Biedproblemen op Madeira (7)

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Biedproblemen op Madeira (7)

Post by Erik »

Ditmaal allemaal kwetsbaar en het begin lijkt vrij eenvoudig maar dan ontwikkelt het bieden zich ineens op een bijzondere manier.

(sp) B6
(ha) AV9865
(di) V
(cl) VB93

Als jouw maat met 1 (di) begint ben je natuurlijk meteen alweer enthoudisast. Is deze hand mooi genoeg om als MF te verkopen of moet je deze als inviterend verkopen? Voordeel, dat kan wel in één keer met een sprong naar 2 (ha). (di)V lijkt nu echter wel van waarde te zijn, dus je besluit toch maar om deze hand als MF te gaan introduceren. 1 (ha) dus. Links komt nu een doublet. Hmmm. Minder leuk. De zwarte kleuren lijken nu toch rap hun waarde te verliezen. Maat komt echter met het blijde nieuws van 2 (cl). Er zijn weer volop kansen. Nu 3 (ha) zou MF zijn met goede hartens (slechte gaan via de 4e kleur) en 3 (cl) zou non-forcing zijn (MF gaat ook via de 4e kleur) dus het blijft vrij eenvoudig en je bied 2 (sp).

Zoals aangekondigd gebeuren nu een paar rare dingen. Links vraagt naar onze 1 (di) opening. We spelen random minor, dus met een 3-3 in de lage kleuren kies je lekker zelf welke je opent. Dat wilde meneer graag even zeker weten en hoeveel ze er dan nu beloofde. Ik antwoord 4 of 5 omdat ze met een 4-4 laag graag met 1 (di) begint. Meneer legt nu 3 (di) op tafel. Alle ethische aspecten over het uitgebreid vragen en dan de 1e kleur van de opps bieden, laten we maar even achterwege. Maat past en rechts tovert nu ineens 3 (sp) uit zijn hoge hoed.

Nu is het ineens niet meer zo simpel. Je hebt namelijk 3 goede alternatieven:
dbl = kort in schoppens (daarom komt pas ook niet in aanmerking)
4 (cl) = MF met klaveren
4 (ha) = MF met een matige 6kaart (ha)

Even samengevat
1 (di) - (pas) - 1 (ha) - (dbl)
2 (cl) - (pas) - 2 (sp) - (3 (di))
pas - (3 (sp)) - ??
Wat is er loos en wat is de juiste actie?
Last edited by Erik on 22 Nov 2016, 00:41, edited 1 time in total.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Biedproblemen op Madeira (7)

Post by K-J »

Eens met Jan
wouterf

Re: Biedproblemen op Madeira (7)

Post by wouterf »

Maat past op 3ru wat volgens mij gewoon een zwakke hand toont. 6 (cl) zal het echt niet meer zijn.

Ik doubleer ook, zal wel plus opleveren.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Biedproblemen op Madeira (7)

Post by Floris »

Ik vind de situatie helemaal niet onethisch. Misschien hebben de opps afgesproken dat een kleur niet meer echt kan zijn als de tegenpartij er minstens 4 beloofd heeft. In dat geval zou ik ook even willen weten hoeveel ruitens de openaar heeft, voordat ik 3 (di) op tafel leg...

Wat ik ECHT niet begrijp, is dat je nu zelf niet gaat vragen wat die 3 (di) betekent. en wat het zou betekenen als maat er nog maar 3 beloofd had, etc etc. Het argument van de slapende honden wakker maken gaat hier echt niet op...

nu ik zo zwijgzaam ben geweest zeg ik inderdaad maar doublet.
en dan straks weer doublet,
en weer doublet...
en weer....

Er is echt geen kleur waarin de tegenstanders wat kunnen.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Biedproblemen op Madeira (7)

Post by Erik »

Ik taxeerde maat eerst op een 5-4, maar vanwege het 3 (di) bod nu op een 4-4 in de lage kleuren en niet al te beste schoppens. Er leek mij nu dus een gerede kans dat er toch een hartenfit was. Dan levert 4 (ha) meer op dan 3 (sp) verdedigen. Alleen in dat laatste had ik gelijk.

Achter mij zat iemand met HBx van troef en ik werd dus gedoubleerd. Het kon echter niet down. Het hele spel:

________ (sp) T983
________ (ha) T32
________ (di) 7
________ (cl) T8652
(sp) AV4 __________ (sp) B6
(ha) 7 ____________ (ha) AV9865
(di) T9843 ________ (di) V
(cl) AH74 _________ (cl) VB93
________ (sp) H752
________ (ha) HB4
________ (di) AHB652
________ (cl) -

De doubleerders halen "slechts" 500 op voor 12 IMP. Aan de andere tafel scoorde ons nevenpaar +200.

Om nog even op de opmerkingen van Floris terug te komen: 3 (di) was echt en daar was ook geen twijfel over. Als 1 (di) en 2 (cl) niet gealerteerd zijn door tegenstanders die verder tamelijk natuurlijk spelen dan is er geen enkele reden om naar de ruitens te vragen als je op het antwoord dat het er gewoon 5 kunnen zijn toch 3 (di) biedt, dan ben je echt bewust OI over tafel aan het gooien. Je wilt namelijk voorkomen dat maat het als een cue interpreteert.

Ik had het, naïef als ik ben, aan tafel niet zo door, pas later toen ik er over ging nadenken bedacht ik wat de bedoeling van het vragen moest zijn geweest. Ach, we pakken 14 imp. Het heeft ze niet geholpen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply