streetwise in de HK jungle?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

streetwise in de HK jungle?

Post by Floris »

een biedprobleem, waar ik ook graag de mening van WL's en arbiters over hoor:

hoofdklasse viertallen. niet tegen wel:

(sp) 8
(ha) VBT
(di) AV62
(cl) V9643

(pas) - 1 (cl) * - (pas) - 1 (ha)
(2 (ha) ) - ??
* 2+; je speelt géén zwakke sans

het 2 (ha) bod van rechts is onverwacht. Wat ga je nu doen?

A. ik bied doublet (support)
B. ik pas, want ik ga uit van 2 (ha) = echt. doublet zou nu schoppen/punten/... beloven
C. ik pas, want misschien hebben ze een misverstand, dus ik wacht eerst maar eens af.
D. ik bied nog niets, ik vraag eerst wat 2 (ha) betekent, ookal is het niet gealerteerd.

Wie voor optie D kiest komt terecht in de weerbarstige jungle van de hoofdklasse: na veel geaarzel en geneuzel komt links met "vraagt om iets te bieden, denk ik". Wat nu?

D1. doublet. De uitleg moet je lezen als "sorry ik ben vergeten te alerteren" en doublet is dus support.
D2. pas. De uitleg moet je lezen als "geen afspraken", dus ga ik uit van 2 (ha) = echt (= standaard) en doublet zou nu schoppen/punten/... beloven.
D3. pas of doublet, het maakt niet uit: door mijn gevraag naar een ongealerteerd bod begrijpt maat toch wel dat ik hartens mee heb. :twisted:
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: streetwise in de HK jungle?

Post by Erik »

Het belangrijkste is dat je blijft bridgen. Als het bij jullie misgaat DOOR de overtreding EN jullie hebben geen stommiteiten uitgehaald, dan wordt je schadeloos gesteld en de tegenstander eventueel bestraft.
Als het bij jullie misgaat LOS VAN de overtreding OF door een stommiteit dan is de schade daardoor volledig voor eigen rekening.

Na 2 (ha) neem je even de tijd om te kijken of de maat van de 2 (ha) het bod gezien heeft en hem de tijd te gunnen even te alerteren. Gebeurt dat niet, dan mag je aannemen dat 2 (ha) is uitgelegd als echt, zeker omdat dit in deze situatie geen rare afspraak is. Als je dan vervolgens duidelijke afspraken hebt hoe je daarmee om moet gaan dan volg je die nu, anders doe je wat jou normaal en het beste lijkt. Jullie lijken de afspraak te hebben dat doublet punten en schoppens belooft. Dan kun je dus nu niet anders dan passen.

Als je het allemaal niet vertrouwt en dus vragen bent gaan stellen en er komt een "denk ik" antwoord is het lastiger geworden. Er is geen enkel bezwaar om te zeggen, "Het lijkt niet helemaal duidelijk te zijn en dat maakt het voor mij ook moeilijk. Ik wil graag de arbiter er even bij hebben." De arbiter zal dan de partner van de 2 (ha) bieder even van tafel sturen zodat de 2 (ha) bieder zelf zijn bod kan uitleggen. Jullie kunnen dan vervolgens conform jullie afspraken doorbieden.

De arbiter zal als het goed is ook de partner van de 2 (ha) bieder uitleggen dat hij mogelijk OI heeft ontvangen en daar geen gebruik van mag maken. Tot slot zal de arbiter dan na afloop beoordelen of er sprake is geweest van een overtreding (niet alerteren / verkeerde uitleg / gebruik van OI) en of de niet-overtredende partij daardoor benadeeld is. Is het antwoord in beide gevallen ja, dan volgt er een rechtzetting.

De kunst is om er op tijd een arbiter bij te halen en dat is op het moment dat er geen duidelijke uitleg gegeven kan worden. Let op dat zijn uitleg "vraagt om iets te bieden" niet strookt met het niet alerteren. Op dat moment is het duidelijk dat er een onregelmatigheid heeft plaatsgevonden. Niemand "beschuldigen" (zoiets als: "Dan had je moeten alerteren" of "Waarom heb je niet gealerteerd dan?"), maar gewoon zeggen dat je graag de arbiter even wilt raadplegen. Die zal het vervolgens wel uitzoeken.

D3 is een grote kans dat je jouw recht op een rechtzetting verliest en het verwijt krijgt een ernstige fout gemaakt te hebben. Ineens ben je zelf een overtreder geworden. Een goede arbiter zal daar korte metten mee maken en dat kan erg duur zijn.
Last edited by Erik on 24 Nov 2016, 10:23, edited 1 time in total.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: streetwise in de HK jungle?

Post by Floris »

in de praktijk wordt heel vaak voor D gekozen. maar is het wel ethisch om te gaan vragen naar een niet-gealerteerd bod hier? het is toch een beetje vragen naar de bekende weg, en je lijkt met je gevraag toch te (willen?) vertellen dat je hartens hebt.

natuurlijk MAG je altijd vragen, maar ik vind dat je bij jezelf te rade moet gaan "wil ik echt iets vragen, of wil mijn 'dark side' eigenlijk iets vertellen?
wouterf

Re: streetwise in de HK jungle?

Post by wouterf »

wil ik echt iets vragen, of wil mijn 'dark side' eigenlijk iets vertellen
Helemaal mee eens maar je wilt absoluut iets vragen, niet zozeer of dit echt is of niet maar of de opps hier afspraken over hebben. Er is voor jouw verdere bieden echt een groot verschil tussen
1. Hier hebben wij geen afspraken over. (in dat geval dbl is punten/support)
2. Dit is gewoon echt. (nu take-out/strafintentie met maats hartens)

Overigens zou ik passen, het bieden is vaag geworden, ik heb een gortdroog minimum en later hartens steunen (nadat maat met dbl lawaai maakt) kan echt nog wel een 3krt aangeven. Maat moet in mijn optie beseffen dat pas hier niet altijd een 3krt ontkent, het is gewoon een vage situatie.

PS: de situatie van Erik is veel duidelijker onethisch, omdat zijn/haar vragen blijkbaar geen enkel effect zou hebben gehad op het bieden an 3 (di) . In deze situatie maakt het echt veel uit.
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: streetwise in de HK jungle?

Post by Tijntje »

Ik ken het spel; sterker nog: ik maakte deel uit van de spelersraadpleging van de arbiter.

Mijn argument was en is: de 2 (ha) bieder heeft voorgepast, dus 2 (ha) kan nauwelijks echt zijn (geen zwakke twee of Muiderknots of zo geopend). Wat mij betreft is 2 (ha) dus een soort zelf-alerterend. (Wij kennen die term niet, maar in de VS bestaat ie wel.)

Er is weliswaar vergeten te alerteren, maar oorzakelijke schade wordt vrijwel onmogelijk te bewijzen als je maar iets aanneemt over de betekenis van 2 (ha) .

Verder: als het voor jouw bieden uitmaakt of 2 (ha) echt is of niet, dan zou ik het zeker vragen. Wat maat met die ongeoorloofde inlichting doet, is niet mijn probleem.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: streetwise in de HK jungle?

Post by Erik »

Jan wrote:Als (zoals Erik zegt en ik geloof hem meteen) de regel is dat de een even weggaat en de ander uitlegt wat z'n bod belooft, lijkt me dat ideaal.
Graag even meteen ingrijpen voordat allerlei misverstanden de wereld in geholpen worden. Ik heb gezegd dat de arbiter dit kan doen, niet dat het een regel is. Je kunt dus niet tegen een speler zeggen: "ga jij even weg, dan kan jouw maat het uitleggen." Dat kan alleen een arbiter.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply