2 of 3

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
jorisg

2 of 3

Post by jorisg »

Hallo, tijdens een avondje BBO kwam deze hand langs(NZ maaike-maxim, OW Jamie en ik).

Na een sans van jamie voelde ik mij met 5 slagen in mijn hand niet geneigd om 3NT te bieden omdat de 6-9 punter van jamie 4 slagen mee zou moeten brengen(ik het niet echt een begin van een zesde slag als jamie 3 schoppens ontkent). Jamie past en moet vervolgens zwoegen om twee te maken(naar eigen zeggen).

Na het spel blijkt dit 11 te hebben gewonnen, om te beginnen omdat er bij BBO niks van klopt :D maar zo goed als alle andere gaan down in 3NT. Na het spel deelde Maxim zijn mening dat ik met 18-19 gewoon 3 moet bieden.

Is drie bieden hier goed? Als je 2NT als een invite ziet zal Jamie toch met de meeste handen die 3 laten maken wel 3 bieden?

Image
roeld

Re: 2 of 3

Post by roeld »

Gewoon 3SA bieden. Je hebt 19+6 - 25 hcp samen. Dat is meer dan genoeg om manche te spelen. Bovendien heb je veel tophoneurs, die zijn wat ondergewaardeerd. 3SA zal altijd wel spel hebben.
Verder denk ik dat je topslagen overwaardeert. In sans gaat het om lengte. Feitelijk heb je aan (cl) Qxxxxx+ genoeg voor een koude 3SA en met Qxxxx heb je een nagenoeg koude 3SA, want maat heeft nog 1 of 2 extra plaatjes.
Zeker in viertallen wil je ook per se in 3SA zitten. Manche halen hoeft maar in +-30% van de gevallen.
Last edited by roeld on 12 Apr 2016, 19:26, edited 1 time in total.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: 2 of 3

Post by K-J »

Ik zou met de oosthand 3SA geboden hebben. Je hand is namelijk wel wat meer dan vijf slagen waard: je hand bevat 5 topslagen met daarnaast de nodige mogelijkheden om slagen te ontwikkelen (zowel in je eigen hand, als in de hand van partner). Geef partner bv. (sp) Hx, dan kan je hand zomaar nog twee slagen extra opleveren. Eén slag erbij bij partner en je hebt 9 slagen van boven (als de tegenpartij er niet eerder 5 heeft). Geef partner (cl) Vxxxx en een koning en 3SA zit simpel op de klavers 3-2.
Ook met deze westhand lijkt 3SA wel een aardig contract, zolang je de ruitens maar voor 4 slagen kan wegleggen.
Helaas zit het spel redelijk verschrikkelijk en moet je hier inderdaad netjes afspelen of wat hulp van de tegenpartij krijgen (bv. een hartenstart door noord) om zelfs 2Sa al te maken.
wouterf

Re: 2 of 3

Post by wouterf »

Heb hier weinig aan toe te voegen, vrij makkelijke 3NT.

Voor dit soort handen gebruik ik 2 tips/quotes van Tim Verbeek:
1. Op de lange termijn levert een manche van +-35% al winst op (tegenspelen is moeilijk)
2. Bied slems zo precies mogelijk, bied manches zo vaag mogelijk.
Zodra je denkt dat een manche kansen heeft, bied hem dan zonder extra info te geven aan je tegenstanders, dit kan tot wel 10% schelen in de maakkansen!. Ik heb zelfs mn gehele biedsysteem erop gebouwd om zo snel en vaag mogelijk (leiders hand onbekend) manches te bieden.

Overigens is in dit spel de manche kansloos omdat deze verdeling bij de opps (2x 5/5) slechts in 1% van de gevallen voorkomt. In de overgrote meerderheid heeft 3NT gewoon goede kansen. Zie KJ en Roel.
Post Reply