Biedproblemen op Madeira (5)

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Biedproblemen op Madeira (5)

Post by Erik »

Die vermaledijde korte doubletten toch ook! Na twee passen mag je, allen kwetsbaar, openen met deze hand:

(sp) H98754
(ha) AH3
(di) -
(cl) VB65

Je hebt systematisch 2 keuzemogelijkheden:
1) 2 (sp) 10-13 met een 6kaart
2) 1 (sp) en dan ga je later dus automatisch deze hand vertellen als een 14-16 met een 6kaart

Laat maar horen wat je ervan vindt. Ik koos, en dat zullen jullie in mijn geval niet gek vinden, voor optie 2
Links volgt nu 1NT, je voorgepaste maat doubleert, rechts biedt snel 2 (di) en weer heb je 2 keuzemogelijkheden:
A) doubleren, want dat is kort in ruiten
B) 2 (sp) en zo vertellen dat je een 14-16 hand hebt met een 6kaart schoppen
Ik hoop tenminste niet dat er iemand is die pas of 3 (cl) overweegt.

Bring it on.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: Biedproblemen op Madeira (5)

Post by wouterf »

Het is paren dus scherpe manches uitbieden is helemaal niet nodig, gewoon 2 (sp) . Dit zet veel meer druk op de tegenstanders en maakt de kans groter dat ze te hoog zullen eindigen. Dit spel zou er misschien 2NT zijn gevolgd waarna de opps in 3 (di) zullen komen.

Zoals nu bied ik 2 (sp) . Dbl is inderdaad kort maar verdedigen met een renonce is zelden goed, opps hebben vrijwel 100% een fit en mogelijk zelfs 9 ruitens.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Biedproblemen op Madeira (5)

Post by Floris »

ik open 1 (sp) . Deze 6-4-3-0 is zeker 14 punten waard. Het argument van drukzetten begrijp ik ook wel, maar ik zie nog te veel manchekansen met deze hand. Bovendien opent de rest van het veld zeker 1 (sp) . En aangezien ik altijd denk dat ik beter ben dan het veld, zie ik geen reden om nu iets anders te doen. :D

in de navolgende situatie bied ik 2 (sp) , maar alleen omdat ik denk dat 3 (cl) meer een 5-5 aangeeft, dan een 6-4. (Hopelijk leest KJ deze post niet! :oops: ). Doubleren doe ik niet: ik ben namelijk niet blij als maat dat uitpast
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Biedproblemen op Madeira (5)

Post by K-J »

Ik bied 2B, ondanks dat 3 (cl) "natuurlijk" een 6-4 moet aangeven :lol:
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Biedproblemen op Madeira (5)

Post by Erik »

Ik koos ook voor 2B

(sp) H98754
(ha) AH3
(di) -
(cl) VB65

en werd vervolgens door een teleurgestelde maat in 4 (sp) geplaatst dat kansloos 1 down ging

________ (sp) B6
________ (ha) T974
________ (di) 98764
________ (cl) 98
(sp) V3 ________ (sp) H98754
(ha) VB52 ________ (ha) AH3
(di) HVBT ________ (di) -
(cl) T32 ________ (cl) VB65
________ (sp) AT2
________ (ha) 86
________ (di) A532
________ (cl) AH74

Doubleren was winnend geweest omdat je daarmee +200 opraapt, maar ik ben blij dat de forumbezoekers het met mij eens waren om niet te doubleren. Ik had misschien 2 (sp) kunnen openen, maar ik zag toch ook tegenover een voorgepaste maat nog teveel mogelijkheden.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: Biedproblemen op Madeira (5)

Post by wouterf »

Beetje pech dat maats ruitens zo sterk zijn. 2 (sp) is prima.
Jouw 2 (sp) geeft vrijwel 100% een renonce aan (anders doubleer je wel met ruitens erachter). Petra had dus wel iets voorzichtiger mogen zijn met zoveel verspilde punten (al snap ik haar teleurstelling wel, dan ligt 4 (sp) er al voordat je erover hebt nagedacht).
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Biedproblemen op Madeira (5)

Post by K-J »

Waarom bood Petra geen 3SA met deze monsterruitendekking?
Vereist wel wat gevoelig afspel, maar heeft zeker een kans.
Post Reply