Vermaledijde forcing pas

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Vermaledijde forcing pas

Post by Erik »

Je afspraken met maat zijn helder. Na:
------ 1 (ha) - 1 (sp) - 2 (sp)
dbl - 3 (sp) - 4 (sp) - ??
is een pas nu forcing.
Je wilt niet verder, dus dan moet je doubleren, maar ja, je hebt ook geen hand om te doubleren.

Je hebt namelijk dit in je handen (butler, kwets tegen niet):
(sp) 6
(ha) T972
(di) HV62
(cl) HT86

Hoe moet je hier nu mee omgaan? Je weet dat maat staat te popelen om verder te gaan. Je kent hem een beetje en weet dat 3 (sp) een serieuze slempoging is. Je hebt eigenlijk een beetje spijt van je 2 (sp) bod zonder 1e controles. De kans dat je nog met gierende remmen in 5 (ha) kunt stoppen als je past, schat je niet hoog in. Bovendien ben je bang dat 5 (ha) al te hoog is.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Vermaledijde forcing pas

Post by Floris »

Erik wrote:...Je hebt eigenlijk een beetje spijt van je 2 (sp) bod zonder 1e controles. De kans dat je nog met gierende remmen in 5 (ha) kunt stoppen als je past, schat je niet hoog in. Bovendien ben je bang dat 5 (ha) al te hoog is....
Wacht even... het verhaaltje suggereert een beetje dat mijn 2 (sp) bod de force heeft uitgelokt (en niet de 3 (sp) van maat) in dat geval heb ik wel erg stom geboden, want ik wil best inviteren, maar geen force vaststellen...

Maargoed, wie 'a' zegt moet 'nus' zeggen... ik doubleer. Normaal pas ik met een singleton in de troefkleur, maar als ik inderdaad overtuigd ben dat 5 (ha) al te hoog is (ben ik dat echt?) dan is de enige manier om maat daarvan te weerhouden een doublet. Ik start mn troefje, en als 4 (sp) dan gehaald is ga ik heel snel bier halen om de toorn van maat te blussen.

(als maat 'weet' dat ik 2 (sp) kan bieden met deze hand, en het 3 (sp) bod van maat dus de force vaststelt ipv mijn 2 (sp) , dan pas ik 'gewoon'. Met mijn singleton heb ik een goed alibi in de post-mortem 8-) )
Last edited by Floris on 24 Apr 2016, 11:11, edited 1 time in total.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Vermaledijde forcing pas

Post by frank »

Natuurlijk bied je hier 2 (sp) , iniviterend of beter, mee, elk ander bod is absurd. Nu pas ik. Ja, dat is forcing na de 3 (sp) van maat, maar pas betekent gewoon "niks te melden". Ik heb niet geboden op puntenkul (dbl) en ook niet een zodanig distributionele hand (nu de buren veel schoppen hebben) dat ik 5 (ha) moet bieden.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Vermaledijde forcing pas

Post by Erik »

@Floris. Natuurlijk heb je niet echt spijt van je 2 (sp) bod. Dat heb je gewoon. Maar nu je in deze situatie verzeild bent geraakt, tegenover een sterke maat, denk je: "als ik slechts 2 (ha) 'gelogen' had, was ik nu niet in deze situatie verzeild geraakt".
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: Vermaledijde forcing pas

Post by wouterf »

Grotendeels eens met Willem, al zou ik zeker passen.
Pas belooft hier echt geen overwaarde of sleminteresse, het belooft alleen maar iets als "Maat ik heb niet de hand om tegen te spelen, 5 (ha) is nog een reele optie, kies jij maar". Pas laat de beslissing aan maat.
Het ietwat softe bezit in de minors suggereert wel dat 5 (ha) down kan gaan, maar 4 (sp) kan ook zomaar maken.

PS: Je zou hier 2NT ook als inv+ met steun kunnen spelen, maar dan als 4+. Maat weet dan dat jij zwakker kan zijn met lange (ha) steun. Nu kan maat je verdedigende waarden moeilijk inschatten.
wouterf

Re: Vermaledijde forcing pas

Post by wouterf »

willemm wrote:
wouterf wrote:Grotendeels eens met Willem, al zou ik zeker passen.
Pas belooft hier echt geen overwaarde of sleminteresse,.
Pas belooft overwaarde als je na maats doublet of 5 (ha) bod doorbiedt.
Natuurlijk, pass and pull is verreweg de sterkste sleminvite die je kan geven. De pas zelf belooft echter 0 overwaarde. Het geeft alleen (lichte) interesse aan om naar het 5niv te gaan.
Post Reply