Biedproblemen op Madeira (3)

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Biedproblemen op Madeira (3)

Post by Erik »

Voor sommige mensen is het nog even wennen, maar sinds begin dit seizoen zijn Hugo en ik overgestapt op take-out doubletten. Een belangrijk argument waarom we dat lang hebben uitgesteld is vanwege de impact die het heeft en omdat we in jaren geen misverstanden over doubletten hebben gehad. Zeker wanneer de lijst met uitzonderingen groeit blijkt het toch erg moeilijk. Petra kent niet anders en ik dacht het ondertussen ook redelijk door te hebben. Vorig jaar met Jan heb ik het ook al een tijdje gespeeld. Jullie snappen toch al wel waar het volgende probleem over gaat?

(sp) T763
(ha) HBT83
(di) V
(cl) T63

Niemand kwetsbaar. Rechts begint met pas en omdat vrijwel alle mogelijkheden om met zwakke handen domme dingen te doen, uit het systeem zijn gesloopt kun je hier niet anders dan passen. Dat doet links ook en maat trapt af met 1 (cl). Rechts legt nu á tempo 1 (sp) neer. Omdat je 2 (ha) als 10+ speelt kun je nu via doublet een zwakkere 5kaart vertellen. Heb je eigenlijk ook niet, maar ja, een mens moet wat.

Links komt nu met 1NT in de bocht dat na een korte denkpauze door maat gedoubleerd wordt. Wederom á tempo legt rechts nu 2 (di) neer. Wat doe je nu?

Stel dat je past. Dan komt het na pas - (pas) - dbl - (pas) weer bij je terug. Wat doe je nu dan?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: Biedproblemen op Madeira (3)

Post by wouterf »

Spelen jullie een zwakke sans? Dat is namelijk nogal belangrijk voor dit probleem.
Maats doublet op 1NT is in mijn optiek gewoon overwaarde, 15+ meestal balanced. Het zegt "maat tegenover jouw 6punter gaat dit down" . Hierna dbl op 2ru zou ik weer gewoon als take-out opvatten, hoewel dit bijna niet kan (3235 ofzo?, 3325 kan ook).

Al met al voor jouw hand niet zo'n probleem, 2 (ha) . Zelfs als dbl voor straf bedoeld was ga ik daar uit rennen, de opps hebben zeker een fit dus opknopen zal zelden veel opleveren.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Biedproblemen op Madeira (3)

Post by Erik »

Nee, we spelen gewoon een 15-17 NT en ook als we er een 5kaart hoog bij hebben.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Biedproblemen op Madeira (3)

Post by Floris »

Tja, je moet dat eerste doublet gewoon afgesproken hebben (support of punten). Gelukkig maakt het hier even niet zoveel uit: of het nou punten of support is, ik bied gewoon mijn kaart: 2 (ha) . Terwijl ik dat doe maak een mental note van dit spel zodat ik na afloop van de ronde de afspraken kan aanscherpen.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Biedproblemen op Madeira (3)

Post by Erik »

Tijd om wat verhalen af te ronden.

West:
(sp) T763
(ha) HBT83
(di) V
(cl) T63

Dit was uiteindelijk het hele biedverloop:
West - Noord - Oost - Zuid
- - - - - - - - - - - - - - -(pas)
pas - (pas) - 1 (cl) - (1 (sp))
dbl - (1NT) - dbl - (2 (di))
pas - (pas) - dbl - (pas)
pas - (pas)

Het hele spel:
________ (sp) B
________ (ha) A952
________ (di) HB92
________ (cl) B542
(sp) T763 ________ (sp) A98
(ha) HBT83 ______ (ha) V7
(di) V ___________ (di) 754
(cl) T63 _________ (cl) AH987
________ (sp) HV542
________ (ha) 64
________ (di) AT863
________ (cl) V

Om met de vraag van Jan te beginnen: Je kunt alleen de multi openen. 2 (ha) / (sp) = 10-13 met een 6kaart
Mijn dubbel op 1NT (punten, we spelen geen support) was erg agressief, maar ja, je moet wat in paren. Mijn tweede dubbel was bedoeld als kort (ik zat, enigszins, op de lijn van Jan). We hadden ook goed afgesproken dat xxx ook als kort getoond zou worden. Petra vond dit echter nu voor straf en paste dus. Dat liep niet lekker af.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: Biedproblemen op Madeira (3)

Post by wouterf »

Doublet is echt niet goed Erik, geef maat een beetje ruimte om met HVxxx en verder niks te doubleren. Dbl belooft echt gewoon 16+ (zelfs 15hcp bal gewoon passen). Ik heb wel begrip voor 2 (cl) , aangezien maat meestal wel iets van (cl) tolerantie zal hebben als ze erg zwak is met wat hartens.

Over jouw dbl btw, dit is soort van take-out maar met enorm veel strafintentie. Maats pas belooft namelijk 3+ ruitens (met minder dbl=kort). Maat zal jouw dbl dus bijna altijd laten staan. Prima dus. Petra had nooit mogen passen op 2 (di), na 2 (di) ontstaat er een forcing pas situatie. Dbl dus of alsnog 2 (ha).
Post Reply