Een volgbod?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Een volgbod?

Post by K-J »

4tallen, 2e divisie?
kwetsbaar tegen niet

(sp) HB107
(ha) 64
(di) 4
(cl) HV10653

Voor je wordt in de eerste hand 1 (sp) geopend. Volg je in klaver? (en volg je dan 2 (cl) of 3 (cl) ?)
wouterf

Re: Een volgbod?

Post by wouterf »

Eens met Jan
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Een volgbod?

Post by Erik »

2 (cl). Bij deze kwetsbaarheid is dit niet genoeg voor 3 (cl).
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Een volgbod?

Post by Floris »

argh... met tegenzin, maar ik sluit me aan bij de 2 (cl) bieders. de schoppenplaten lijken mooi geplaatst, en als ik nu pas is de kans groot dat ik mijn hand nooit meer kan vertellen...
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Een volgbod?

Post by K-J »

Een spelletje dat ik vooral gepost heb om het verhaal te vertellen wat er op dit spel bij ons viertal gebeurde. 2 (cl) volgen lijkt me namelijk volstrekt normaal en als je niet kwetsbaar bent volg je waarschijnlijk 3 (cl) .
Het maakt voor het eindcontract waarschijnlijk niet zoveel uit wat je biedt, de tegenpartij komt in 3SA.
Bij ons viertal ging dat als volgt:

noord....oost (jij)....zuid....west
1 (sp) ....2 (cl) /pas..2 (di) ....pas
2 (ha) ....pas..........3 (cl) ....pas
3 (sp) ....pas..........3SA......a.p.

Patrick volgde bij ons aan tafel wel 2 (cl) , BCO deed dat aan de andere tafel niet.
Hoewel het biedverloop verder identiek verliep en de start aan beide tafels (cl) 9 was, zorgde het wel of niet volgen met 2 (cl) toch voor een verschil van 6 (!) slagen.
Zo lag het spel namelijk:

............... (sp) AV863
............... (ha) AV95
............... (di) 5
............... (cl) 842
(sp) 952...................... (sp) HB107
(ha) HB82.................... (ha) 64
(di) H863.................... (di) 4
(cl) 97....................... (cl) HV10653
............... (sp) 4
............... (ha) 1073
............... (di) AVB10972
............... (cl) AB

Bij KJ en Patrick neemt de leider direct (cl) A en gaat voor zijn reguliere maakkans ( (di) H sec of dubbel bij oost). Hij steekt over naar (sp) A en neemt de ruitensnit. Helaas zit 'ie mis en KJ volgt simpel klaveren, wetende dat Patrick zeker een zeskaart klaveren moet hebben, nu hij op minimale waarden kwetsbaar 2 (cl) gevolgd heeft. Op de klavertrein geeft KJ een hartensignaal, zodat Patrick harten kan naspelen, waarmee de leider in de dummy geplakt wordt. De leider kan nog een slagje redden door eruit te gaan met een kleine schoppen, maar hij raapt zijn topslagen op en eindigt aldus met 4 slagen.
Op de andere tafel neemt Remco ook direct (cl) A, en ook hij steekt over naar (sp) A voor de ruitensnit. Ook hier zit (di) H mis, maar west heeft nu een wat lastigere nakomst. Hij weet dat Remco (cl) B heeft en hij verwacht geen dubbelton klaveren bij hem. West switcht uiteindelijk harten en Remco heeft plotseling een entree in zijn hand. Dank je wel, dat zijn dan 10 slagen. Dat betekende dus 3SA +1, terwijl aan de andere tafel 3SA -5 ging. Zo extreem heb ik dat niet vaak meegemaakt.

Overigens kan je met open kaarten als NZ 6 (di) maken, maar daar mogen jullie zelf op broeden.
Post Reply