Heeft partner de ideale hand?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Heeft partner de ideale hand?

Post by Floris »

4tallen

(sp) Ax
(ha) HVBTxxx
(di) AVx
(cl) x

Rechts past en je mag in jouw onvolprezen biedsysteem beginnen met 1 (cl) (16+, alles); partner antwoordt positief, en na wat heen-en-weer relayen kom je erachter dat hij een 8+ hand heeft met precies een 3=2=4=4 en 3 'controlepunten' (A=2, H=1). Je opties zijn:
1.) doorvragen met 4 (di) : maat gaat nu zn plaatjes aangeven, en je kunt niet meer stoppen in 4 (ha) (wel in 5 (ha) ).
2.) afzwaaien in 4 (ha)

VRAAG 1: Wat kies je?

VRAAG 2: indien je gekozen hebt voor optie 1 biedt maat 4 (sp) : hij belooft de A of H in ruiten, maar ontkent de A en H in klaver. Deductie leert je dat hij dus (ha) A en (di) H moet hebben (en dus geen andere Azen of Heren). Nu moet je kiezen: 5 (ha) of 6 (ha) ?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Heeft partner de ideale hand?

Post by Erik »

1) Als ik het systeem goed begrijp hebben jullie samen 8 van de 12 controle punten. Maat heeft dus AH of 3xH. We missen dus 2 azen of AHH. Lijkt mij voldoende reden om af te zwaaien. Alleen met een aas en (di)H heeft slem kans van slagen. Heeft maat (cl)A en (sp)H, dan is 5 (ha) serieus in gevaar. Never play partner for the perfect hand.

2) Maar goed, blijkbaar heb je toch gekozen om door te vragen en maat heeft de perfecte hand. Dan kun je toch niet anders dan 6 (ha) bieden?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Heeft partner de ideale hand?

Post by Erik »

Jan wrote:Deze redenering kan ik niet volgen. Als je nu tot de conclusie zou komen dat slem bieden niet goed is (dus ook dat het doorvragen van net niet goed was), dan is het niet opeens goed om nu toch slem te bieden. Je kunt beter proberen je voorgaande fout te corrigeren i.p.v. koppig door te gaan met nog een fout maken...
Ik kan jou juist niet volgens. Je hebt besloten dat je tegenover de perfecte hand 6 (ha) wilt spelen, dus vraag je door. Maat toont die perfecte hand. (je wist van tevoren dat je (di)B niet kon opvragen) Krijg je nu dan ineens koudwatervrees?
Dat ik besloot om niet door te vragen was omdat ik de kans op de perfecte hand te klein vond en het risico met andere handen te groot. Maar hé, als partner die perfecte hand heeft nu ik toch besloten heb door te vragen....
Het grootste probleem vind ik u dat je geen idee hebt of maat 8 of 15 punten heeft. Dat scheelt nogal in de kans dat (di)B aanwezig is.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Heeft partner de ideale hand?

Post by Martin »

Ik vraag niet door, maar nu ik door heb gevraagd bied ik 6 (ha).
Ik kan het niet precies overzien, maar het slem heeft in ieder geval kansen ( (di)'s 3-3)) en is misschien ijskoud ( (di) B bij maat). Zeker als het contract in mijn hand zit is het moeilijk verdedigen op veel rondjes (ha), aangezien mijn hand niet bekend is.
Naast (di) B of de (di) 3-3 heb je allerlei andere kansen, met (sp) V heb je een dwang tegen links als die (sp) H en (di) B vierde heeft, misschien geeft de start iets weg, maar kan bijv. (cl) VBT hebben waardoor er ook dwangkansen in (cl) erbij komen.

Ik schat de objectieve maakkans rond de 60% op basis van wat ik nu weet (35% (di)'s 3-3, + van de overige 65% maak je het als maat (di) B heeft (1/3 kans), dus dat is al 35+65 x 0.33=56,5% kans, daar bovenop komen nog de extra dwangkansjes). Dat vind ik genoeg om het slem te bieden.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Heeft partner de ideale hand?

Post by frank »

Ik denk dat je ondanks je punthoofdbridge nu achter ligt op het veld. Eigenlijk is het belangrijkste bij deze hand of maat klaver of ruiten heer heeft. Dus een natuurlijk systeem met cue's werkt ongelukkig genoeg veel beter (klavercue = fout, ruitencue = goud). Zelf als je niet het hele rijtje mogelijkheden afgaat, lijkt 4 (ha) +2 me een minder grote ramp dan 5/6 (ha) -1 wat de meeste wel beter zullen doen, dus het wordt pas.

Had ik toch doorgeboden, ga ik ook all-in nu maat de goede plaatjes heeft. Ik ga liever 6 (ha) -2 dan 5 (ha) -1. Ik vermoed dat Jan aan tafel ook niet zo rationeel zal zijn :geek: .
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Heeft partner de ideale hand?

Post by nijn11 »

In een natuurlijk systeem gaat het bieden 1 (ha) - 1SA - 3 (ha) - 4 (ha) en ruik je niet eens aan slem. Dan heb ik liever punthoofdig bridge dan leeghoofdig bridge.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply