Biedproblemen op Madeira (1)

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Biedproblemen op Madeira (1)

Post by Erik »

Het is hier warm, maar niet te warm, zonnig en prachtig. De bridgeproblemen laten zich echter niet door het weer beïnvloeden en zijn soms te lastig en wij niet goed genoeg, net als thuis. 1e ronde paren en op dit spel ben je kwetsbaar, maar zij niet.

(sp) VT
(ha) V964
(di) 954
(cl) AHB6

Recht van je trapt af met 1 (sp)
Je besluit tot doublet, want je hebt teveel om niets te laten horen, of niet dan? Rechts past en nu komt maat terug met 2 (sp). Wat moet je daar nu weer van denken? Maar belangrijker nog, nadat rechts past mag jij vertellen wat je hebt. Waar kies je nu voor?

Denk er even over na voordat je het biedverloop verder bekijkt.

Stel je besluit om 3 (cl) te bieden. Jullie hebben je natuurlijk al een beeld gevormd of dit wel goed is en kunnen dat beargumenteren. Maat komt dan terug met 3 (di). hmm.. misschien ook niet waar je op zat te wachten. Je hebt nu niet veel andere keus meer dan 3 (ha) te bieden waarna maat nog eens 3 (sp) op tafel legt. Maat, wat doe je? Laat me nou toch eens met rust? Wat is 3 (sp) ? en wat bied ik nu?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Fleur
Posts: 208
Joined: 20 Jul 2009, 14:39

Re: Biedproblemen op Madeira (1)

Post by Fleur »

Ik begin na 2 (sp) maar met 3 (cl) ; die 4-krt (ha) heb ik al aangekondigd, dus zo kan ik het meeste over mijn hand vertellen.

Na 3 (sp) lijkt maat sterk en op zoek naar een schoppenstop. Er lijkt geen hartenfit of klaverfit te zijn, noch heeft maat een uitgesproken eigen kleur, dus maat heeft waarschijnlijk schoppens en ruitens. Toch heeft maat niet 3NT geboden, maar mij gevraagd om een schoppenstop... Aangezien ik die niet heb moet ik iets anders bieden. Harten en klaveren heb ik al verteld, dus dan maar 4 (di) ; een 3-kaartje in maats kleur. Nu moet maat toch ongeveer een beeld hebben van wat ik heb, zoek het nu zelf maar weer uit...
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Biedproblemen op Madeira (1)

Post by frank »

Eens met het bieden. Nu bied ik 3 SA. Een echte stop kan ik al niet meer hebben, die had ik zo langzamerhand wel eens verteld. Ik denk dat maat op zoek is naar een halve stop, en die heb ik. Was lastiger geweest als ik geen halve stop had, wellicht was 3 (sp) zelfs gewoon een soort transfer om het in mijn hand te krijgen.
dirk
Posts: 75
Joined: 03 Apr 2009, 09:27

Re: Biedproblemen op Madeira (1)

Post by dirk »

Dat SA bieden met een half stopje klinkt wel oke. Aan tafel had ik 4 (di) geboden: 'Nee maat, rot nou op, ik heb die stop echt niet! Dat had ik toch al verteld?' (waardoor ik misschien even verder had moeten denken of er wellicht om een half stopje werd gevraagd. En het is tenslotte paren...)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Biedproblemen op Madeira (1)

Post by K-J »

Ik ben het eens met Jan en zou op 2 (sp) ook 3 (ha) geboden hebben: geen overwaarde, wel een vierkaart harten. Kan maat tenminste ook niet doorzeveren met die 3 (di) .
Na het gegeven biedverloop t/m 3 (sp) ga ik geen 3SA meer bieden. Maat heeft echt geen Bxx meer, dan had 'ie nu wel 3SA geboden om z'n halve stop aan te geven. Ik bied 4 (di) als maatje daar nog op mag passen en anders bied ik 5 (di) om maat z'n kop te laten houden.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Biedproblemen op Madeira (1)

Post by Erik »

Tja, we zaten niet op één lijn, en dat begon al met 3 (cl) . Ik zat aan de andere kant en wilde eerst het bieden maar eens MF maken met 2 (sp). Na 3 (cl), 3 (di), 3 (ha) was ik van mening dat er een 5-4 klaveren/harten getoond was.

Lastig, want hoe nu slemgoing te bieden met harten? Zowel 3NT als 4 (ha) is een eindbod, 4 (cl) lijkt nu toch op een klaverslem aan te sturen, net zoals 4 (di) op een lange sterke ruitenkleur bij mij lijkt te wijzen. Bleef over een cue met 3 (sp). Nu hadden wij daags daarvoor een situatie gehad waarin Petra mij geleerd had dat na een cue op 3 niveau, 3NT ook een cue in die kleur beloofde. Ha! :D Dus Petra heeft nu een goede opening met een 1-4-3-5 en we hebben dus geen verspilde schoppenpunten. Dan moet ongeveer 30 punten samen genoeg zijn voor slem en ik tel ongeveer 12 slagen. Dat 3NT nu een halve stop beloofde is geen seconde in mij opgekomen en daar ging het dus mis.

(sp) B975
(ha) A83
(di) AHV7
(cl) Q9

Ik knalde dus in volle overtuiging dat dit appeltje eitje zou zijn, 6 (ha) om later te bedenken dat 6 (di) conform mijn redenering beter zou zijn omdat je dan niet troefkort kan worden. We gingen natuurlijk 3 down, maar hadden wel weer een leuk verhaal.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: Biedproblemen op Madeira (1)

Post by wouterf »

Je bent wel optimistisch Erik (ik ken je niet anders :D )

Stel we geven maat een droomdummy (volgens jouw beredenering 1-4-3-5)
x,HVxx,Bxx,AHBxx (1 (sp) openaar heeft er nu 10!). Volgens mij moeten de harten nu 3-3 verdeeld zitten wil 6 (ha) enige kans van slagen hebben. Na (sp) A, (sp) H ben je al troefkort.
- 6ru is hetzelfde probleem als maat (ha) B heeft ipv (di) B.

Zeker in paren niet onderste uit de kan willen halen, 3NT afspelen wint waarschijnlijk al tegen de rest van het veld (niet iedereen zal doubleren, en er zijn altijd paren die om 1 of andere reden niet in 3NT terecht komen)
Post Reply