Biedproblemen op Madeira (2)

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Biedproblemen op Madeira (2)

Post by Erik »

Nog steeds paren en maat plaatst je weer voor raadseltjes. Je bent weer kwets tegen niet.
(sp) T4
(ha) KV876
(di) K632
(cl) V2

Na 2 passen vindt maat het tijd geworden voor een sterke 2 (cl) opening. Geen zwak geneuzel erbij. Systematisch bied je nu 2 (ha), 5kaart met 2 tophonneurs en 8+. Maat komt terug met 2 (sp) en eerst doe je maar eens rustig 2NT. Maat heeft nog meer te vertellen en legt nu 3 (cl) op tafel. Oké, wat zou nu 3 (di) betekenen? Is dat een slim bod? Of moet je 3NT bieden? Of misschien nog iets anders?

Na 3NT biedt maat 4 (cl). Wat heeft maat en wat doe je nu dan?

Na 3 (di) gaat het als volgt verder. Maat komt met een hartensteuntje over de brug in de vorm van 3 (ha) waarna je toch maar eens 3NT biedt. Je wilt je biedkaartjes alweer opbergen als maat nu 4 (cl) biedt. Wat heeft maat toch?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
dirk
Posts: 75
Joined: 03 Apr 2009, 09:27

Re: Biedproblemen op Madeira (2)

Post by dirk »

Je speelt met KJ die jou op deze manier zijn 5-2-0-6 wil vertellen?
User avatar
Fleur
Posts: 208
Joined: 20 Jul 2009, 14:39

Re: Biedproblemen op Madeira (2)

Post by Fleur »

Dirk wrote:Je speelt met KJ die jou op deze manier zijn 5-2-0-6 wil vertellen?
Eens met Dirk! :lol:
Of je speelt met iemand anders, die troef wil spelen met een 6-2-0-5...
dirk
Posts: 75
Joined: 03 Apr 2009, 09:27

Re: Biedproblemen op Madeira (2)

Post by dirk »

Maat heeft waarschijnlijk heel veel zwarte kaarten, daarom 4 (sp) (wat wel een 2 kaart moet zijn nu).
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Biedproblemen op Madeira (2)

Post by K-J »

Dirk wrote:Je speelt met KJ die jou op deze manier zijn 5-2-0-6 wil vertellen?
Eeuh??? Ik heb geleerd om altijd m'n langste kleur eerst te vertellen! :)

Ik zou na 3 (cl) 3SA bieden en op 4 (cl) van maat bied ik 4 (sp) . Mooi m'n hand verteld: twee tophonneurs in harten, waarden in ruiten, een dubbelton schoppen en geen sleminteresse.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Biedproblemen op Madeira (2)

Post by Erik »

Ik had natuurlijk mijn 2 (cl) opening niet, maar we hadden net een mooi relay systeem afgesproken (Kokish relays) en dit leek mij een mooie hand om het eens uit te proberen. En zover van een sterke hand zat ik nu ook weer niet.

(sp) AHB853
(ha) A9
(di) -
(cl) A9854

Toch een hand waar je best wel een beetje enthousiast van mag worden. De relay werkte niet omdat maat 2 (ha) bood, maar op zich nog geen probleem. Maat bood na 2 (sp) - 2NT // 3 (cl) de "4e kleur" (althans, dat vond ik), maar bedoelde dat als echt en had nu na 3NT // 4 (cl) bedacht dat ik een 5-2-1-5 had en wilde nu (di)H beschermen. Ze bood dus 6NT. Dat ging licht onder de trein (-5). Het is ook geen 6 (sp), alhoewel dat wel eens gemaakt wordt omdat spelers onder hun (cl) H vandaan komen, maar met 6 (sp) -1 hadden we best nog een redelijke score gehad. Zelf vond ik een 6-2-0-5 nu evident, maar mijn maat dus op dat moment niet. Jullie hebben er in elk geval weer een forum post aan overgehouden.

Ik heb nog wel meer drama's veroorzaakt dus al ik er de tijd voor heb zal ik er de komende dagen nog een paar posten.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: Biedproblemen op Madeira (2)

Post by wouterf »

3 (di) is zeker vierde kleur hier, zal vaak om een ruitenstop vragen (of gewoon juiste manche niet goed weten). Dit als echt is maat precies op een 5044 spelen ofzo?. 3NT of 3 (sp) komen meer in aanmerking.

Tot 4 (cl) kan ik het allemaal wel begrijpen, maar zoals al meerdere op het forum hebben gezegd, waarom heeft maat de dubbelton (sp) nooit laten horen?

6NT is gewoon gekkenwerk imo, je hebt je 8-11 hand al laten horen met 2 (ha) waarna maat het prima zelf kan inschatten. Verder heb je echt helemaal niks om enthousiast van te worden, alle punten in de rode kleuren terwijl maat minstens 10 zwarte kaarten heeft. Lijkt enorme misfit te worden. Ik had 4NT geboden (geen azen vragen maar gewoon "nee maat ik wil niet")

Vb. Geef maat er eens (cl) heer bij? Dan heb je een "echte" MF opening. In dat geval mis je altijd ruitenaas en met klaveren of hartens 3-3 ben je er nog niet! (5ha,3kl,2sch en ru heer=11). Je bent dus altijd afhankelijk van de (sp) snit.
Post Reply