Reverse of niet?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Reverse of niet?

Post by K-J »

Een simpele biedtechnische vraag:

1 (cl) - (1 (sp)) - 2 (di) - pas
2 (ha)

2 (di) is 10+ pt.

Is 2 (ha) nu reverse of niet?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Reverse of niet?

Post by Erik »

Jazeker. Maat heeft of de hartens al overgeslagen, want dan had hij gedoubleerd, of hij heeft zelf een reverse en biedt ze in een later stadium nog.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: Reverse of niet?

Post by wouterf »

Zeker geen reverse in mijn optiek. Wel forcing (tot 2NT)
Reden dat reverse veel punten moet bevatten is niet zozeer dat maat deze heeft ontkent maar vooral omdat het ontzettend inefficiënt bieden is, je slaat enorm veel biedingen over en maat moet vervolgens je eerste kleur op 3 niveau steunen.

In dit biedverloop is 2 (ha) juist het meest! efficiënte bod dat je hebt, het opvolgende bod.

Vergelijkbaar probleem is
1 (cl) -(1 (ha) )-dbl-(pas)-1NT.
1NT belooft hier GEEN hartenstop, door het dbl word je gedwongen te bieden. Ook in KJ's biedverloop wordt openaar gedwongen nog een bod te doen.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Reverse of niet?

Post by Martin »

Strikt genomen is het reverse, maar deze reverse belooft geen overwaarde! Als je een 15-17 speelt en je opent met
(sp) xxx
(ha) AHxx
(di) xx
(cl) HVxx

dan wil je toch nu 2 (ha) bieden, elk ander bod is helemaal een verkeerde omschrijving van je hand.

Als je een 12-14 NT speelt kun je bovenstaande hand niet hebben, maar ook met
(sp) Bxx
(ha) AHxx
(di) x
(cl) HVxxx
is 2 (ha) veel beschrijvender dan 3 (cl) en het neemt ook nog eens minder ruimte weg. (Maat kan nu bijvoorbeeld 2x vragen of je een (sp)-stop hebt, waardoor je je Bxx in de aanbieding kunt doen.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Reverse of niet?

Post by Floris »

ik denk geen reverse, om eerder genoemde argumenten... maarja, ik heb dit probleem ook nooit (precisie!) :)
Post Reply