Biedproblemen op Madeira (4)

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Biedproblemen op Madeira (4)

Post by Erik »

Soms gaan dingen ook wonderwel goed. Zeker nadat je ze eerst verknoeid hebt. Na 1 (sp) volg je maar eens 5 (ha) met xx AHVBT983 x xx. Zodra de dummy opengaat zie je dat je meer tegen je maat gepreëmt hebt dat tegen de opps. Met goed afspel maak je altijd 6 (ha), maar met matig tot slecht afspel en een rechter tegenstander van gelijk kaliber haal je 13 slagen. Bij de linker tegenstander zie je dat de stoom zich begint te ontwikkelen. Het spel erna heb je wederom een fraaie hand. Kwets tegen niet.

(sp) 2
(ha) H9
(di) AH864
(cl) AHBT2

Je mag zelf beginnen dus 1 (di) ligt vlot op tafel, want je hebt alleen 2 (cl) als sterke opening en dat is toch echt te gortig en bovendien ook erg lastig bieden. Linkst volgt 2 (sp) en na ampel beraad biedt maat 3NT. Pas je dit uit of doe je nog wat. Al die adviezen om in paren niet het onderste uit de kan te halen, doen je toch wel twijfelen en je hebt al de nodig mislukte slems achter de rug.

Om de beslissing wat moeilijker te maken: Als je bijvoorbeeld besluit om nog 4 (cl) op tafel te leggen krijg je van maat 4 (di) te horen.

Succes.
Last edited by Erik on 21 Nov 2016, 15:08, edited 1 time in total.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: Biedproblemen op Madeira (4)

Post by wouterf »

Moeilijk probleem eigenlijk, zowel 4 (cl) als pas kunnen winnend zijn. Probleem van 4 (cl) is dat je voor vrijwel 100% aan slem vast zit (misschien 4NT direct na 4m als tp). 5 (cl) zal nooit veel opleveren tegenover 3NT.

Desondanks ga ik toch voor 4 (cl) , met dezelfde argumenten als Jan. Maat heeft geen hartenonderzoek gedaan, en geen strafpas in schoppen losgelaten. Waarschijnlijk heeft maat dus een 4342/4324 ofzo met 6a 7 kaarten in de minors. Redelijk kans op slem schat ik in. Heeft maat echt geen kaart voor slem, dan kan ze 4NT bieden na 4 (cl) wat gewoon echt en tp is.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Biedproblemen op Madeira (4)

Post by Floris »

in paren is dit een rotprobleem, omdat het lastig is om nog in SA te spelen (zeker in een partnership dat niet al jaren samenspeelt) . Als het geen slem is scoor je nog maximaal 20% in 5m C... Toch ga ik ervoor: je hand heeft heel veel slagenpotentieel en je maat heeft maximaal 3(4?) hartens, dus goede kans op (super)fit: 4 (cl) .

Uiteraard heb je niet in beton gegoten of 4 (di) van maat echt sleminteresse is, of dat het simpelweg voorkeur aangeeft, dus om ellende te voorkomen vraag ik keycards. met alle keycards + troefvrouw binnenboord rag ik 7 (di) .

(technisch is een groot slempoging met 6 (cl) beter, maar dan moet ik weer gaan nadenken of maat denkt dat ik denk dat hij denkt dat ik denk dat dat inderdaad een groot slempoging is of choice of slams.... hoofdpijn)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Biedproblemen op Madeira (4)

Post by K-J »

Ik ga zeker door (met 4 (cl) ) en ga niet onder slem eindigen, tenzij partner nu 4SA biedt. Dan pas ik lafjes.
Na 4 (di) vraag ik simpel keycards. Als alles binnen is (5 (sp) ) doe ik met 6 (cl) nog een grootslempoging. Alle andere antwoorden leiden naar 6 (di) .
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Biedproblemen op Madeira (4)

Post by Erik »

Veel geluk, weinig wijsheid

Oost
(sp) 2
(ha) H9
(di) AH864
(cl) AVBT2 (in opgave stond de heer i.p.v. de vrouw)

West - Noord - Oost - Zuid
- - - - - - - - - - 1 (di) - (2 (sp))
3NT - (pas) - 4 (cl) - (pas)
4 (di) - (pas) - 4NT - (pas)
5 (sp) - (pas) - 5NT - (pas)
6 (di) - a.p.

Na 4 (di) kon ik mijn geluk niet op, (ik had een afzwaaiende 4NT verwacht) maar door het volledig uitblijven van heren was 7 toch echt geen optie.
De dummy ging vervolgens open:

(sp) AT96
(ha) AT542
(di) V3
(cl) 94

Een "lichte" tegenvaller, maar niet getreurd. De ruitens kunnen 3-3 zitten en zo niet dan kan (cl)H nog goed zitten. De ruitens zaten 3-3 en de stoom die bij de linker tegenstander aan het opbouwen was komt nu op volle kracht door het overdrukventiel naar buiten. Twee nullen. Eén voor het geklungel van zijn maat en één door idioot (hoog) bieden van de tegenstanders, was meer dan hij kon verdragen. Ik gunde het hem wel. "Charming" is toch echt anders.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply