Drop-dead stayman?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Drop-dead stayman?

Post by Floris »

4t, niet tegen wel

(sp) BT9x
(ha) B9xx
(di) xx
(cl) Txx

Je past. Links ook. Maat 1 (cl) (16+, alles). Jij 1 (di) (0-8, alles), maat 1 (ha) (19+, alles), jij 1 (sp) (0-4, alles), maat 1SA (gebalanceerd, 19-21, 5-krt M mogelijk)

Terwijl je jezelf weer verwonderd hoe goed precisie toch weer is ;) (het hele veld zal ws dom 2SA openen), vraag je je af wat je nu t best kunt doen. Saai passen of toch even Staymannen (met als doel in 2M te eindigen)?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Drop-dead stayman?

Post by Erik »

Pas. Waarom het onderste uit de kan willen hebben? Je hebt nu een voorsprong ten opzichte van het hele veld omdat je in 1NT zit waar de rest in 2NT zit. Waarom dat in de waagschaal stellen met een zeer dubieus 2M contract? Je moet toch een keer tevreden kunnen zijn?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Drop-dead stayman?

Post by frank »

Normaal gesproken zou ik altijd Stayman bieden met deze hand, want zelfs in een 4-3 fit maak je meestal minstens een slag meer omdat de 4-kaarten gewoon onbereikbaar zijn in SA, en je waarschijnlijk een snit meer kan nemen. Ik ben dus niet zo overtuigd als de anderen, maar zou denk ik toch ook passen met het argument dat jijzelf en Erik aanhalen: het veld zit in 2 SA en kan geen zwakke Stayman doen, dus met pas lig je al behoorlijk voor op het veld. Dat maakt investeren in de kans op een nog beter contract beduidend minder aantrekkelijk.
Post Reply