Biedproblemen op Madeira (9)

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Biedproblemen op Madeira (9)

Post by Erik »

De laatste dag zit erop. We hebben nog een paar teams onder ons weten te houden. Er was ook een leuke ronde bij waarbij er slechts 1 score onder de 600 op de lijst stond (nee, niet allemaal voor ons) en dat was omdat er nu eenmaal twee rondjes zijn waarbij niemand kwetsbaar is, en het was niet toevallig 2x slem, dus moesten we met een manche volstaan. Dit was wel een spelletje waar we (allen kwetsbaar) flink op verloren.

(sp) HV3
(ha) AB82
(di) -
(cl) HB9652

Na een pas mag je openen en 1 (cl) is niet lastig te bedenken. Links past ook en maat meldt zich nu met 1 (ha). Er wordt nogmaals gepast en jij mag nu gaan bedenken hoe je deze hand gaat aanbieden. Niet alleen dat, maar hoe verwacht je dat het verder gaat?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: Biedproblemen op Madeira (9)

Post by wouterf »

Ik bied denk ik 4 (ha) , 4 (cl) zou ook een hartenfit tonen maar is veel sterker. Ik ben een beetje sterk voor 4 (ha) maar ik heb tegelijkertijd ook best veel nodig voor slem.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Biedproblemen op Madeira (9)

Post by K-J »

De klavers zijn niet mooi genoeg voor 4 (cl) , daarnaast neem je wel erg veel biedruimte weg en komt je renonce ruiten zo niet lekker uit de verf. Ik vind alleen wel dat ik te sterk ben voor 4 (ha) , dus ik denk dat ik maar eens een 3 (di) splinter probeer, al ben ik daar nu juist weer wat zwak voor. Maar partner weet nu in ieder geval dat ruitenpunten waardeloos zijn.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Biedproblemen op Madeira (9)

Post by Martin »

Ik stem ook voor 4 (ha). Natuurlijk neemt dat een hoop biedruimte weg, maar het vertelt mijn type kaart en aantal punten wel goed. Natuurlijk zou ik de (di)-splinter willen melden, maar dan overbied ik mijn kaart toch echt.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Biedproblemen op Madeira (9)

Post by Floris »

default ga ik ook voor 4 (ha) , maar hoe heb ik een nwe kleur met (dubbele) sprong in deze situatie afgesproken?
dirk
Posts: 75
Joined: 03 Apr 2009, 09:27

Re: Biedproblemen op Madeira (9)

Post by dirk »

Hmmm, derde bridgers bieden allemaal 4 (ha) . Maar ik had zelf denk ik wel een ruitensplinter geboden: het is een renonce en geen singleton en ik heb mijn maat meer verteld over hoe mijn hand er uitziet, waardoor die nog de kans heeft mee te denken of het meer moet zijn.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Biedproblemen op Madeira (9)

Post by Erik »

Tja, wat is overbieden. Ik koos voor 4 (di). Met de hoeveelheid ruimte die dat wegneemt moet het haast wel een renonce zijn. Maat kwam terug met 5 (di) en daar had ik niets anders meer op te melden dan 5 (ha). We misten een koud slem. Maat had:

(sp) B9
(ha) V97543
(di) AHT5
(cl) A

Maat hoopte met 5 (di) twijfel uit te spreken over de schoppens. Dat was wat mij betreft met 5 (cl) beter gelukt. Waarschijnlijk had ik daarna toch eerst 5 (di) geboden om dan 5 (ha) van maat (helaas Erik, dat was niet waar ik op zat te wachten) naar 6 te verhogen. (maar die schoppencontrole heb ik ook hoor)

Ik vond het een ontzettend leuk toernooi en dank iedereen voor de bijdragen. En uiteraard ook Petra voor het leuke avontuur.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: Biedproblemen op Madeira (9)

Post by wouterf »

Is slem zo koud? je mist (sp) Aas en (ha) Heer in een 10kaarts fit. Volgens mij gewoon op snit dus, goed slem maar ook niet geweldig.

Voor Petra overigens, probeer eens een maat te bedenken zonder (sp) controle maar wel een ruitensplinter, dan is zo ongeveer de enige hand die ik kan bedenken:
(sp) Vxx
(ha) AHBx
(di) x
(cl) HVBxxx
En dit is al twijfelachtig voor een splinter (+-17/19 hcp)
Echt ALLE overige punten in ha/kl, is nogal pessimistisch in mijn optiek. Ik zou me in de praktijk nooit zorgen maken over die (sp) controle.
- Alternatief is 5 (ha), dat zal wel om goede hartens vragen en ook naar kracht in de overige kleuren.
Post Reply