Kwestie van afspraken

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Kwestie van afspraken

Post by Tijntje »

Viertallen, kwetsbaar tegen niet:

(sp) AJ9
(ha) KJ852
(di) QJ
(cl) AJ6

West....Noord....Oost....Zuid
2 (sp)......dbl.....3 (sp) .....???

2 (sp) is Muiderberg.

Je wilt een slampoging doen, lijkt me. Hoe kan je dat allemaal aanpakken?
Ik ben ook geïnteresseerd in biedverlopen die een andere slampoging aangeven, dus kom maar op met die theorie :P
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Kwestie van afspraken

Post by Erik »

Hier heeft toch niemand afspraken over. Met doublet beginnen lijkt me tot grote problemen leiden als maat nu voor een minor kiest. Ik bied nu 4 (sp) en kijk maar eens wat er gebeurt. Aan tafel zou ik fantaseren dat maat nu 4NT biedt als hij iets op 6 niveau wil spelen als de kleur die ik vervolgens aangeef hem bevalt. Anders biedt hij gewoon zijn beste kleur (met voorrang voor harten) en past op mijn eventuele correctie. Maar ja, dat kan je net zo goed andersom doen. Als de stofwolken zijn opgetrokken hebben we in elk geval een goed verhaal voor een forumpost.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Kwestie van afspraken

Post by Floris »

Tja, wat kun je allemaal doen... Beginnen met dbl en over 4m dan 4 (ha) lijkt mij te veel "osorrypartnerikhooptedatjevoorkeurvoordeandereminorhad". Dbl en dan 5 (ha) klinkt als een groot slempoging voor de minor van partner...

Ik denk dat je moet afspreken dat hier direct 4 (sp) een poging is voor harten met schoppencontrole; direct 4SA maat laat kiezen uit de minors; en direct 5 (ha) een poging is voor harten zonder schoppencontrole... Maar afgesproken heb ik het niet.

Ik ga dus voor 4 (sp)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Kwestie van afspraken

Post by K-J »

Goed uitzoeken gaat toch niet lukken, ook na 4 (sp) ga ik toch niet meer op tijd erachter komen of het slem is of niet. Dus ik knal net als Cor gewoon 6 (ha) .
wouterf

Re: Kwestie van afspraken

Post by wouterf »

Direct 5 (ha) lijkt mij teveel om een schoppencontrole vragen terwijl ik die juist heb.

Ik ga voor 4 (sp), dit moet wel een (eerste?) controle in schoppen aangeven en op zn minst sleminteresse (in iets 8-) ). Ik neem dat partner z'n beste minor zal bieden waarna 5 (ha) een serieuze poging zal zijn voor 6 (met een (sp) controle!). Met serieuze overwaarde zal p na 4 (sp) 5NT bieden (pick a slam) waarna ik 6 (ha) zal bieden. Kan best 7 zijn maar dat gaan we niet meer uitzoeken.
dirk
Posts: 75
Joined: 03 Apr 2009, 09:27

Re: Kwestie van afspraken

Post by dirk »

De oplossing van Wouter ziet er inderdaad wel het beste uit. Aantafel (en toen ik dit probleem zag) had ik waarschijnlijk wel lomp 5 (ha) geboden: 'maat, ik heb flink wat over. Als jij goed in de controles zit, plak er dan eentje aan vast.'
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Kwestie van afspraken

Post by K-J »

De kans op een dubbelton schoppen bij maat lijkt mij niet zo groot en tegenover een singleton schoppen is het eigenlijk altijd wel slem, ook tegenover een minimum (en dan past maat op 5 (ha) ).
Post Reply