WHJ

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
wouterf

WHJ

Post by wouterf »

Het was weer vanouds bij de WHJ, van zeer jong tot spelers die eigenlijk niet eens meer junior waren. Ik heb een paar spellen om te laten zien. Deze was wel de mooiste tegen Israel.

(sp)1098xx, (ha)-, xxx, (cl)AJxxx

Allen kwets, Het bieden gaat:
1 (cl) - (dbl) // 1 (sp) - (2 (ha)) //
2 (sp) - (4 (ha)) // 4 (sp) - (5 (ha))-
pas - (pas) - ???

Klaveren vanaf een dubbelton, geen afspraken over support doublet
Doe je nog iets?
User avatar
Martin
Posts: 573
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: WHJ

Post by Martin »

Ik trap erin en bied nog een keer 5 (sp).
Maat heeft 5 (ha) niet gedubbeld, en zit dus niet echt tegen in (ha).
Met een geschikt minimum bij maat, iets als
(sp) AHVx
(ha) xxx
(di) xx
(cl) Hxxx
is het goed mogelijk dat 5 (ha) maakt en 5 (sp) ook.

Met een minder mooie kaart bij maat, is 5 (sp) ook zomaar een goede redding, bijv. als maat iets heeft als
(sp) HVBx
(ha) Hxx
(di) Bx
(cl) Vxxx
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: WHJ

Post by Floris »

Ik laat m lopen. Ik bied zelden 5 over 5, en met een Aas in de verdediging ben ik extra huiverig... Ik word oud :(
wouterf

Re: WHJ

Post by wouterf »

Vraag aan Martin: hoe vaak heeft maat hier een 4krt (cl)? Je hebt ru vanaf 5 afgesproken. Heeft maat niet veel vaker een 4333 achtige hand?
User avatar
Martin
Posts: 573
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: WHJ

Post by Martin »

Als maat elke gebalanceerde 12-14 zonder 5-krt (di) met 1 (cl) opent, dan heb je het op dit spel idd een stuk moeilijker. Ik vind het moeilijk om kansen te geven dat maat 2, 3, 4, of 5+ (cl)'s heeft. Dat hangt ook af van het feit of maat 5 (ha) ook dubbelt om mij ervan te weerhouden door te bieden, ook als hij er niet van overtuigd is dat het down gaat.
Mijn gevoel zegt dat als maat een saaie kaart heeft, hij 5 (ha) snel zal doubleren. Als hij toch maar 2 of 3 (cl)'s heeft heeft hij waarschijnlijk geen verspilde punten in (ha).

Zelfs met iets lelijks als
(sp) HBxx
(ha) Bxx
(di) HVxx
(cl) Vx
is 5 (ha) nog niet down en is 5 (sp) ook nog niet down.

Ik bied dus ook met deze extra informatie nog een keertje door, met als extra kansje dat de tegenstanders het ook niet kunnen zien en nog 6 (ha) bieden.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: WHJ

Post by K-J »

Ik denk dat 5 (sp) bieden vaker goed is dan fout. Meestal heeft de tegenstander die nog 5 (ha) biedt er een tweede kleur naast. Dat moet hier dan haast wel ruiten zijn en dat maakt de kans dat wij een dubbele klaverfit hebben alleen maar groter.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: WHJ

Post by Erik »

0 hartens en een minimale maat die 5 (ha) niet kan doubleren? Dan ligt die 5 (sp) er heel snel.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: WHJ

Post by wouterf »

Ik zal maar eens de uitslag geven, de 5 (sp) bieders hadden het goed deze keer. Ik deed het uiteraard fout, waardoor dit spel 10 impen kostte. Ik was te bang dat maat 2 of 3 klavers of maar 3 schoppens had.
Het mooie aan het spel vond ik zelf dat ik aan tafel geen moment heb gedacht dat het spel aan ons zou liggen. Ik dacht gewoon een goede uitnemer te hebben tegen 4 (ha) .

Het is 6 (sp) voor je
-----------AHxx
-----------xx
-----------Hx
-----------Vxxxx
xx------------------VJ
xxxxxx-------------AHVJx
AJxx---------------V10xx
x--------------------H10
-----------10xxxx
-----------
-----------xxx
-----------AJxxx

(cl) H en (di) A gedragen zich netjes en met de schoppens 2-2 verlies je alleen (di) aas.
Ik kan de arme oost het niet kwalijk nemen dat hij 5 (sp) van een lintje voorzag. 5 (ha) ging overigens kansloos 2 down.
Er gebeurde nogal wat dit spel, nederland rood wist het het meest bont te maken door 4x+2 en 4haC te maken (een of andere "" besloot ruiten heer te starten tegen 4ha)
Post Reply