Muiderberg?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Muiderberg?

Post by Floris »

In de 4t krijg je onderstaande hand (1e positie; Kwets tegen niet)

(sp) HV932
(ha) V9
(di) H6
(cl) T653

Je speelt Muiderberg, want daar ben je geboren. Gebruik je 'm?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Muiderberg?

Post by Erik »

gapend
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: Muiderberg?

Post by wouterf »

Ik speel al heel lang niet meer MB maar wat mij wel opvalt is dat steeds meer paren op hoog niveau muiderberg kwetsbaar alleen nog als 5/5+ spelen. Dit omdat er nogal wat risico's aan verbonden zitten. Ook met zo'n 10 punter kan het enorm riskant zijn om 2 (sp) te openen, gebalanceerd met 5 hcp in je doubletons. Tegen sterke paren die je makkelijk kunnen opknopen is passen zeker een optie.

Op een clubavond is dit uiteraard geen probleem, en ligt 2 (sp) er al voordat ik überhaupt heb nagedacht.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Muiderberg?

Post by K-J »

Ik zou zeker geen Muiderberg openen, maar ik ben daar dan ook niet geboren :)
Als je dit soort handen met Muiderberg opent snap ik niet waarom je die conventie speelt. Dan kan je toch net zo goed 2 (sp) zwak vanaf een vijfkaart spelen (of eventueel precies een vijfkaart). Wat voegt deze vierkaart klaver nou toe aan je speelkracht?
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Muiderberg?

Post by frank »

Tjonge jonge wat is Dombo een bejaardenclub aan het worden zeg. Bang zijn om opgeknoopt te worden op 2 nivo met 10 punten... Ik vindt het grootste nadeel van Muiderberg dat je het tegenspel weggeeft, dus als ik hem zou spelen zou ik hem nu wel gebruiken: die rode kleuren snits gaat de leider lekker fout doen.
User avatar
Tijntje
Posts: 526
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Muiderberg?

Post by Tijntje »

Uiteraard moet je Muiderberg openen. Alleen dan kan je voor 800 gaan op een deelscorespelletje en heb je een reden om een normale 2 (sp) opening te gaan spelen (hoor wie het zegt...) en je geboortecertificaat te vervalsen 8-)
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
wouterf

Re: Muiderberg?

Post by wouterf »

frank wrote:Tjonge jonge wat is Dombo een bejaardenclub aan het worden zeg. Bang zijn om opgeknoopt te worden op 2 nivo met 10 punten... Ik vindt het grootste nadeel van Muiderberg dat je het tegenspel weggeeft, dus als ik hem zou spelen zou ik hem nu wel gebruiken: die rode kleuren snits gaat de leider lekker fout doen.
Frank het heeft weinig te maken met angst om opgeknoopt te worden. Met zo'n hand krijg je simpelweg veels te vaak een dummy met een brakke 10punter met 2 kleine schopjes. Nu moet je je uiterste best doen in 2sch, ga je vaak kansloos 1 of 2 down waar 1SA goede kansen heeft.

Met 10p is het gewoon niet vaak een manche voor iemand (20/20).
Ik heb veel liever een hand als HVBxx-x-xx-xxxxx, 4 punten minder maar 0 verdediging en veel meer aanvallende waarden. (uiteraard is het een beetje een overdreven mooie MB)
User avatar
Tijntje
Posts: 526
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Muiderberg?

Post by Tijntje »

Floris wrote:1e positie; Kwets tegen niet
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Muiderberg?

Post by Floris »

Het hele spel: 4t, N/Allen

-------------- (sp) HV932
-------------- (ha) V9
-------------- (di) H6
-------------- (cl) T653
(sp) A ------------------- (sp) B8
(ha) HB63 -------------- (ha) T742
(di) VT84 --------------- (di) A732
(cl) H942 --------------- (cl) VB8
-------------- (sp) T7654
-------------- (ha) A85
-------------- (di) B95
-------------- (cl) A7


Dat puntenargument van Wouter begrijp ik niet zo, maar ook ik vond ik dit eigenlijk geen Muiderberg; vooral vanwege de verdeling. Maat wil wel eens uitnemen en dat is echt niet fijn met een hand zonder singleton. (Dat sommige menen dat het met deze kwetsbaarheid een 5-5 'moet' zijn, vind ik overigens wel weer doorslaan naar de andere kant, want dan komt je muiderberg gewoon te weinig voor en kun je beter zwakke 2 spelen).

Het vlees was echter zwak ("meteen je hand verteld...", "ik wil toch graag schoppenstart...") en de Dikke opende toch Muiderberg. De Dunne verhoogde dat vlot naar 4 (sp) , hetgeen soepeltjes gedoubleerd werd door West. Oost paste uit arrenmoede, en startte (ha) T. ik doe vrolijk alle kleurtjes verkeerd en ga vanuit het niets voor 500.

ik geef de pessimisten dus graag gelijk.
wouterf

Re: Muiderberg?

Post by wouterf »

Niet eens zozeer mijn argument (heb het ook maar van iemand anders)
http://andrew-gumperz.blogspot.nl/2012/ ... empts.html
6 artikelen over preemptieve openingen, echt heel erg goed geschreven.
Post Reply