Wat is... 4h?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
roeld

Wat is... 4h?

Post by roeld »

Dag allen,


wij kwamen er (ook in de post-mortem) niet uit.

je hebt iets als:

(sp) -
(ha) T98
(di) KJTx
(cl) AQJxxx

en het bieden gaat met maat als opener:
1SA (2 (ha) ) 3 (cl) (pas)
3SA (pas) 4 (di) (pas)
4 (ha) (pas) ?
*: 1SA = 11-14 SA
**: 2 (ha) was in de praktijk een volgbod in (sp) (Het was (sp) of de lage kleuren)
***: je speelt lebensohl, dus 3 (cl) is een MF bod (gezien de stand van de wedstrijd en de stand in de ranglijst was dat sowieso noodzakelijk).

1) eens met het bieden? Zo nee, wat had je anders gedaan?
2) Wat is 4 (ha) ?
3) STEL: 2 (ha) was gewoon natuurlijk geweest, wat was 4 (sp) ipv 4 (ha) dan geweest in hetzelfde biedverloop?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Wat is... 4h?

Post by Erik »

1) nee, Na 3NT ben je wel klaar. Je hebt maat met een inviterende hand naar de manche geduwd. Lijkt me genoeg actie. Maat zal nu echt wel een dubbele schoppenstop hebben (jij hebt immer met 3 (cl) verteld dat de tegenstander niet de lage kleuren, en dus schoppen heeft.

2) Cue voor de ruitens. Jij hebt zojuist een slempoging ondernomen en maat steunt je daarin.

3 Cue voor de ruitens. Ontkent hartencue
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Wat is... 4h?

Post by K-J »

Volgens mij is het 2 (ha) volgbod een HUM (of bruin of rood of hoe dat tegenwoordig ook mag heten) en in gewone competities niet toegestaan na een natuurlijke opening.
Maar goed, we zullen nu gewoon moeten dealen met de situatie. Rechts heeft schoppens, dat kan je ook wel zien aan je eigen kaart en na jouw 3 (cl) bod weet partner dat ook. Hij heeft dus zeker een schoppenstop. In dat geval zou ik passen op 3SA. Natuurlijk kan 5 laag beter zijn dan 3SA maar met schoppenpunten bij partner is die kans niet zo groot.

Zonder specifieke afspraken lijkt mij 4 (ha) een controle aan te geven en de ruiten als troefkleur vast te stellen.

Als 2 (ha) natuurlijk was geweest dan zou (weer zonder specifieke afspraken) 4 (sp) een controle zijn, zonder hartencontrole en nog steeds de ruiten als troefkleur vast stellen.

Wat ik wel een mooie afspraak vind is 4 (ha) is nu sleminteresse met klaver als troef en 4 (sp) is nu sleminteresse met ruiten als troef, maar dat moet je dan wel goed hebben afgesproken.

edit: ai, ik zie dat ik exact dezelfde antwoorden heb gegeven als Erik. Hmmm, misschien moet ik m'n antwoorden dan toch nog herzien :lol:
wouterf

Re: Wat is... 4h?

Post by wouterf »

Is 2 (ha) hier niet gewoon multi-defense? Volgens mij mag dat gewoon na een 1NT opening. Of het goed is tegen een zwakke sans is een ander verhaal.

Verder zelfde mening als KJ en Erik ( :cry: ), wat moet 4 (ha) anders zijn?
4 (ha) vind ik overigens zonder afspraken niet 100% ruitens vaststellen, zou ook wel (cl) fit kunnen zijn denk ik. Het is in elk geval 100% forcing, en na 4 (sp) hoor ik wel wat partner bedoelde.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Wat is... 4h?

Post by Erik »

Multidefense tegen NT is inderdaad toegestaan. Er bestaan geen Bruine Sticker Conventies na een 1NT opening.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
roeld

Re: Wat is... 4h?

Post by roeld »

Unaniem pannel! Leerzaam! Dank voor de reacties. Volgende keer zal ik gewoon passen op 3SA. Vreesde zelf voor de hartens, omdat maat met een zwakke sans en een goede schoppenstop niet per se ook nog een hartenstop heeft. Maar dat is dan weer onderdeel van het risico van 3c bieden.

Wat het 4s bod betreft (vraag 3):
hoe bieden jullie dan bijv. na 1SA (2h) 3c (pas) met
AKxxx
QJTx
xx
Kx

Hier kan je niet en 5-krt s aangeven en in 3SA eindigen. Zou 4s daarom niet echt moeten zijn in het biedverloop
1SA (2h) 3c (pas)
3SA (pas) 4r (pas)
4s?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Wat is... 4h?

Post by Floris »

Eens met de rest, hoewel ik het aan tafel allemaal erg schimmig zou vinden...

Wat betreft de tweede vraag: eens met Jan.

Ik heb met de Dunne dezelfde spellen gespeeld. Ook bij ons werd het een leuk verhaal. Frits had deze hand en het bieden begon bij ons:
roeld wrote:
(sp) -
(ha) T98
(di) KJTx
(cl) AQJxxx
1SA * - (DBL*) - ??

*1SA was 12-15 en en Frits liet zich door het alert op het doublet verleiden om te vagen wat dit betekende. (les 1 van het handboek der precisie 1sansen: "vraag NOOIT EN TE NIMMER wat de betekenis van hun biedingen is!")

De uitleg:

"hij heeft klavers of beide rode kleuren... Nee wacht!... 12-15.... Hummm..... Ik denk dat hij dat ziet als zwakke sans. Dan betekent het 'punten'.... Hummm... Naja, ik weet 't eigenlijk niet. Vergeet mijn uitleg maar."

So far, so good: Frits en ik hebben al lang geleden geleerd om onze afspraken niet af te laten hangen van de betekenis van doublet: ze kunnen hun maats doublet altijd laten staan, en dus zien we het als 'punten'. Frits moest dus redoubleren (business).

Maar ja... Nu ontwikkelt het bieden zich zo...

1SA* - (DBL*) - Rdbl - (...2 (cl) !??)
Dbl* - (2 (sp) ) - ??

De dubbel op 2 (cl) was take-out. Maar behalve links zelf wist niemand wat links nou precies bedoelde met 2 (cl) .... Anticipeerde hij nu toch op klavers bij maat? Of had hij ze toch zelf? Gaat maat derhalve 3 (cl) van mij nu als 'echt' opvatten? AAARGH!!! Welkom in de Hoordklasse...

Wat doe je nu?
(als je past gaat het :
..... Pas - (pas) - 2SA
(Dbl) - ??)
roeld

Re: Wat is... 4h?

Post by roeld »

Jan wrote:Ook eens met de rest.

Wat betreft je nieuwe vraag: met AKxxx/QJTx/xx/Kx komt het niet in me op om 1SA te openen. Wat dacht je van 1S openen om vervolgens 2H te herbieden?
Uhhh, ja ok, fair enough. Slecht voorbeeld:
AKxxx
QJT
xxx
Kx

mijn punt: ik denk dat je na 3c niet meer 3s gaat bieden (maar 3SA), omdat maat de stop toch niet gaat hebben of kunnen bieden. In dat geval zou m.i. 4s natuurlijk moeten zijn in het tweede biedverloop.

@ Floris: bah, lelijk biedverloop. Toch maar alles gedoubleerd hoop ik?
Post Reply