Zwakke opening? Deel 2

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Zwakke opening? Deel 2

Post by K-J »

4tallen, 2e divisie
kwetsbaar tegen niet

(sp) H87632
(ha) HB109
(di) B
(cl) 95

Weer zit je in de eerste hand. Is dit een zwakke opening en zo ja, wat open je?
wouterf

Re: Zwakke opening? Deel 2

Post by wouterf »

misschien 2 (ha) voor de majors omdat je sch slecht is en dus als goede 5krt te verkopen is. Nadeel is dan wel dat maat met een 23M altijd zal passen en 2 (ha) een ramp kan worden. Nee toch maar pas met deze kwetsbaarheid.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Zwakke opening? Deel 2

Post by Erik »

Pas. Ik hou me gewoon lekker aan: "niet preëmptief openen met een 6-4 hoog"
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Zwakke opening? Deel 2

Post by Floris »

nou zeg...

allemaal zulke leuke problemen, en dan eindigen met een no-brainer :(

P
A
S


(1. dit is geen preemptieve positie, 2. een zwakke 2 in schoppen doet de hartens verzuipen, 3. zwak met de majors (2 (cl) , 2 (di) , 2 (ha) of whatever) doet de 6e schoppen verzuipen. Maat gaat vast een sterke 1 (cl) openen :lol: )
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Zwakke opening? Deel 2

Post by Martin »

Ik vind zwak met de hoge kleuren niet zo gek als je dat met 2 (cl) kunt aangeven. Dan kom je me misschien in de 4-3 fit terwijl je een 6-2 hebt, maar niet in de 4-2 terwijl je een 6-2 hebt. Helaas speel ik dat niet, en 2 (ha) voor de majors vind ik te riskant, niet zozeer om omgeknoopt te worden maar om in de verkeerde deelscore/manche te eindigen.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Zwakke opening? Deel 2

Post by K-J »

Tja, ik ging met de meerderheid mee dat dit geen hand is om zwak met de majors te openen. De argumenten daarvoor zijn allemaal genoemd. Helaas, zwak openen betekent wel dat je het de tegenpartij meestal moeilijker maakt om uit te zoeken wat het juiste contract is en dat was op dit spel ook het geval. Als je de hand zwak opent (boeit niet zozeer wat), dan is het voor de tegenpartij niet goed meer uit te zoeken dat het een koude 3SA voor ze is:

............... (sp) A4
............... (ha) V86
............... (di) V10984
............... (cl) B108
(sp) B5.......................... (sp) V109
(ha) A43......................... (ha) 752
(di) 53.......................... (di) AH762
(cl) AHV764.................... (cl) 32
............... (sp) H87632
............... (ha) HB109
............... (di) B
............... (cl) 95

KJ paste dus, waarna west besloot 1SA te openen en oost er 3SA van maakte. 9 slagen waren eenvoudig toen de klaver 3-2 bleken te zitten.
Remco en Hans kregen wel een zwakke opening met de majors voor de kiezen. Hans volgde logischerwijs met 3 (cl) en Remco had te weinig om door te gaan. 7 impen voor de tegenpartij.
wouterf

Re: Zwakke opening? Deel 2

Post by wouterf »

Tja ik neem aan dat de meeste paren 3 (cl) hier spelen als zeer goede 11 met een 6krt tot ongeveer een slechte 17punter. Met deze goede 9 moet je dan eigenlijk nog wel wat ondernemen. Het feit dat je niet tegen wel bent maakt passen wel een goede optie aangezien een manche missen niet heel veel kost.

Ik denk dat ik aan tafel nog wel 3 (di) had geboden, waarna maat stops kan aangeven.
Als 4 (cl) vervolgens 1 down gaat zeg ik sorry maat.
Post Reply