stijlanalyse

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

stijlanalyse

Post by Gary McAlley »

Paren, niemand.
Wat bied je met deze hand?

(sp) HB43
(ha) A7
(di) V3
(cl) A9764

Pas-pas-1 (ha) -…?

Indien pas, dan gaat het als volgt verder:

Pas-pas-1 (ha) -pas
2 (ha) -pas-pas-…?

Wat doe je nu?
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: stijlanalyse

Post by Tijntje »

Tja, als je Raptor speelt is dit natuurlijk een non-probleem. (1NT belooft nu een vierkaart schoppen en een 5+ kaart in een van de minors.)

Ik speel zelf een soort Roman jump overcalls en ik kan 2 (sp) bieden: vierkaart schoppen en 5+ klaveren. Ook makkelijk.

Zonder deze gadgets blijft er voor mij niet veel anders over dan doublet. Mijn ruitentolerantie is niet echt geweldig, maar ik heb te veel om te passen. Maat zal niet snel op slechts een vierkaart ruiten bieden.

Als ik in moet vallen voor iemand die van tafel is verwijderd wegens passen, dan doubleer ik in tweede instantie alsnog.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: stijlanalyse

Post by Erik »

dbl
Wat zei je? heb ik me vergrepen? (aan een paskaartje?) dbl natuurlijk.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: stijlanalyse

Post by Martin »

Ik bied ook direct doublet, er zit weliswaar een klein risico aan, maar ik heb korte hartens, een 4-kaart schoppen en een royale opening. Het overbrengen van die informatie weegt wel op tegen het feit dat ik een ruitje te weinig heb.

Al ik dezelfde hand heb in de uitpas, maar ipv klaver aas een kleine klaver, dan pas ik in eerste instantie, maar zeg ik in de uitpas nog steeds doublet. De belangrijkste reden dat ik doublet durf te bieden is dat maat 2SA als 'scrambling' kan bieden, dwz dat hij twee plaatsen heeft om te spelen, in dit geval klaver en ruiten (want met 4 schoppens zegt hij wel 2schoppen). Daardoor wordt het een stuk veiliger om in de uitpas te doubleren, maat biedt alleen een eigen kleur als hij duidelijke voorkeur voor die kleur heeft.

Overigens vind ik 2schoppen in de uitpas ook niet zo gek.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: stijlanalyse

Post by Gary McAlley »

Martin wrote:Overigens vind ik 2schoppen in de uitpas ook niet zo gek.
dat bood mijn vervanger ook, nadat ik zelf na de eerste biedronde van tafel was verwijderd :D .
Maar ik blijf dit lastige situaties vinden, waarbij het me de vraag lijkt of je met zulke handen vooral je partner mee wilt laten denken of zelf een kleur te kiezen omdat je een enigszins uitgesproken hand hebt.
2SA scrambling speel ik niet (waarom eigenlijk niet?) maar als ik dat zou spelen zou ik inderdaad doubleren.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: stijlanalyse

Post by Floris »

ik zou ook direct doubleren. een informatiedoublet met in één kleur slechts een doubleton is niet zo'n doodzonde: veel erger dan een ruitencontract in de 5-2 fit zal het niet worden. daar staat tegenover dat ik nu 1. punten verteld heb. 2. mijn schoppen-, klaveren- én hartenbezit nu adequaat in beeld zijn. 3. ik voor mezelf een toekomstig probleem heb opgelost, want passen leidt er alleen maar toe dat je de bal later (op 2 (ha) ? 3 (ha) ?) weer terug krijgt (zoals ook gebeurde)
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: stijlanalyse

Post by Gary McAlley »

cor wrote:direct doublet, je moet je ei leggen
Op zich ben ik niet zo van het eieren leggen, maar gezien je avatar ben je enigszins verontschuldigd voor dit soort metaforen.
cor wrote:als het nog veilig is.
Is het nu veiliger dan straks vraag ik me af? Als links een nieuwe kleur of 1SA of rdbl biedt, ben ik blij dat ik gepast heb. Als links 2ha biedt is het gevoelsmatig nu veiliger om te bieden dan in eerste instantie. De grootste vrees is dat links 3ha biedt en wij mogelijk een 9-fit schoppen missen.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: stijlanalyse

Post by Martin »

Hoi Willem,

Ik ben het niet met je eens, gelijk bieden is bijna altijd veiliger dan later in de bieding. De reden is dat als je snel biedt, de tegenstanders nog niet goed van elkaar weten wat ze hebben; informatie uitwisselen is dan belangrijker dan jou opknopen. Als de informatieuitwisseling voltooid is, dan kunnen ze veel gemakkelijker besluiten om je op te knopen.

Vergelijk bijvoorbeeld deze handen en de twee biedverlopen

paren (sp) 86
W/-_ (ha) 964
_____ (di) HB754
_____ (cl) B32
(sp) AV7________ (sp) T952
(ha) BT2________ (ha) HV853
(di) T862_______ (di) A9
(cl) VT8________ (cl) H5
_____ (sp) HB43
_____ (ha) A7
_____ (di) V3
_____ (cl) A9764

Pas-pas-1 (ha) -pas
2 (ha) -pas-pas-X
XX - 3 (di) - pas pas
X a.p.

en

Pas-pas-1 (ha) - X
2 (ha) - pas- pas- pas

Als je de eerste ronde al doubleert zal west zijn hartensteun willen noemen en heeft hij geen mogelijkheid om tegenspelinteresse te tonen.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Post Reply