Preëmpten voor dummies

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
dirk
Posts: 75
Joined: 03 Apr 2009, 09:27

Preëmpten voor dummies

Post by dirk »

Aan het begin van het seizoen hebben Wouter en Martin een hele goede workshop gegeven over preëmptief bieden. Vooral het gedeelte over de handwaardering vond ik echt heel interessant en leerzaam: wanneer heb je verdedigende waarden en wanneer niet, hoe tel je slagen en hoe reageer je op zo'n opening.

Nu nog in praktijk brengen....

Gisteravond kwam het volgende spel voorbij:

Spelvorm: viertallen
Niveau: 1e klasse
Kwetsbaarheid: wij wel, zij niet

Je raapt de volgende collectie op:
(sp) B
(ha) xx
(di) Hxx
(cl) AHVBTxx

Maat begint de bieding en besluit 4 (ha) te openen. Rechts volgt een dbl. Nu ben jij.
Wat bied je? Maar vooral ook, wat zijn de andere opties die je overweegt en hoe kom je tot je keuze.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Preëmpten voor dummies

Post by een domme aap »

Ik zou 5 (cl) bieden. Vrijwel zeker gaat mijn LHO 4 (sp) bieden en dat wil ik voor zijn. Met 5 (cl) hoop ik drie doelen te bereiken:
- links heb ik de mond gesnoerd, dan wel heb ik een goede uitnemer te pakken
- partner kan tegen 5 (sp) (als ze dat bieden) mijn kleur starten
- partner kan tegen 5 (sp) misschien nog 6 (cl) bieden als ie daar een fitje in heeft (niet zo waarschijnlijk, maar goed)

Ik zou zeker niet passen. Je zou 5 (ha) nog kunnen overwegen, maar ik wil met 5 (kl) mijn maatje een beetje helpen.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
wouterf

Re: Preëmpten voor dummies

Post by wouterf »

Ik zou ook zeker 5 (cl) bieden. Maat heeft vrijwel dichte harten, 8 of iets van een 7-4(5) verdeling. Ik denk niet heel rijk te worden van 4 (sp) verdedigen, en 5 (ha) zal meestal maken (misschien sch aas, ru aas en hartensnit?). 5 (cl) is met name om maat te helpen, vertellen waar je punten zitten en de start vastleggen tegen een mogelijke 5 (sp) uitnemer.

Overigens is een andere (lage) kleur bieden na een (major) preempt van maat nooit om te spelen maar is altijd ofwel cue ofwel lead directing. 5 (cl) is hier 100% voor de hartens.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Preëmpten voor dummies

Post by Floris »

nou, laat ik eens een unaniem forum voorkomen en 5 (ha) bieden.

overwegingen: je hebt een erg offensieve hand, en samen heb je heel veel slagen. Verdedigen willen we dus niet. Rest de vraag wat je doet: direct 5 (cl) / 5 (ha) ; of eerst passen en daarna 5 (cl) / 5 (ha) .

Volgens mij heb je geen enkele reden om eerst een rondje te passen: dat helpt de tegenpartij alleen maar. Ik ga dus direct bieden. De keus 5 (cl) of 5 (ha) is eigenlijk om het even, maar als je de klavers verzwijgt weet de tegenpartij niet van hun dubbele fit. Bovendien kan het best zo zijn dat partners hand alleen waardevol is in een hartencontract. Daar staan de argumenten van Wouter en Dennis voor 5 (cl) tegenover.

Ik biedt 5 (ha) en kijk goed naar partners gezicht achter als ik de ongeboden dichte zevenkaart op tafel leg :D

(mocht de tegenpartij nog 5 (sp) oid bieden vindt ik het mooi geweest en geef ik een strafdubbel)
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Preëmpten voor dummies

Post by frank »

Nog minder unaniem: ik pas. Wie weet heeft rechts een sterke hand en pas links "omdat hij geen bod heeft". Die kans wil ik niet missen, je moet zoveel mogelijk de opps de kans geven het fout te doen. Bovendien willen ze dan vaak hun kleurtje kunnen bieden en wordt het onduidelijk wie er nog een bij moet doen als ze dat gedaan hebben. Alles om de kans zelf te mogen spelen met deze extreme handen te verhogen.

Als de bak terugkomt met 4 (sp) wordt het lastiger. Als ik 5 (cl) bied gaan ze (terecht) hun ruitenpunten opwaarderen. Aan de andere kant kan een klaverstart nodig zijn om 5 (sp) down te krijgen, dus toch maar 5 (cl) . Ik ga niks doubleren. Ik verwacht dat ze wel 10 slagen maken dus de winst daarvan is minimaal maar het kan zo 5 impen kosten als het er 11 zijn.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Preëmpten voor dummies

Post by K-J »

Ik wil de bieding graag winnen in 4 of 5 (ha). En mocht de tegenpartij toch 5 (sp) bieden, dan wil ik wel dat maat met klaveren start.

Wat mij betreft zijn er dan ook twee mogelijkheden:
1. Ik bied meteen 5 (cl) en hoop de tegenpartij daarmee de mond te snoeren (links zal niet veel hebben). Maatje zal 5 (ha) bieden, waarna we dat mogen spelen, al dan niet gedoubleerd.
2. Ik pas eerst en als links 4 (sp) biedt, bied ik daarna 5 (cl) (waarna Maatje 5 (ha) zal bieden, en we dat hopelijk mogen spelen, al dan niet gedoubleerd).

Geen idee in welk scenario de kans het grootst is dat de tegenpartij nog 5 (sp) gaat bieden (wat ik dus liever niet heb), maar als ik een beslissing moet nemen ga ik voor meteen 5 (cl) . De schoppenfit van de tegenpartij is waarschijnlijk erg groot, dus ik snoer graag de mond van links.
Last edited by K-J on 17 Oct 2016, 16:49, edited 1 time in total.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Preëmpten voor dummies

Post by Martin »

Ik bied ook 5 (cl) vanwege de genoemde argumenten. Het argument van Floris dat de tegenstanders de dubbele fit weten gaat niet op. Oost of west weten niet van elkaar hoeveel ruitens ze hebben en of wij een dubbele fit hebben. We kunnen best een misfit in klaver hebben.

Het feit dat we kwetsbaar tegen niet zijn maakt de beslissing om te bieden overigens makkelijker. Maat heeft nu een serieuze hand. Met omgekeerde kwetsbaarheid zou maat best
(sp) x
(ha) HVxxxxx
(di) Bxxx
(cl) x

kunnen hebben. Zo'n minimale hand is nu uitgesloten.

Ik geloof niet in Frank's argument dat de tegenstanders het fout kunnen gaan doen. Maat zal niet 4 schoppens hebben, dus de tegenpartij heeft minstens een 9-kaarts fit, met een 6-kaart schoppen had rechts niet gedubbeld maar 4 (sp) geboden, dus links heeft minstens 4 (sp) 's. Daarmee gaat hij vrijwel nooit uit ellende passen. Dan ontneem ik links liever zijn natuurlijke 4 (sp) bod, dan dat ik eerst pas en daarna bied. Hoe meer informatie de tegenstanders hebben uitgewisseld, des te vaker nemen ze de juiste beslissing.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Preëmpten voor dummies

Post by Tijntje »

Mijn eerste ingeving was eerst passen en na 4 (sp) - pas - pas er nog een keer inkomen met 5 (cl) , maar nu ik alle argumenten heb gelezen ga ik toch mee met een directe 5 (cl) . Les geleerd. Hopelijk :roll:
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
Post Reply