Tja wat nu?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
wouterf

Tja wat nu?

Post by wouterf »

Je speelt een maandagavond op het HOK en je krijgt de volgende aardige hand

Viertallen, kwets tegen niet
(sp) HVx
(ha) Ax
(di) xxx
(cl) AB10xx

Het bieden gaat
pas-(pas)-1NT*-(3 (di) )//
dbl-(pas)- ??

1NT is 12-14, eigenlijk iets te sterk voor een zwakke sans maar maat heeft al voorgepast en je hebt geen zin als maat met een 8-9hcp 3NT knalt. Alternatief was 1 (cl) geweest. Dbl is take-out.

Wat bied je?
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Tja wat nu?

Post by Martin »

Goed probleem, passen, 3 (sp), 4 (cl) kunnen allemaal de jackpot en een ramp zijn.
Ik denk dat ik toch maar saai 4 (cl) bied. Dat vertelt dat ik geen (di)-stop heb, en een 5-kaart (cl). Dit zal niet snel tot rampen leiden.
Passen is me te link. Ik verwacht met pas niet meer dan +100 te scoren en soms -470 te scoren.
3 (sp) in de 43 fit speelt ook niet fijn, want partner moet de ruitens aan de lange kant aftroeven.
Alleen als partner 5 (sp)'s is het fijn om nu 3 (sp) te bieden. Die kans is me te klein.
In paren voel ik meer voor passen, de eventuele -470 is dan minder erg en het is denk ik de grootste kans op een plusscore.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Tja wat nu?

Post by Erik »

Passen lijkt mij onmogelijk. De opps hebben sowieso 7 ruitenslagen en die andere twee komen er nog wel bij. Ook de keus 9 slagen in een 4-3 fit of 10 slagen in een 5-4 (oké misschien 5-3) fit vind ik niet moeilijk. Met ruitenstart is maat al troefkort in 3 (sp).

Ik zal vast veel over het hoofd zien, maar mijn inschatting is nu dat we buiten de ruitens hooguit 7 punten missen en dan heeft 4 (cl) goede maakkansen. Als je maat nu op een 11 punter durft te taxeren en vertrouwt op de singleton ruiten bij maat kun je zelfs 5 (cl) overwegen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Tja wat nu?

Post by K-J »

Wat is 3 (di) ? Had de tegenpartij ook op 2 niveau de ruiten kunnen bieden?
Ik voel namelijk wel wat voor pas. Als ik tenminste met een partner speel die ook met een singleton troef gewoon troef start tegen een gedubbelde deelscore.
Ik heb twee azen als aankomer, zodat we drie rondjes troef kunnen spelen. De dummy zal vervolgens niet veel slagen meer opleveren.
Overigens word dit me vooral ingegeven na wat volgbiedingen gezien te hebben op BBO bij het WK. Jemig wat een hapjes komen daar zo nu en dan voorbij. 4 (cl) is het natuurlijke suffe alternatief. 3 (sp) is voor de artiest die maar niet tot scoren weet te komen en 5 (cl) is voor de hoogvlieger die in ieder geval nooit een manche mist, maar ook nooit een wedstrijd wint.
wouterf

Re: Tja wat nu?

Post by wouterf »

Nu nog de postmortem, ik was op de lijn van KJ en Cor. Maat zal toch de belangrijkste platen buiten de ruitens hebben en dan maken de opps 6-7 ruitenslagen en thats it. De klopte, echter:

------------- (sp) Axx
------------- (ha) B10xxx
------------- (di) x
------------- (cl) HVxx
(sp) xxx---------------------Bxxx
(ha) Vx----------------------Hxxx
(di) AHBxxxx---------------Vx
(cl) x------------------------xxx
------------- (sp) HVx
------------- (ha) Ax
------------- (di) xxx
------------- (cl) AB10xx

Zoals je ziet hebben de opps 7ruitens en een hartenslag voor 1 down en een saaie score ergens in het midden, 5 (cl) is echter koud na een ruitenstart. Waarschijnlijk toch te moeilijk, hoewel als je wat handen gaat invullen die maat kan hebben komt 5klaver toch wel erg in de buurt. Misschien had ik er meer over moeten nadenken.
de 3 (sp) bieders komen helemaal in de problemen overigens.
Last edited by wouterf on 18 Sep 2016, 22:20, edited 1 time in total.
wouterf

Re: Tja wat nu?

Post by wouterf »

cor wrote:klavertje teveel in de zuidhand, maar dat was al bekend.
Soms is een sterke sans wel een nadeel, so be it.
De kracht van de sans maakt volgens mij niet echt uit
gaat het 1 (cl) - (3 (di) ) dan krijgt je min of meer hetzelfde probleem
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Tja wat nu?

Post by Martin »

5 (cl) bieden is in mijn ogen een te grote gok die vaak je plusscore in een minscore verandert.

Geef maat bijvoorbeeld
(sp) Axxx
(ha) Vxxx
(di) xx
(cl) Hxx,

in mijn ogen een heel normaal negatief doublet. Tegenover

(sp) HVx
(ha) Ax
(di) xxx
(cl) AB10xx

is dit wel een heel dunne 5 (cl).

Maat is na 4 (cl) nog aan de beurt, dus mocht hij een goede hand hebben, zoals in de praktijk, dan kan hij altijd nog 5 (cl) bieden. Maat kan de 3325 of 3235 ongeveer uittellen en met plaatjes in (di) had je waarschijnlijk gepast.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
wouterf

Re: Tja wat nu?

Post by wouterf »

Martin: ik ben het eens dat 5 (cl) waarschijnlijk iets te optimistisch is, al vind ik dat tweede dbl absoluut geen doublet, viertallen kwetsbaar. Dbl bied je alleen als er nog een manche in kan zitten (invite+) en met deze 9 punter tegenover een 12-14sans is het hopen dat maat een 4krt hoog heeft. Tegenover 15-17NT is dbl natuurlijk wel opgelegd.

Volgens mij heeft maat vrijwel altijd een singleton ru met 10-11hcp hier.
Afgezien van de ru punten mis je (sp) Aas, (ha) HVB en (cl) HV waarvan maat er 3-4 heeft.
Post Reply