Irritante opps ook altijd

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Irritante opps ook altijd

Post by Remco »

Viertallen: Niemand

pas - pas - pas - 2 (cl)
3 (sp) - Dbl - pas - ??

2 (cl) = Alle SF handen of soms zwakke 2 (di)
Dbl = Niet duidelijk afgesproken

(sp) Ax
(ha) HVBx
(di) AVxx
(cl) AHx
wouterf

Re: Irritante opps ook altijd

Post by wouterf »

Vreemd biedverloop, tegenstander past eerst om er vervolgens met 3 (sp) in te komen en maat gaat blijkbaar blind uit van een sterk spel. Met afspraken lijkt mij Dbl take-out maar normaliter is het gewoon straf tegenover een zwakke hand van maat (je kunt toch nog gewoon een 10-14hcp met 6ruitens hebben?).

Geen idee wat dbl precies moet betekenen maar ik ga denk ik gewoon passen met mn balanced 23punter. Zal wel een plus opleveren, enige reden waarom er eerst is gepast en daarna 3 (sp) is dat deze tegenstander er waarschijnlijk hartens naast heeft. Kan zomaar slem voor je zijn maar zonder verdere tools ga je dat denk ik niet meer uitzoeken. Met niemand kwetsbaar zal passen nooit veel kosten (300 vs 420 ofzo).
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Irritante opps ook altijd

Post by K-J »

Links heeft waarschijnlijk een 6-4 (7-4?) hoog, iets anders kan ik me niet voorstellen met een voorgepaste hand. Maar daarmee zou 2 (sp) toch ook wel voldoende zijn? Of heb ik soms heel lang nagedacht voor ik 2 (cl) heb geopend, dat de tegenpartij doorhad dat ik een sterke hand heb?
Maat hoort uit te gaan van een zwakke hand bij mij, dus doublet hoort straf te zijn, maar ook dat kan eigenlijk niet met een voorgepaste hand (met alleen maar schoppens tegen zeg je gewoon pas op 3 (sp) ).
Oftewel ik snap er weer eens helemaal niets van. Ik pas maar, maatje zal we weten waar 'ie mee bezig is (al denk ik eigenlijk van niet :D )
wouterf

Re: Irritante opps ook altijd

Post by wouterf »

K-J wrote: Maat hoort uit te gaan van een zwakke hand bij mij, dus doublet hoort straf te zijn, maar ook dat kan eigenlijk niet met een voorgepaste hand (met alleen maar schoppens tegen zeg je gewoon pas op 3 (sp).
Maat kan best iets van V109xx en een punt of 9 hebben? 2 (cl) in de vierde hand belooft in elk geval een goede hand met een punt of 10-14, anders pas je het spel immers gewoon uit.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Irritante opps ook altijd

Post by Erik »

Lekker belangrijk wat links heeft. Maat heeft 9-11 punten en is kort in schoppen. 6 (ha) zal wel koud zijn. Dat bied ik dan ook maar
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Irritante opps ook altijd

Post by Erik »

Er is geen noodzaak om voor straf te doubleren. Bij deze opening in de 4e hand moet maat altijd uitgaan van de sterke variant. Als je een keer een 14 punter hebt "gepreëmpt" dan scoor je al voldoende als je zo'n volgbod down speelt. Dan heb je toch bereikt wat je wilde? Een goede deelscore gehaald! Veel vervelender is het als jij sterk bent en maat kan zijn punten, en nog belangrijker, zijn potentiële fit niet tonen. Met goede schoppens moet maat maar 3NT bieden of passen en wachter op de heropening.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Irritante opps ook altijd

Post by Floris »

Misschien ligt het eraan dat ik zelf nooit een kaneenzwakke2inruitenzijn-2 (cl) speel, maar is het erg zinvol om het in de 4e hand nog steeds een zwakke variant te laten bevatten? het argument dat je daarmee je 'sterke handen beschermt omdat de opps alleen maar constructief kunnen volgen' lijkt immers niet op te gaan. Beide opps hebben immers voorgepast en al hun acties zullen dus preemptief zijn. (hoeven ze niet eens afgesproken te hebben).

Ik zou dus afspreken dat 2 (cl) in de 4e hand altijd sterk is. Geeft meteen duidelijkheid in het bieden en heeft als voordeel dat je dit soort doubletten als take out kan spelen. Lijkt me een veel groter voordeel dan het inbouwen van zo'n transfer(!)preempt in deze situatie

Oja: was de doublerende maat soms mijn broeder? Dan is t zeker take out en gaat ie blind uit van een sterke variant :lol:

Ik bied dus 4 (ha)
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Irritante opps ook altijd

Post by frank »

Het is een vrij algemeen aanvaarde afspraak dat een zwakke twee of Muiderberg in de 4e hand de 10-14 variant daarvan belooft. Dat je dat niet doet bij transfers kun je afspreken. Ik houd er niet van teveel uitzonderingen in het systeem te hebben in dergelijke weinig voorkomende situaties. Ik gebruik liever mijn energie om andere afspraken te verfijnen.

Ik zou er dus van uitgaan dat maat rekening houdt met de 10-14 variant. Hij zal dus wel ruitens hebben en daardoor de kans op een sterke variant groter vinden. En mij de keus geven te passen als ik toch sterk ben of weg te lopen als we 11 ruiten hebben samen. Dit klopt ook met de 7-4 hoog theorie.

Daarmee is helaas nog niet duidelijk wat het juiste bod is. Vijf ruiten zal wel maken maar kan het nog 6 zijn? Geloof ik genoeg in mijn eigen theorie om door te bieden en komen we dan nog ergens achter? De troefkleur forcing vaststellen lukt niet meer... Ik denk dat ik 4-tallen toch ook voor een laffe pas ga.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Irritante opps ook altijd

Post by frank »

Krijgen we nog een post mortem Remco? Wat had maat nou?
Post Reply