Hengeldehengel...?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Hengeldehengel...?

Post by Floris »

Wat loopt maat nou te hengelen....?

(1 (cl) ) - dbl - (1 (ha) ) - pas
(2 (ha) ) - dbl - (pas) - 3 (di)
(pas) - 3 (ha) - (pas) - ...

Hartenstop? Klaverstop? Beide stops? Halve stops? :?
wouterf

Re: Hengeldehengel...?

Post by wouterf »

Wat zou bij jullie direct 3 (cl) zijn? Echt of stop vragen? Ik neem aan echt want anders is 3 (ha) 100% een hartenstop vragen.

Nu is het een stuk onduidelijker maar ook nu zou ik het als (ha) stop vragen opvatten, maat kan geen
3 (cl) meer bieden, en in dit biedverloop is 1 (cl) zelden echt. De openaar is namelijk vrijwel altijd balanced met 3-4krt klaver.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Hengeldehengel...?

Post by Martin »

Wat was 3 (di)? Is dit nog een Lebensohl situatie of zou 2NT Scrambling zijn geweest of zou 2NT echt zijn geweest ? Hoe dan ook, maat ziet nog kansen op de manche en sluit 3SA niet uit, anders had hij wel 4 (di) kunnen bieden, en hij heeft ook geen 5-krt (sp), dan had hij wel 3 (sp) geboden ipv 3 (ha).
Maat heeft nog maar 1 bod beschikbaar om 3NT te onderzoeken, dus het betekent: zie jij 3NT zitten?
Ik ben het met Wouter eens dat het primair om een stopje in (ha) vraagt.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Hengeldehengel...?

Post by frank »

Ik zou zeggen vragen om een klaverstop. Maat heeft aangegeven kort te zijn in klaver (hoe kort de opening ook kan zijn, dat is de meest praktische afspraak) maar heeft wel hartens beloofd. Aangezien er geen andere manier is om nog in 3 SA te komen is dat wat hij wil weten. Zijn kracht is inderdaad afhankelijk van wat 3 (di) betekent maar dat maakt niks uit, ik moet gewoon mijn hand omschrijven.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Hengeldehengel...?

Post by Floris »

Wat betreft het 3 (di) bod: we hebben geen speciale afspraken hier. Dus geen Lebensohl of scrambling enzo. Ook over 3 (cl) (ipv 2e dbl) hebben we geen speciale afspraken (1 (cl) was overigens 3+, dus het zal wel conventioneel zijn)
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Hengeldehengel...?

Post by Erik »

Tja, Ik volg altijd de regel dat als er door de opps 2 kleuren geboden zijn, je stops aangeeft en niet vraagt. 3 (ha) lijkt mij nu dus een (ha) stop beloven en 3 (sp) zou een probleem in harten suggereren.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Hengeldehengel...?

Post by K-J »

Als 3 (di) nog steeds op nul punten kan gebeuren, dan heeft maat nu iets van 22+ punten. Daarnaast heeft 'ie geen lange kleur, anders had hij die nu wel geboden. Dus 3 (ha) geeft een redelijk verdeelde hand aan, met of korte klaveren of korte harten. Als 3 (cl) (na 2 (ha)) al meteen een verdeelde beul met korte klaveren had aangegeven heeft 'ie dat nu niet meer en heeft 'ie dus korte harten. Als 3 (cl) iets anders betekende weet ik niet welke korte kleur maat heeft, maar kan ik het waarschijnlijk wel afleiden uit mijn eigen kaart. Heb ik 3/4 hartens dan is maat daarin kort. Heb ik 1/2 hartens dan heeft maat korte klaveren.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Hengeldehengel...?

Post by Floris »

Floris wrote:Wat loopt maat nou te hengelen....?

(1 (cl) ) - dbl - (1 (ha) ) - pas
(2 (ha) ) - dbl - (pas) - 3 (di)
(pas) - 3 (ha) - (pas) - ...

Hartenstop? Klaverstop? Beide stops? Halve stops? :?
van de clubavond: maat had

(sp) AHxx
(ha) xx
(di) AHVBxx
(cl) x

en ik had

(sp) xxx
(ha) VB
(di) Txxx
(cl) Hxxx

ik verwachtte door het herhaalde doublet vooral korte klavers en bood daarom 3SA

dat zit er in geen velden of wegen in, maar toen West een klein klavertje startte voor mijn (cl) H had ik ineens wel 9 slagen... :oops:

wat vinden jullie het 'juiste' biedverloop met deze handen?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Hengeldehengel...?

Post by Erik »

Opnieuw doubleren om de schoppens in beeld te houden lijkt me niet goed. Over twee harten bied je 3 (di). Gewoon je hand vertellen.

Maar goed, je hebt toch gedoubleerd omdat je een maat met 0 punten wilt dwingen te spelen als hij schoppens heeft, dan is er nog niets aan de hand. Je weet dat maat vrijwel niets heeft, dus op 3 (di) pas je nu.. Als de opps naar 3 (ha) gaan is het vroeg genoeg om 4 (di) te bieden.

En als je nu leider bent in 3NT ga je er in slag twee uit met harten zodat je maat het afleert om zo te bieden. Dat 3 (ha) bod verdient straf en de pas op 3NT ook.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: Hengeldehengel...?

Post by wouterf »

Maat heeft echt zeer minimaal geboden, zelfs iets als VJxx sch en verder niks bied je wel 1sch na 1ha.
Nu stops in BEIDE kleuren vragen vind ik echt te gortig. dat hij 6 punten heeft is nog een wonder.

Overigens ging het aan mijn tafel hetzelfde, alleen werden de harten nooit genoemd (iemand had Hxxxx ofzo) dus ik vroeg na dbl slechts een klaver stop. Ook klaverstart en 9 slagen.
Post Reply