Een overzichtelijk biedprobleem

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Een overzichtelijk biedprobleem

Post by K-J »

4tallen, 2e divisie
allen kwetsbaar

(sp) 102
(ha) VB984
(di) AV954
(cl) 3

Je zit in de 4e hand en het bieden begint pas - pas - 1 (sp) - ???
In je systeem kan je deze hand niet als 2-kleurenspel aangeven (je kan je overigens afvragen of deze hand zo'n bod waard is).
Maar de overzichtelijke vraag in dit geval: Laat je een (gewoon) volgbod los of pas je?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Een overzichtelijk biedprobleem

Post by Floris »

Als ik t kon aangeven, had ik het zeker gedaan. Met gepaste partner schat ik het risico niet te hoog in. Maar lekker is anders.

Ook nu ga ik (met veel angst en tegenzin) bieden. Hup! 2 (ha) . Bieden is gevaarlijk, maar passen ook... Als ik opgeknoopt word, peer ik m naar 3 (di) onder het "Brink-Drijver begrip" van "altijd rennen". Statistisch gezien is de kans dat je met een 5-5 "ergens" een fit hebt heel erg groot.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Een overzichtelijk biedprobleem

Post by K-J »

Floris wrote:Als ik opgeknoopt word, peer ik m naar 3 (di) ....
Betekent dit dat je na pas - pas - 1 (sp) - 2 (ha) - pas - pas - dbl 3 (di) gaat bieden? Je weet dan nog niet of je geknoopt gaat worden!
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Een overzichtelijk biedprobleem

Post by Martin »

Als ik niet in 1 keer de rode kleuren kan vertellen dan pas ik. Met een singleton (sp) en een doubleton (cl) had ik misschien wel geboden. Nu geloof ik niet dat bieden veel gaat opleveren. Of de tegenstanders hebben een (sp) -fit, en dat is toch de hoogste kleur waarin we waarschijnlijk direct twee verliezers hebben, of ze hebben geen (sp) -fit, maar dan zit maat tegen in (sp) en is er minder reden tot bieden, kleinere kans op fit in een rode kleur en de (sp) 's worden mogelijk overgetroefd in de verdediging.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Een overzichtelijk biedprobleem

Post by Floris »

K-J wrote:
Floris wrote:Als ik opgeknoopt word, peer ik m naar 3 (di) ....
Betekent dit dat je na pas - pas - 1 (sp) - 2 (ha) - pas - pas - dbl 3 (di) gaat bieden? Je weet dan nog niet of je geknoopt gaat worden!
klopt. Uiteraard ga ik dan ook niet bieden. Het "altijd rennen" principe betekent dat je ervan uitgaat dat de tegenstanders zelden gek zijn geworden. Dus ALS ze ons op laag niveau opknopen, gaan we (bijna) altijd rennen. na ... (pas) pas (dbl) ga ik dus passen: je bent nog niet opgeknoopt. Als links vervolgens ook past, weet ik dat maat het bieden van de tegenpartij serieus zal nemen, en heel snel open zal houden. En DAN ga ik voor 3 (di).

Als je in eerste instantie past ga je idd nooit voor -1100, dat is waar. Maar gebeurt dat nou zo vaak? Door te bieden heb ik meer kans de deelscore te winnen, en kan ik maat helpen in het tegenspel. no guts no glory.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Een overzichtelijk biedprobleem

Post by frank »

Ik pas. Voor bieden pleiten de geconcentreerde punten en het feit dat links niet gauw zal durven strafdubbelen tegenover een 3e hands. Maar allen kwetsbaar is ook in 4-tallen gevaarlijk omdat beide down al snel duur wordt. Plus dat maat ook ziet dat het 4-tallen is dus snel nog een invietje zal doen omdat hij geen kwetsbare manche wil missen. En andersom, als maat rekening moet houden met een hele wijde range, zul je in de toekomst problemen krijgen omdat maat niet meer bij durft te bieden.
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Een overzichtelijk biedprobleem

Post by Tijntje »

K-J wrote:In je systeem kan je deze hand niet als 2-kleurenspel aangeven.
Wut?
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Een overzichtelijk biedprobleem

Post by K-J »

Nog even hoe het spel zat.
Maatje had de perfecte hand mee:

(sp) AHx
(ha) H1075
(di) B1086
(cl) 98

Met open kaarten is het net geen 5 (ha). (di) H zit wel goed, maar de ruitens zitten 3-1, waardoor de tegenpartij met een ruitenstart een ruitenaftroever kan versieren.

Aan beide tafels werd gepast, waarna de tegenpartij het contract met 3 (sp) wist weg te kapen.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Een overzichtelijk biedprobleem

Post by Martin »

Maat heeft dus voorgepast met
(sp) AHx
(ha) H1075
(di) B1086
(cl) 98

Dit is in mijn boekje gewoon een opening, 1NT als je een 12-14 NT speelt, 2 tienen, middenkaarten, geen punten in je korte kleur. Ik open niet snel 1NT met 11 punten zonder 5-kaart maar deze hand verpas ik niet.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Post Reply