Junioren viertallen NK (1)

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
wouterf

Junioren viertallen NK (1)

Post by wouterf »

Afgelopen weekend laatste toernooi als Jeugdlid gespeeld, was erg gezellig met weer zeer typische jeugdbiedverlopen en afspel. Ik zal een paar problemen voorgeven.

Z/OW
(sp) B52
(ha) H4
(di) AHV76
(sp) VB10

Je bent O en het bieden gaat
(Pas)-1 (cl) -(3 (ha) )-???
dbl/3NT/iets anders?

Voor de mensen die doubleren, wat doe je als maat vervolgens een slempoging doet in (sp) ?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Junioren viertallen NK (1)

Post by Erik »

De hand is te sterk voor een simpel 3NT bod. Ik twijfel tussen 4 (di) (lijkt me echt en MF) en 4NT. 4NT kan geen azen vragen zijn voor klaver want dan had je eerst 4 (cl) kunnen bieden. Moet dus gewoon kwantitatief zijn.

Mocht ik toch gedoubleerd hebben om over 3 (sp) 3NT te kunnen bieden en maat doet nu ineens een slempoging met schoppen, dan knal ik 6NT.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Junioren viertallen NK (1)

Post by frank »

Ik ga wel voor de simpele 3 SA. Ik heb wel wat over maar voorlopig heb ik een vlakke 16 met een magere stop dus ik neem genoegen met de manche. Zal wel fout zijn hier gezien de rest van de info, maar zou ik normaal wel doen.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Junioren viertallen NK (1)

Post by frank »

Huh? Als doublet flexibel is zoals bij de top gebruikelijk tegenwoordig dan heb je toch juist een 4-kaart schoppen? Want je hebt blijkbaar een een alternatief in een hoge kleur? Anders bied je toch direct 3 SA? Maat biedt ook wel een 3 (sp) op een driekaart en dan kun je hem mooi laten kiezen.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Junioren viertallen NK (1)

Post by K-J »

Ik vind de hand niet te sterk voor 3SA, maar de hartenstop is wel mager en je zit wel aan de bovenkant van je puntenrange. Dus 3SA kan de verkeerde manche zijn (het is geen 3SA, maar wel 5 laag) en je kan slem missen na je 3SA bod.
De alternatieven zijn echter ook niet ideaal. Doublet zonder 4-kaart schoppen en met teveel andere biedingen die mijn kaart beter omschrijven doe ik niet. 4 (di) vind ik wel een alternatief, maar ik denk dat dit te vaak in een kansloze 5 laag eindigt, terwijl je wel 9 slagen in sans hebt. Ik hou het toch maar op 3SA.

Na mijn doublet en de slempoging van partner (ik neem aan met 4 (ha) ) ga ik wel mee in het slemspelen. 6 (cl) lijkt me wel een aardige knal, dan zal partner wel begrijpen dat ik geen 4 schoppens had. Mocht hij een 5-5 zwart hebben dan corrigeert hij misschien naar 6 (sp) . Ben ik hier niet helemaal blij mee met mijn beroerde 3-kaart, maar ja dan had ik maar niet met doublet moeten beginnen. Ik denk dat ik dan nog toch maar voor 6SA ga.
wouterf

Re: Junioren viertallen NK (1)

Post by wouterf »

frank wrote:Huh? Als doublet flexibel is zoals bij de top gebruikelijk tegenwoordig dan heb je toch juist een 4-kaart schoppen? Want je hebt blijkbaar een een alternatief in een hoge kleur? Anders bied je toch direct 3 SA? Maat biedt ook wel een 3 (sp) op een driekaart en dan kun je hem mooi laten kiezen.
Frank in mijn ogen is een niet flexibel doublet juist een 4krt schoppen (straf wordt al lang niet meer gespeeld) en verder nietszeggend. Vanaf 3 niveau is het redelijk modern om dbl te spelen als "maat ik heb geen duidelijk bod". Vaak ben je dan kort in de geboden kleur en heb je tolerantie voor de overige kleuren. Dbl zal hier meestal een 4krt schoppen betekenen maar kan ook eventueel zo'n kaart zijn, zeker zonder hartenstop. Als ik dezelfde hand had gehad zonder (ha) Heer had ik 100% gedoubleerd, nu vond ik het probleem veel moeilijker.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Junioren viertallen NK (1)

Post by frank »

Niet overtuigd door Wouter. Doublet gevolgd door 3SA moet wat anders betekenen dan direct 3SA. Vroeger was dat overwaarde, tegenwoordig vaak dat je een alternatief hebt. Mijns inziens moet dat een 4-kaart schoppen zijn en een stop want een 5 kaart zal hij (tenzij je met KJ speelt) vrijwel nooit hebben.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Junioren viertallen NK (1)

Post by Floris »

doublet lijkt mij ook niet lekker: straks doet links er nog een schepje bovenop met 4 (ha) en maat 4 (sp) . En dan?

ik twijfel tussen lomp 4SA (kwantie) en 4 (di) . omdat ik denk dat het toch eerder 6 (di) (of 6 (cl) ?) dan 6SA is, ga ik voor 4 (di) .
wouterf

Re: Junioren viertallen NK (1)

Post by wouterf »

Toch maar de spellen, beetje snel maar ik heb nu tijd.

Het was 6 in zo ongeveer alles behalve harten :)

-------------- (sp) 96
-------------- (ha) AVJ10532
-------------- (di) 103
-------------- (cl) 83
(sp) AHV3--------------B52
(ha) 9-------------------H4
(di) B54-----------------AHV76
(cl) AH752--------------VB10
-------------- (sp) 10874
-------------- (ha) 876
-------------- (di) 982
-------------- (cl) 964

Ik doubleerde, waarna het verder ging
(Pas)- 1 (cl) -(3 (ha) )- dbl//
(4 (ha) )- 4NT- (pas)- 5 (di) //
(pas)-5 (sp) - (pas)- 6 (cl) ap

Niet helemaal fantastisch uitgeboden maar toch juiste contract bereikt. Sloeg uit overigens.
Mijn argumenten aan tafel waren zon beetje deze
- Kan 7 zijn maar gaan we niet meer uitzoeken
- Kans op 18-19NT bij maat is enorm klein, hij heeft waarschijnlijk een 4144, 4135 en soms 4126.
- Zekere 7krt schoppenfit, in klaveren in elk geval 7 maar kan 8 of meer zijn dus dan maar 6 (cl) proberen.

Van de 14 tafels werd klein slem 8x bereikt, 1 in 7 1 down en 3x een manche. toch +5 in de butler

Over de beste actie na 3 (ha) twijfel ik nog steeds, al denk ik dat dbl het meest flexibel is. 3NT lijkt mij te zwak, 4 (di) teveel een 1kleurenspel ruiten terwijl je gewoon klaversteun hebt. Dbl en vervolgens 5NT pick a slem lijkt mij het beste, laat maat de keuze. Aan tafel ging mij dit te ver met een partner waar je nog nooit eerder mee hebt gespeeld.
Post Reply