Doortastend Optreden Merkwaardig Bitter Ontvangen VI

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Kees

Doortastend Optreden Merkwaardig Bitter Ontvangen VI

Post by Kees »

Noord Gever/Allen Kwetsbaar Viertallen

AV742
63
V54
B75

West Noord Oost Zuid

------ 1HA 2KLA ???
Scar

Re: Doortastend Optreden Merkwaardig Bitter Ontvangen VI

Post by Scar »

Makkie. 2ASch, negative freebid. Oh, speel ik dat niet? Dan dubbel.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Doortastend Optreden Merkwaardig Bitter Ontvangen VI

Post by nijn11 »

Principevraag?
OK. Ik bied 1SC. Dat mag natuurlijk niet en ik maak het voldoende met een doublet. 9 rules!
(daarna wordt ik met pek en veren besmeurd en in de gracht geplempt)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Doortastend Optreden Merkwaardig Bitter Ontvangen VI

Post by Tijntje »

Dbl. Ik zie het probleem niet en zeker niet als we negative freebids spelen.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Doortastend Optreden Merkwaardig Bitter Ontvangen VI

Post by een domme aap »

dbl (of 2SC)

OK, OK Kees. Ik snap de hint. Ik zal kijken of ik volgende keer een probleempje voor je heb, want dit is geen heel sterke ;)
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Kees

Re: Doortastend Optreden Merkwaardig Bitter Ontvangen VI

Post by Kees »

Ik ben blij dat je problemen wilt doorgeven, dat komt het forum alleen maar ten goede.
Toch denk ik dat er hier, ondanks het vooralsnog unanieme forum, niet voldoende wordt geargumenteerd over het nut en de gevolgen van een gegeven bod.
Een forumdiscussie waarbij iedereen zegt: DBL (waar is het probleem) leidt inderdaad tot niets.
Toch valt er hier nog wel wat te zeggen: ga je ook 2 Schoppen bieden na doublet ? Verhoog je 2 Schoppen naar 3 Schoppen of naar de manche ?
Als je een Negative Freebid speelt, is deze hand dan geschikt ?
Dit lijkt me op zijn minst een redelijke discussie.

Overigens komt dit probleem uit een boek dat jij erg lief hebt, vandaar wellicht de knipoog.
Scar

Re: Doortastend Optreden Merkwaardig Bitter Ontvangen VI

Post by Scar »

Point taken Kees. Problemen zijn er altijd met een reden.

Ook zit-ie aan de onderkant, voor een negative freebid 2Sch is deze prima. Je vertelt waar je lengte en je punten zitten, je kunt elk bod van maat verdragen (op 3Kl bied ik 3Ha, moet nu een dubbelton beloven) en mochten we onverhoopt gaan verdedigen, dan is schoppenstart niet vervelend.

Dubbel is interessanter, want ga ik over 2Ru van maat nog 2Sch bieden? Denk het niet, doe ik 2Ha en op 2Ha pas ik. 2Sc van maat hoog ik eentje op en 2NT laat ik lekker spelen. Op 3Kl bied ik 3Sch, dan heb ik die vijfkaart weer gemeld.

Zo beter? ;)
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Doortastend Optreden Merkwaardig Bitter Ontvangen VI

Post by een domme aap »

Kees wrote:Overigens komt dit probleem uit een boek dat jij erg lief hebt, vandaar wellicht de knipoog.
Wat heeft Herman Hesse in hemelsnaam met dit bridgeprobleem te maken???

Maar goed, je hebt wel een punt. Voor een negative free bid (= 8-11, what's in a name) vind ik de kaart zeker geschikt - ben ik er in een keer van af. Maar, dat speelt bijna niemand ("want dat is zo'n slechte conventie" hoor je zo vaak... Niet mee eens, omdat de frequentie van dit soort problemen veeeel groter is dan dat je een keer 3SC moet bieden met AHBxxx, x, AVx, Vxx of zo... Maar, ik dwaal af). Dus, doubleren dan maar, en verder ben ik het wel aardig eens met Scar (vanwaar die bijnaam, heb je laatst te diep gesneden? (misschien een leuke topic: "meest flauwe bridge grappen/opmerkingen". Maar, ik dwaal af)). En ik gebruik ook al te veel haakjes... En puntjes.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Marten

Re: Doortastend Optreden Merkwaardig Bitter Ontvangen VI

Post by Marten »

Hoi, eerst maar even kennismaken dan...

Marten, en ik ben lid van APIH...

Ik speel geen NFB's dus moet dus kiezen tussen dubbelen of 2 (sp) (forcing). Denk dat ik in de praktijk een dubbel heb liggen zonder daar idd echt een goede reden voor te hebben.

Ik herken alleen de hand...(na de opmerking over een boek, dat dan wel weer) :shock: Bevestigd toch mooi weer mijn reputatie op APIH als boekjesgeleerde...
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: Doortastend Optreden Merkwaardig Bitter Ontvangen VI

Post by Remco »

Ook ik speel 2Sch als forcing dus zal ook moeten doubleren. Bij de vervolgbiedingen sluit ik me aan bij Scar.

Helaas ben ik iets te sterk om te passen. Als ik (di) V niet had zou ik geeuwend passen. Als maat niet kan open houden, vanwege te lange klaveren, speel ik het liefst 2Kl tegen. Wanneer maat wel doubleert bied ik 2Sch en bid dat het geen manche is. Maar zoals gezegd je bent daar net te sterk voor.

3Sch na eerst een pas lijkt met een zwakkere kaart met langere schoppens. Iets als:

VB10xxx
x
xxx
Bxx
Post Reply