdbl).
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Partner vraagt, wij draaien?

Post by Floris »

cor wrote:2 (di)
Ik buttf*ck mijn partnership
dat gaan we dus niet doen. gewoon rdbl dus. En de ontwikkelingen afwachten.
Last edited by Floris on 14 Dec 2015, 11:12, edited 1 time in total.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Partner vraagt, wij draaien?

Post by Floris »

overigens heb ik dit vluchtsysteem een tijdje gespeeld, maar ben er vanaf gestapt om dit soort situaties. vaak gaat rechts na zo'n forcing pas toch bieden, en dan weet niemand meer wat er precies aan de hand is... ik speel:

na 1SA - (Dbl) - ??
- pas = "ik wil weg, maar heb geen eigen 5-krt" (het 'terug-op-de-keeper-bod')
- Rdbl = business (mocht de tegenpartij hierna gaan rennen, dan geldt het Rdbl als de P van PIS)
- 2x = 5+krt, to play

na 1SA - (Dbl) - pas - (pas) - ??
- Rdbl = "ik heb ook geen 5-kaart, en we gaan nu 4-kaarten van onderaf bieden" (het 'terug-op-de-keeper-terug-op-de-keeper-bod')
- 2x = 5+krt, to play

natuurlijk, makkelijk te onthouden, effectief
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Partner vraagt, wij draaien?

Post by Erik »

rdbl. Mijn ruitens bieden kan altijd nog. Als maat 2 (cl) biedt zal het van mijn bui afhangen of ik eerst probeer ongedoubleerd met 2 (cl) weg te komen of dat ik maar meteen 2 (di) bied.

@Jan, vooruitdenken is leuk, maar denk dan ook genoeg vooruit. 1NT - dbl komt vaak genoeg voor om daar ook alvast een plan voor te hebben. En dan lijkt 1 (di) - 1 (sp) - 2 (di) helemaal zo'n gek biedverloop nog niet, omdat de kans dat je daarin voor straf wordt opgeknoopt vrijwel nihil is. Bovendien is de kans dat je een 4-4 (ha) fit ontdekt na 1 (di) een stuk groter.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Partner vraagt, wij draaien?

Post by K-J »

Hier kwamen KJ en Wouter niet uit. Als oningespeeld partnership wisten ze hier de slechtste deelscore van allemaal te bereiken: 2 (cl) gedubbeld. KJ had (cl) 6xxx en links begon zeer onsportief troef te trekken. Toen KJ z'n troeven op waren had hij er nog eentje over (hij had AB10xx van oorsprong). Naast de troefslag wist KJ nog net (di) A te maken.
6 down betekende -1700. En dat direct nadat we op het vorige spel voor 800 waren gegaan. Dat deed wel even pijn. 2 (di) kan met open kaarten 1100 down, maar gaat waarschijnlijk voor 800 of als de tegenpartij niet helemaal scherp verdedigd slechts voor 500.

............... (sp) 10862
............... (ha) 1097
............... (di) B3
............... (cl) 6432
(sp) A97......................... (sp) HVB5
(ha) AH862...................... (ha) 3
(di) HV7......................... (di) 954
(cl) 95........................... (cl) AB1087
............... (sp) 43
............... (ha) VB54
............... (di) A10862
............... (cl) HV
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Partner vraagt, wij draaien?

Post by Floris »

Ach... Een dag zonder -1700 is een dag niet geleefd.

Ik denk nog steeds dat je braaf rdbl moet bieden, maar hierna mag je best het 'principe van altijd vluchten' toepassen. Klinkt flauw, maar ik weet dat veel topspelers spelen dat ze ALTIJD rennen als ze in een kleur op laag niveau opgeraapt worden (m.a.w. ze vertrouwen de tegenpartij).

Hier leidt dat tot 2 (di) X (hoewel ik ze nog moet zien dubbelen, vaak genoeg gaan ze met troeven 3-3 toch zelf wat proberen)
Post Reply